Page 2 of 3

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 29 Jul 2012, 11:37
by Persson-
Ser ut att bli skoj:-D

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 30 Jul 2012, 20:54
by Bronto
Ja det är ju ett budgetprojekt som många andra här även verkar syssla med ! Vet ju själv hur nyttigt det är att läsa igenom andra projekttrådar och hitta både lösningar och misstag ... :)

Idag pressades oljeslang till turbon samt att plastpluggar svarvades i plast för att plugga insuget med. Fick även fräsa om dem bakretopplagringarna som kom med D2 kitet. Någon som varit med om detta?

Så nu luktar det allt uppstart :)

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 20 Sep 2012, 00:44
by arimoron
Hur går det här då?

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 20 Sep 2012, 20:18
by kirren
Ja hur går det här då? väntar ju på uppdate ;D

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 21 Sep 2012, 18:05
by Bronto
Tjenare!

Ja det går nog bra har varit lite lat... Byter kök i min lgh och det tar som sagt lite tid och pengar...

Men jag har i alla fall svetsat downpipen monterat nya skivor och hjullager i framvagnen. Sedan har även ett par Willwood 4kolvs ok hittat dit .

Det som saknas nu är tryckrör . Var och skulle handla material idag men det var slut så får se vad för rör jag får tag i är ju dags att få ihop den nu så jag kan sälja den.

Image

Image

Mvh Rasmus

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 22 Sep 2012, 21:56
by Bronto
Idag kom en liten vband dit med..

Image

Det dä med budget vad gäller soppa system verkar inte funka något vidare.. har köpt några meter slang på swedol som ska tåla e85 men en väns slangar var kassa efter ett dygn på bensin :S känns inte tryggt nån stans...

Finns det några gummislangar som tål sprit...

Eller är det bara att öppna på lädret och beställa stålomspunnet? :(

Mvh

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 22 Sep 2012, 22:14
by RoDe
Är stålomspunna gummislangar ändå. Gummit kommer du inte ifrån.

Om du inte vill öppna lädret rejält och köpa stålomspunna teflonslangar. Funkar kanon och tål E85 garanterat.

Ett annat alternativ är sopparör i rostfritt.

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 22 Sep 2012, 22:18
by Bronto
RoDe wrote:Är stålomspunna gummislangar ändå. Gummit kommer du inte ifrån.

Om du inte vill öppna lädret rejält och köpa stålomspunna teflonslangar. Funkar kanon och tål E85 garanterat.
Joo visst är det gummi men av en typ som iaf verkar klara e85... Det jag tänkte på om nån kanske visste nån icke stålomspunnen slang som tål e85. :)

Jo teflonslangen är fin men till en kostnad som helt går bort till denna bil..

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 07 Oct 2012, 20:40
by Bronto
Tjena!

Idag hoppade den i alla fall igång... men jag får nog ta och studera min config lite bättre... använder mig av sex tändsteg nu och dual output ska bara få till det där..är ingen fena på det direkt.. :P

så med lite tur blir det lite körande iår iaf..:)

Re: E30 316 -89 M50 budget turbo

Posted: 11 Nov 2012, 11:49
by Bronto
Ja någon körning i höst blev det inte istället blev det köksrenovering men det är ju nästan klart nu..

Men ett par saker har iaf tillverkats till e30.. dock funderar jag på att eventuellt bytta ut mitt vems och köra med ett annat sprut.. vill köra allt sekventiellt. kan inte det med denna vems box då jag har stöd för fel kamsync.,

En liten bonus bild på köket som nästan är färdigt ...
Image

Tryckrör efter turbon blev väldigt tajt så fick gira en böj istället.
Image

90gradersböj till KN 9" filtret.
Image

Litet fäste till laddtrycksstyrningen.
Image

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 09 Dec 2012, 14:19
by Bronto
Tjena..

Blev byte av motorstyrning.. Nu är ett link G4 storm påväg i tsm med VAG spolar. Eftersom att jag aldrig hann färdigt iår får jag se till att vara tidigt ute i vår.

Någon som har bra erfarenheter av ljuddämpare.. tänkte jag skulle trycka in en STOR apple racing dämpare! Eller har något ett bra förslag på ljuddämpare om man vill ha en tyst bil?

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 09 Dec 2012, 22:24
by Orre
Ser riktigt bra ut! Vad händer med ditt gamla vems då? Sälja?

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 10 Dec 2012, 10:29
by Bronto
Gamla och gamla det var ju nytt men det har jag sålt vidare . :)

Vart precis påväg att göra en härva till det när jag fick en köpare .

Nu går det lite tungt bara ... Skotta av bilen varje gång man ska skruva är skit tråkigt . :)

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 02 Feb 2013, 23:07
by Freedrik
Ser ut til og bli en grom bil dette!
Du får bygge deg større garasje så du kan mekke E30 hele året :D

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 01 Mar 2013, 18:21
by Bronto
Tjena

Gjort färdigt tryckrören nu iaf.
Image
Även inhandlat en JÄTTE tråkig svets :mrgreen: Så nu är det bara lära sig svetsa alu har ju övat lite på mina tryckrör med en annan ACDC tig men det ska nog gå när man lärt sig alla inställningar på denna med.
Image

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 13 Apr 2013, 18:11
by Bronto
Hallå!

Fick tag i ett s50 insug och plenum för en vettig peng... jag oxid därefter också (men iaf bara utvändigt).. :P

Så efter lite svetsande idag hittade det ner i e30in. Men tillslut blev det en monstersvetsfog som synes p.g.a. spänningar i insuget som gjorde att det ville spricka.. Men det får väl bli så här och vill det inte gilla laddtryck får väl ett nytt plenum byggas. Nytt soppa rail kommer tyvärr med behövas vilket jag hade hoppats kunde använda original..sen om man ska kosta på den lite schystare stålomspunnen slang än den fula gummislangen får jag nog ta och tänka lite på med.

Image

När plenumet är färdigt får jag väl ta tag i allt och få lite färg på saker och ting så det inte ser ut som fan alltihop...

Ja det var väl allt för tillfället men hoppas ha bilen körfärdig inom kort nu.:)

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo

Posted: 03 Jun 2013, 20:16
by Bronto
Tjena!

Lite har hänt hade tänkt köra konbana till helgen men alla saker jag har beställt har inte dykt upp i tid...

Men lite nya saker som har monterats..

Stålomspunnen slang med an kopplingar till soppan i motorum . Stålomspunnen slang till vacumrail vevhusvent. Nuke rail har monterats.

Spacers för att få på mina 949fälgar har beställt 15x8" fram och 15x9" bak. Beställt nya komho v70 till framhjulen fick inte tag i v70 225or hos den lokala däckhandlaren så det får jag besälla från england.

Servon har plockats bort helt och ersatts av två stycken cylindrar med bromsvåg.

Nytt tryckrör fick byggas.
Image

Lite adapterplatta fick göras då TPS givaren tog i vanosen.
Image

Avgasystem har byggts . Blev den största Appledämparen jag hittade i 3" hoppas den blir tyst annars får jag trycka in en till någonstans.
Image

Sen en bild på hur den ungefär ser ut nu..Kommer att köra med dessa fälgar iaf.
Image