Page 2 of 2
Re: VIPEC
Posted: 08 Mar 2012, 13:34
by Bmwandreas
Instämmer på det.
Re: VIPEC
Posted: 08 Mar 2012, 15:29
by Pacman
Däremot kan man behöva klura lite extra om man vill köra wastefire på en femcyl motor, t.ex en Audi eller Volvo. Då är där en del att tänka på, och enklaste vägen förbi det problemet är direct fire med kamtrigger.
Men det är ju inget som ni BMW-tuners behöver fundera på. Det närmsta man kommer är V10 och den duger bra att köra wastefire med fem utgångar.
Re: VIPEC
Posted: 08 Mar 2012, 22:46
by daniel-635
Saab har (hade?) med sitt eget styrsystem vad jag förstått "vevaxelvarvs identifieringen" via joniseringsmätningen i tändkassetten.
Och behövde därmed inte någon kamaxelgivare.
Re: VIPEC
Posted: 08 Mar 2012, 22:51
by JohanH
daniel-635 wrote:Saab har (hade?) med sitt eget styrsystem vad jag förstått "vevaxelvarvs identifieringen" via joniseringsmätningen i tändkassetten.
Och behövde därmed inte någon kamaxelgivare.
Stämmer bra det.
Nira har även den förmågan att läsa av tändkasetten.
Re: VIPEC
Posted: 09 Mar 2012, 15:27
by Pacman
Och BMW har haft en kringla runt en tändkabel för samma sak på äldre Motronic...men oavsett så behövs det inte om man kör wastespark istället