Page 2 of 6

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 12:51
by JockE28
dre racing@ wrote:getrag är 10mm, ZF 12mm. på dom jag har sett
Okej men ytterdiametern på lagret är samma på båda tror du? så man inte köper till 530D så är det för stprt för m20 "hålet"

mvh

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 13:17
by markus
Lagerstorlekarna finns på realoem så kolla där. Ytterdiametern bestäms ju av veven.

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 13:48
by JockE28
markus wrote:Lagerstorlekarna finns på realoem så kolla där. Ytterdiametern bestäms ju av veven.
På dieseln står det 15X32X10 och på m20 står det 12X32X10 då är dom 32 i ytter diameter va? och skillnaden på axeln är 12 vs 15 ?

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 14:04
by erik@e30
JohnE wrote:
JockE28 wrote:Lådan från 530D -00 (GS539DZ)
Passar rakt på m50 och m20 samma lutning som 525tds, lite längre och grövre
och har 35 mm grova axeln och modell stor medbringare
Bilder på 525TDS och 530D GS539DZ i jämförande syfte.

Kan du kontrollera längden mellan spräng kåpa & medbringarens bakre yta?

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 15:03
by JockE28
erik@e30 wrote:
JohnE wrote:
JockE28 wrote:Lådan från 530D -00 (GS539DZ)
Passar rakt på m50 och m20 samma lutning som 525tds, lite längre och grövre
och har 35 mm grova axeln och modell stor medbringare
Bilder på 525TDS och 530D GS539DZ i jämförande syfte.

Kan du kontrollera längden mellan spräng kåpa & medbringarens bakre yta?
Kan jag göra. Alltså totala längden på lådan från kant till kant? :P

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 15:36
by Nisse Järnet
JockE28 wrote:
markus wrote:Lagerstorlekarna finns på realoem så kolla där. Ytterdiametern bestäms ju av veven.
På dieseln står det 15X32X10 och på m20 står det 12X32X10 då är dom 32 i ytter diameter va? och skillnaden på axeln är 12 vs 15 ?
Stämmer bra, tds är också samma som tex M50 och S50.

Re: Växelåds guide

Posted: 17 Jan 2012, 16:01
by JockE28
Nisse Järnet wrote:
JockE28 wrote:
markus wrote:Lagerstorlekarna finns på realoem så kolla där. Ytterdiametern bestäms ju av veven.
På dieseln står det 15X32X10 och på m20 står det 12X32X10 då är dom 32 i ytter diameter va? och skillnaden på axeln är 12 vs 15 ?
Stämmer bra, tds är också samma som tex M50 och S50.
Då beställler jag! :P

Re: Växelåds guide

Posted: 18 Jan 2012, 08:48
by erik@e30
JockE28 wrote:Lådan från 530D -00 (GS539DZ)
Passar rakt på m50 och m20 samma lutning som 525tds, lite längre och grövre
och har 35 mm grova axeln och modell stor medbringare
Bilder på 525TDS och 530D GS539DZ i jämförande syfte.

Kan du kontrollera längden mellan spräng kåpa & medbringarens bakre yta?[/quote]

Kan jag göra. Alltså totala längden på lådan från kant till kant? :P[/quote]

Ja precis så vore grymt!

Re: Växelåds guide

Posted: 20 Jan 2012, 12:41
by JockE28
AKUT FRÅGA! Jag har ju som ni vet skaffat en ZF 530D låda till min e28..

M20 motor och Svänghjul, 618 Trkplatta, Hur ska jag göra med kopplingscylindern och ev kopplingsarmen? ska man länga "pinnen" eller ska man "bricka upp" armen?

Eller båda, och isåfall, hur mkt? eller kan man köra med orginal slav från getrag lådan???

MVH!

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 20 Jan 2012, 12:47
by jorgen
vilken metod du använder för att få urtramningslagret längre ut har mindre betydelse. jag har 12mm förlängning o det funkar fint

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 20 Jan 2012, 12:51
by JockE28
jorgen wrote:vilken metod du använder för att få urtramningslagret längre ut har mindre betydelse. jag har 12mm förlängning o det funkar fint
okej

Grejen är också den att till slaven jag fick med så saknades pinne helt, hur lång är den org, vet du det?

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 20 Jan 2012, 15:43
by Nisse Järnet
Du får mäta hur långt allt ska vara det är ju olika beroende på setup, hur mycket svänghjulet är svarvat osv.

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 22 Jan 2012, 19:08
by JockE28
Nisse Järnet wrote:Du får mäta hur långt allt ska vara det är ju olika beroende på setup, hur mycket svänghjulet är svarvat osv.

japp blir enklast så, var å hämtade en ny slav igår med pinne.

Btw realoem ljög lite för mig ang lager storlek, det står att båda lagrerna är 35 mm utv, men m20 är 32 :) för er som håller på med samma som jag :)

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 22 Jan 2012, 19:18
by JockE28
Någon som vet hur man byter olja i en zf låda utan plugg?? :!:

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 22 Jan 2012, 21:45
by Nisse Järnet
JockE28 wrote:
Nisse Järnet wrote:Du får mäta hur långt allt ska vara det är ju olika beroende på setup, hur mycket svänghjulet är svarvat osv.

japp blir enklast så, var å hämtade en ny slav igår med pinne.

Btw realoem ljög lite för mig ang lager storlek, det står att båda lagrerna är 35 mm utv, men m20 är 32 :) för er som håller på med samma som jag :)
Nja det vettefan? Vad var det för M20?

Re: Växelåds guide AKUT FRÅGA ang koppling

Posted: 22 Jan 2012, 21:48
by JockE28
Nisse Järnet wrote:
JockE28 wrote:
Nisse Järnet wrote:Du får mäta hur långt allt ska vara det är ju olika beroende på setup, hur mycket svänghjulet är svarvat osv.

japp blir enklast så, var å hämtade en ny slav igår med pinne.

Btw realoem ljög lite för mig ang lager storlek, det står att båda lagrerna är 35 mm utv, men m20 är 32 :) för er som håller på med samma som jag :)
Nja det vettefan? Vad var det för M20?
b20 eller b23, men mätte på b25 när den satt i stativ (kom knappt åt) och det verkade vara samma alltså 32mm

Re: Växelåds guide. oljebyte zf utan plugg?

Posted: 26 Jan 2012, 17:15
by JockE28
rätt lager för zf i m20 Image