Page 2 of 2

Re: Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 00:23
by Sjögren Racing
Carlsson wrote:ska du köpa en e39 med 6a se till att få en med M54 dom har så mycket vrid starkare gång än M52 att man har svårt att tro att det e samma motor.
sen hurvida en 540 går att köra billigt kan jag bara bidra med vad min e34 drar och den brukar ligga 1,1-1,3 och då kör jag sällan över 1mil i taget den är iofs manuell men jag skulle nog rekomendera att om du ska ha den som brukis att köpa en automat!

MVH Daniel



När kom dom med M54?
mvh

Re: Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 00:34
by immy
Har haft 2 740 e38or och en 540 e34. Dom har dragit 1.55 alla 3 och 0.85 ungefär långkörning

Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 07:37
by mozz
Carlsson wrote:ska du köpa en e39 med 6a se till att få en med M54 dom har så mycket vrid starkare gång än M52 att man har svårt att tro att det e samma motor.
sen hurvida en 540 går att köra billigt kan jag bara bidra med vad min e34 drar och den brukar ligga 1,1-1,3 och då kör jag sällan över 1mil i taget den är iofs manuell men jag skulle nog rekomendera att om du ska ha den som brukis att köpa en automat!

MVH Daniel

nackdelen med m54 är om man inte sköter service så kommer problem med lyftare som ett brev på posten, kolla service intervaller på den isf, annars så har man problem länge innan de börjar funka igen om man inte tar isär.

Re: Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 10:23
by HenrikF
m54= kattar sitter ihop med grenrör och spricker i svetsarna. lagom kul att få i ordning.

Re: Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 13:59
by Krillian
HenrikF wrote:m54= kattar sitter ihop med grenrör och spricker i svetsarna. lagom kul att få i ordning.


även krux me vevhusventilationen.
--

525 och 530 har m54 motor , samtidigt kom facelift med "angeleyes" runt 99-00 berode på när den är registrerad.

Re: Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 16:46
by Sjögren Racing
Krillian wrote:
HenrikF wrote:m54= kattar sitter ihop med grenrör och spricker i svetsarna. lagom kul att få i ordning.


även krux me vevhusventilationen.
--

525 och 530 har m54 motor , samtidigt kom facelift med "angeleyes" runt 99-00 berode på när den är registrerad.


Är inte 530 8cyl?

Re: Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 17:29
by M-techer
Sjögren Racing wrote:
Krillian wrote:
HenrikF wrote:m54= kattar sitter ihop med grenrör och spricker i svetsarna. lagom kul att få i ordning.


även krux me vevhusventilationen.
--

525 och 530 har m54 motor , samtidigt kom facelift med "angeleyes" runt 99-00 berode på när den är registrerad.


Är inte 530 8cyl?


Jo på E34:n.

Köpa E39?

Posted: 11 Feb 2012, 19:25
by Christian.N
Jag åker E38 740 -98 som brukis. Extremt mycket stadskörning i sthlm och allt utom en lätt högerfot och min snittar 1,1-1,2 ungefär allt som allt.

Helt klart värt det med tanke på vad man åker för bil. Effekt, komfort och allt sånt är värt varenda krona!! Kommer aldrig köra en effektlös bil igen som bruksbil, totalt meningslöst enligt mig själv, omkörningar blir rent av livsfarliga och soppaförbrukningen blir inte så jäkla mycket lägre för det..

Nej finns det utrymme så köp en bil med härlig motor på en gång, tror du kommer ångra dig annars.

Med vänlig hälsning, Christian

Re: Köpa E39?

Posted: 14 Feb 2012, 13:40
by Warulv
kör manuell 540 och har testat hur snabbt man kan köra under litern. köpte den för att pendla mellan hem och garage, ~10 mil varav 8 motorväg och resten landsväg, typ. lite stadstrafik också, men inte mycket. 125km/h i snitt och precis under litern körde jag då. min 325 e30 drar mer, men den är inte heller i toppskick på något sätt, och det är en gammal ix så utväxlingen är inte för motorvägsfarter. att köra i rödljustrafik och klämma på gasen å bromsen om vartannat känns i tanken på en tung 540. och man VILL ju känna kraften, annars skulle man köpt en annan bil.
ska man köra mycket utan att använda bromsen rekomenderar jag 540 starkt! inte dyrt med tanke på hastighet. men svårt å köra under +30 för fort, så man får passa körkortet ;). svårt att hitta nån manuell för dom pengarna som pratades om här dock tror jag. om man inte vill ha nått i halvtaskigt skick alltså