Page 2 of 4

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 12:10
by St3v3
Egentligen är det lika bra att lägga ner den här diskussionen, för frågar du 10 personer vad du ska för olja får du typ 10 olika svar, och ingen kan med säkerhet säga att en olja är bättre än den andra :) Visst finns det säkert nån som har koll, men hur vet man vem det är?

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 13:04
by Fernis1
St3v3 wrote:Egentligen är det lika bra att lägga ner den här diskussionen, för frågar du 10 personer vad du ska för olja får du typ 10 olika svar, och ingen kan med säkerhet säga att en olja är bättre än den andra :) Visst finns det säkert nån som har koll, men hur vet man vem det är?

Det är som att fråga vilken av alla rostlösare på burk som är bäst haha :D

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 13:11
by cerveza
WD40 fråga mig som skruvat Fiat ha ha ha :lol:

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 13:39
by alpinabiturbo
BMWs bromsrengöring fungerar riktigt bra också...

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 15:32
by markus
Jag har ju inte byggt några värsting maskiner men jag har alltid vart extremt noga med ihopsättning för att efteråt kunna kontrolera lager osv. Senaste 4 åren har jag byggt 3 st i stort sett identiska M20 maskiner. Den första körd på Castrol 10w60 andra på biltemas 5w50 och tredje på biltemas 20w50. Första och andra maskinen gick över 1000 mil varav ca 800-900 var på bana. Den tredje ca 800 mil med runt 750 på bana. Och det är inga snälla mil kan jag lova !

När jag tagit isär har jag inte kunnat se någon skillnad alls i slitage/utseende och jag kunde inte mäta fram några skillnader häller. Det jag har märkt är att 5w50 har kast oljetryck på tomgång när den är riktigt varm (över 110c) och att den motorn "lät" mer när man stog i depån och den var riktigt varm. Kunde inte märka någon skillnad mellan Castrol och 20w50 förutom att oljetrycket var högre vid kallstart vilket är skälvklart att den ska med. Men uppe i temp var båda lika stabila och mindre "motorljud" när motorn gått ett gäng varv på banan och allt var skollhett och man kom in i depån. Castrolen kanske hade några tiondelar högre oljetryck på tomgång när man kom in i depån.

Jag kommer helt klart fortsätta köra 20w50 oljan i mina motorer. Om jag inte hittar någon annan intressant olja så jag får bygga en M20 till :) Det hade nog dock blivit Castrol om jag skulle bygga på en M maskin.

Har man inte provat själv kan man ju inte till 100 veta och då har man bara andras ofta ojämna erfarenheter att gå på :D

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 15:54
by Fernis1
Tror jag körde 5w50 i första m50in nu i somras körde jag 20w50in istället och instämmer ang oljetryck.

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 16:03
by Dawe_A
10w60 finns billigt, cirka 100kr litern på internet.

Jag har 5,5-6bar tryck när oljan är kall och cirka 1,5 när oljan är varm, har oljekylare allan så oljan har inte stigit över 90 grader ännu.


detta på en m30b34

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 16:24
by St3v3
Dawe_A wrote:10w60 finns billigt, cirka 100kr litern på internet.

Jag har 5,5-6bar tryck när oljan är kall och cirka 1,5 när oljan är varm, har oljekylare allan så oljan har inte stigit över 90 grader ännu.


detta på en m30b34
En orenoverad originalmotor som gått okänt antal mil är ju dock ingen bra måttstock, den kan nog funka lika på nästan vilken olja som helst

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 18:05
by Dawe_A
St3v3 wrote:
Dawe_A wrote:10w60 finns billigt, cirka 100kr litern på internet.

Jag har 5,5-6bar tryck när oljan är kall och cirka 1,5 när oljan är varm, har oljekylare allan så oljan har inte stigit över 90 grader ännu.


detta på en m30b34
En orenoverad originalmotor som gått okänt antal mil är ju dock ingen bra måttstock, den kan nog funka lika på nästan vilken olja som helst

ja jag vet inte.. det är en M535 - m30b34 med extraktor, alpinakam, portad topp (mycket tilltagen) , 3" och chip. och den går hårt, 21000mil .


min originala m20b25 skar efter 20minuter hård körning med biltema mineralolja, då hade den funkat kanon i flera månader tills efter oljebytet.


men visst ska man hårddra det så ska man ju jämföra 2st helt identiska nybyggda motorer sen låta 2st likvärdiga förare attackera bilarna 500 mil på bana och sedan jämföra.. men aa..

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 18:46
by markus
Dawe_A wrote:
St3v3 wrote:
Dawe_A wrote:10w60 finns billigt, cirka 100kr litern på internet.

Jag har 5,5-6bar tryck när oljan är kall och cirka 1,5 när oljan är varm, har oljekylare allan så oljan har inte stigit över 90 grader ännu.


detta på en m30b34
En orenoverad originalmotor som gått okänt antal mil är ju dock ingen bra måttstock, den kan nog funka lika på nästan vilken olja som helst

ja jag vet inte.. det är en M535 - m30b34 med extraktor, alpinakam, portad topp (mycket tilltagen) , 3" och chip. och den går hårt, 21000mil .


min originala m20b25 skar efter 20minuter hård körning med biltema mineralolja, då hade den funkat kanon i flera månader tills efter oljebytet.


men visst ska man hårddra det så ska man ju jämföra 2st helt identiska nybyggda motorer sen låta 2st likvärdiga förare attackera bilarna 500 mil på bana och sedan jämföra.. men aa..
Det är precis det jag gort. Om du läser mitt inlägg längre upp. Alla motorerna var identiska vad gäller slitdelar (original) Och alla hade liknade effektuttag.

Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 18:58
by Silverboy
Markus har vel det mest nyttige svaret her så langt :) men hvilket drivstoff har du kjørt på? Lurer veldig på hvilken olje som er mest motstandsdyktig mot etanol. Mobil1 anbefaler diesel olje pga syrenøytraliserende additiver. Har kjørt castrol 10-60 til nå men den er helt rød etter 100mil, tenkte å prøve agip 10-60 nå og sammenlikne den med castrolen etter 100 mil. Fargen er nok bare fargestoffet fra etanolen som blir igjen, men føler den litt vannete også. Skal bli spennende å sammenligne, Vidar Strand hevder det er stor forskjell på de to, og Frode Jørgensen som er en av de fremste av Audi trimmere i Norge sverger til agip. Billigere er den også :)

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 19:44
by pizza
Personlig åsikt;
Castrol 10/60 SUGER blir tunn och vattning efter bara 1-200 mil, tappar densiteten fort.
Erfarenheter jag fått från min M3 & Alpina. Bytte till Pennzoil 10/40 som, enligt mig höll sig bra längre. Men kör man etanolbil så byter man ju ändå ofta å då kvittar det ju.
Min erfarenheter är från min bruksbilar å då har jag vart missnöjd med Kastrull 10/60.

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 20:19
by Dawe_A
Det har jag med läst i någon tråd, tror det var nissejärnet som skrev eller länkade till något test..


Castrol oljan smörjer tydligen bäst men tappar densitet snabbast. Detta kanske dem löst nu med den nya FST formulan till 10w60 ?

citat

Castrol EDGE 10W-60 är en helsyntetolja speciellt utvecklad för högprestandamotorer och motorsport. EDGE Sport är testad under raceförhållanden och ger mycket bra skydd i moderna högprestandamotorer. Passar även för äldre trimmade motorer. Tillverkad för och rekommenderas av BMW M-serien, Aston Martin och Alfa Romeo.

EDGE-serien tillhör de bästa oljorna från Castrol och ger överlägsen prestanda även under kritiska förhållanden. Castrol EDGE har utvecklats i samarbete med ledande biltillverkare speciellt för moderna prestandamotorer. Castrol har utvecklat Fluid Strength Technology (FST) ett dynamiskt system som aktivt stärker oljan. FST reagerar och anpassar sig kontinuerligt efter belastning och skyddar motorn även under de mest intensiva förhållanden.

Exklusivt godkännande för BMW M-modeller.

553kr för 5L. = bra pris! tror jag betalade 860kr för 4L på mekonomen, av den vanliga versionen Edge.

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 20:19
by Bullen!
s2_i_e30 wrote:Bullen, vilken temp skulle då temas olja få med den kylningen?

jag har ingen aning. men har biltema en olja där de som castrol garanterar funktionen vid 140grader? castrol hade en text om det på sin hemsida då när jag valde olja till turken.

castrol edge 10w60 kostar 81:- litern med frakt hem till dörren så jag får ge mer när jag kör till biltema och hämtar än att åka med castrol. be mig om länken till säljaren om du är intresserad.

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 20:25
by Dawe_A
läste lite till på castrols hemsida. Problemet med att Edge 10w60 blir tunn snabbt är tydligen numer löst i den nya FST versionen och det är numer DENNA nya version som rekomenderas till BMW M maskiner, inte den vanliga 10w60.

läs mer och kolla på videos om FST teknologin här: http://castroledge.com/tested-to-perfor ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;

Här har ni bra pris på EDGE FST 10w60, 111kr /L : http://www.oljemagasinet.se/index.php?r ... uct_id=277" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 20:31
by pizza
Alla kunder på jobbet har uppskattat Pennzoil oljan när dom testat den efter att ha kört Castrol innan...
Jag skulle aldrig hälla Castrol 10/60 i en bil jag ska ha kvar, kanske i en gräsklippare eller så men aldrig en bil

Re: Bra olja

Posted: 23 Mar 2012, 20:39
by Dawe_A
pizza wrote:Alla kunder på jobbet har uppskattat Pennzoil oljan när dom testat den efter att ha kört Castrol innan...
Jag skulle aldrig hälla Castrol 10/60 i en bil jag ska ha kvar, kanske i en gräsklippare eller så men aldrig en bil

haha ja man verkligen känner hur oljan arbetar , speciellt i en original fiat från 2007 med förare på 50+ ? eller jobbar du i någon speedshop? Eller plockar kunderna i regel ner maskineriet hemma och utvärderar?


hell seger, Castrol. pennzoil häller dem bara i de trötta kinesmopederna här uppe i den lokala moppeaffären..

Skulle castrol 10w60in vara slut & det hade varit panik så hade jag åkt till shell och köpt deras fina Shell Helix Ultra Racing 10W-60 :) (EVENTUELLT ATT JAG GER DENNA EN CHANS VID NÄSTA OLJEBYTE ÄVEN OM INTE CASTROLEN ÄR SLUT)