Page 2 of 4
Posted: 23 Dec 2006, 15:54
by knoddas
hmm konstigt,, skulle jag behöva banka så mycket så att motorn inte skulet a i torpeden å ha omkring 1 cm spel skulle det behövas banka en hel del , jag har ju som sagt nya m30in,,, inte den från e28an,, men ska lyfta i motorn snart igen,, kan phota då...
men men,,då jag är rätt sugen på turbo,, men inte kommer få ihopp dom slantarna tills i somamr , för ett seriöst bygge,,, men har ett agg som ligger,,
nån som vet vad den kan klara, " om det är nått att ha överhuvudtaget"
schwhitzer,, kommer från nån maskin grävare, har varit grönt förutt,,,
inlopp för luft är den 53.. där avgaserna går in är den 43,5 x 27,7 "det är twin entry ,, så det är ju 2 hål som är så stora,, å sen där turbo trycker luften är den 32- 33.. går inte få ner skjutmåttet så långt,,
Posted: 24 Dec 2006, 02:13
by Overcharged
hur stort utlopp är det till turbinhjulet då? (downpipe-sidan)
Posted: 24 Dec 2006, 11:55
by Kero
Har en sån turbo på min 530, har funkat bra för mig med 0,5-0,8 i ladd.
Ska se hur långt den hänger med nästa sommar när det blir lite uppgraderingar i motorn.
Posted: 24 Dec 2006, 12:32
by Bonje
Jag får väl ryck in och hjälpa till lite här..
Kompressor: 53mm
Turbin : 65mm A/R 1.0
T3 fläns
Sån turbo hande jag på M3:an förrut och bromsade 473Hk. Det är ett fint aggregat!
Kommer bli jävligt rapp på en 3,5 liters motor, och borde klara upp i mot 500Hk
Posted: 24 Dec 2006, 12:50
by knoddas
66,5
Posted: 25 Dec 2006, 14:53
by knoddas
försöker få litte ljus i mörkret här... min svetset "en normalstor esab"
har funkat klockrent hella tiden,,, men nu äre så att ... srömstyrkan ställs från 1 -12 typ.. å jag brukar köra 3-4 på plåt... fasst nu måste man ställa upp den till typ 8 för att det ska kunna köras plåt.. allt under så stundsar bara tråden mott plåten.. vad är felet?.. gasen är för övrigt helt ny
Posted: 25 Dec 2006, 15:16
by mhe46
Ok ,otur bara å lämna in svetsen på rep!
Eller laga den själv!
Om de är en 3-fas svets så finns de en "brygga" med dioder, säker ett par av dom som lämnat in, finns att köpa på Elfa.
Lycka till nu!
Posted: 25 Dec 2006, 15:19
by knoddas
det kan inte vara så enkelt att det är dåligt kontakt i mustycket längs ut ?... att det blivit slitet?.... det är en 3 fas btw
Posted: 25 Dec 2006, 15:19
by mhe46
Ja vem vet lycka till nu!
Posted: 16 Jan 2007, 20:30
by knoddas
en del grejer har utförts,,
mina distanser är på g till bakvagnen,, då kan jag montera upp den,,,
torpen är 99% klar å en avgasystenstunnel har även byggt .
huvgångjärnsplåten har ävenkapats dän å satts ditt med bullförband,
+ att svettsen är lagad, är som dag å natt,, var nån växelriktare som en fas var paj på.. men farmin meckade till det,, så nu är du bara bränna på igen,
Posted: 04 Feb 2007, 22:27
by knoddas
jag är ju inte samma status som andra projekten,, men drar på med litte mer bilder ialle fall:P vare sig ni vill eller ej...
där syns ju hur långt bak min motor är.. så långt bak brukar vell folk inte välja att ha?..
litte stag å skit "kan ju alltid va bra å ha
litte överblick ..
stag konstruktion "alla, limmet style"
platsen för kylar.. är för övrigt en e32 735 automat kylare satt jävligt bra må jag säga,,, blir orginal fläkt om det får har inte skällvaste vingarna hemma,, men dom bygger vell inte mer framått?... eller
Posted: 05 Feb 2007, 07:12
by AndersJ
Det är väl egentligen den bästa lösningen att flytta bak motorn som du gör, fast också den krångligaste
Själv har jag motorn ganska långt fram och den kommer antagligen bli väldigt understyrd. Får se hur jag löser det. Angående fläkten så kan jag ha en liggande i garaget som du kan få om du betalar frakten eller hämtar den
Men fortsätt slänga upp bilder, tycker det är intressant att följa ditt bygge
Posted: 05 Feb 2007, 07:25
by JohanE
Varför har du pinnarna från fjäderbensstaget till ventilkåpan? Blir det inte lite brytningar i de grejorna?
Posted: 05 Feb 2007, 17:16
by knoddas
stagen till ventilkåpan var mest för att jag ska fästa moton i fler ställen i staget för att få det så stabilt som möjligt,,, Vet ej kanske knäcks,, är ju som sagt amatör byggare,,
oki låter fint vart bor du nån stanns rÅ?:D:P du med fläkten asså:D jag har annars en på g,,, men buggar å bockar för din medgivenhet,,, bilder kommer ,, vänta du bara:d haha
Posted: 05 Feb 2007, 21:26
by AndersJ
Göteborg så klart
Angående armeringsjärnen så får jag nog hålla med JohanE. Den konstruktionen kommer inte hålla för det moment som motorn kommer belasta armeringsjärnen med i avsende på fjäderbensstaget. Momentet kommer förr eller senare att knäcka dem plus att det inte är särskilt snyggt. Armeringsjärn är snorlätta att böja och du vill inte lägga den belastningen på de bultar som håller i ventilkåpan. Sen tycker jag du ska fundera över fjäderbensstaget, det fungerar nog men får du på motorhuven?