VIPEC

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Bmwandreas
Moderator

Re: VIPEC

Post by Bmwandreas »

Instämmer på det.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Pacman

Post by Pacman »

Däremot kan man behöva klura lite extra om man vill köra wastefire på en femcyl motor, t.ex en Audi eller Volvo. Då är där en del att tänka på, och enklaste vägen förbi det problemet är direct fire med kamtrigger.
Men det är ju inget som ni BMW-tuners behöver fundera på. Det närmsta man kommer är V10 och den duger bra att köra wastefire med fem utgångar.
daniel-635

Post by daniel-635 »

Saab har (hade?) med sitt eget styrsystem vad jag förstått "vevaxelvarvs identifieringen" via joniseringsmätningen i tändkassetten.

Och behövde därmed inte någon kamaxelgivare.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
JohanH

Post by JohanH »

daniel-635 wrote:Saab har (hade?) med sitt eget styrsystem vad jag förstått "vevaxelvarvs identifieringen" via joniseringsmätningen i tändkassetten.

Och behövde därmed inte någon kamaxelgivare.
Stämmer bra det.
Nira har även den förmågan att läsa av tändkasetten.
Pacman

Post by Pacman »

Och BMW har haft en kringla runt en tändkabel för samma sak på äldre Motronic...men oavsett så behövs det inte om man kör wastespark istället :wink:
Post Reply