Page 2 of 3

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 17:05
by ragge_c
ToTTeN wrote:
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?


ne jag försökte åka på ställ för det mesta :) nez drift kiten har anti ackerman, detta vet jag inte riktigt varför, vet butterfly ?
jag körde med e46 armar för att få ut hjulen lite från karossen då dessa är 3cm vidare på varje sidan,
ökade ju på styrvinkeln en del så det tog ju i rambenen annars, det gjorde det ju iof ändå sen men, hehe
därför jag ska fixa egna länkarmar som breddar 5 6 cm

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:05
by ButterflyRacing
ragge_c wrote:
ToTTeN wrote:
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?


ne jag försökte åka på ställ för det mesta :) nez drift kiten har anti ackerman, detta vet jag inte riktigt varför, vet butterfly ?
jag körde med e46 armar för att få ut hjulen lite från karossen då dessa är 3cm vidare på varje sidan,
ökade ju på styrvinkeln en del så det tog ju i rambenen annars, det gjorde det ju iof ändå sen men, hehe
därför jag ska fixa egna länkarmar som breddar 5 6 cm



e46 Bärarmar flyttar som sagt ut hjulet en bit. Det blir alltså mer camber och bör även gelite mer plats i hjulhusen, för att kunna svänga mer.
Att ha minder eller ingen ackerman, bör vara en fördel om man åker på sladd. Jag vet att det labbades en del med det i Crosskart för många år sedan.
Och läser man på länken till driftforumet...så är dom tveklöst positiva.

Om massor med camber är bra till drifting, är jag mer tveksam till ?
Men vill man ha mindre camber än vad e46 bärarmarna ger....så kan man ju justera ut benen i överänden...och förhoppningsvis få ännu bättre plats i hjuklhuset.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:07
by ragge_c
jooo men vad tror du om anti ackerman ?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:09
by ButterflyRacing
ragge_c wrote:jooo men vad tror du om anti ackerman ?


Om det inte var det jag svarade på...så förstår jag inte frågan.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:16
by ragge_c
som jag ser det har vi bara pratat true ackerman till parralellsteer ? :)

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:17
by ButterflyRacing
ragge_c wrote:som jag ser det har vi bara pratat true ackerman till parralellsteer ? :)

Förklara vad du menar då ?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:19
by ButterflyRacing
Vi får nog bygga om sonens e30/Volvo Turbo till ren driftbil....så vi har något att testa med.
Som det är nu, så står den bara.

Image
Image

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:25
by ragge_c
Image



vi håller oss till blå punkt som spindelled, ta bort det gula, o gröna punkten
e36 spindel med styrväxel på framsidan, svart är true ackerman, röd parralell, o lägger vi en infästnigspunkt innanför den röda, så får vi anti ackerman ?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:30
by ButterflyRacing
ragge_c wrote:Image



vi håller oss till blå punkt som spindelled, ta bort det gula, o gröna punkten
e36 spindel med styrväxel på framsidan, svart är true ackerman, röd parralell, o lägger vi en infästnigspunkt innanför den röda, så får vi anti ackerman ?

Du menar att man ska gå förbi 0%..??
Vad skulle det vara bra för ? Aldrig hört talas om.
Har du några länkar man kan läsa om det ?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 18:36
by ragge_c
http://www.driftlive.com/forums/showthread.php?t=515
sista inlägget står det, wisefabskit ligger en bit innanför parralellsteer, men inte en aning varför dom gör de,

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 21:00
by Per Eriksson
Jag har E36 växel på E30 och var tvungen att jacka ur rambenen 2-3cm för att slippa begränsa utslaget i växeln så vinkel finns o räcker, möjligen att man kan fixa lite mer parallell hjulförning men kör fortare så löser det sig ändå.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 22:16
by Niklas Sandström
Det är inte bara infästningen för yttre styrled som gör ackerman utan även var styrväxeln sitter i längsled i bilen.

Jag har flyttat fram främre hjulcentrum så mycket att med original E36 spindel så har jag negativ ackerman där ytterhjulet styr mer än det inre. Flyttar jag fram styrväxeln så kan jag ändra till parallellsteer eller positiv ackerman.

http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html
http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 22:44
by ButterflyRacing
Niklas Sandström wrote:Det är inte bara infästningen för yttre styrled som gör ackerman utan även var styrväxeln sitter i längsled i bilen.

Jag har flyttat fram främre hjulcentrum så mycket att med original E36 spindel så har jag negativ ackerman där ytterhjulet styr mer än det inre. Flyttar jag fram styrväxeln så kan jag ändra till parallellsteer eller positiv ackerman.

http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html
http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm


Usch....nu blev det överkurs....... 8)

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 06 Jan 2012, 23:00
by ToTTeN
Ja verkligen. Nu blev det svårt. Ska jag göra som på mina första bilder eller ska jag lära mig engelska och läsa de där 2 sidorna...

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 06 Jan 2012, 23:20
by Niklas Sandström
Om du kortar styrarmarna för att få snabbare styrning/mer styrvinkel så kan du göra det. Men bara för att du kortar dom och lägger lederna i vinkel med axeltappen så betyder det inte att du får parallellsteer automatiskt utan du kan behöva flytta styrväxeln också.

I racing så pratar man inte så mycket om ackerman för det är så små styrutslag att det gör knappt någon skillnad. Ackerman kan väl egentligen ses som en dynamisk toe, På långsamma banor så kör man med positiv ackerman där innerhjulet får mer toe ut och på snabba banor med negativ ackerman och då får ytterhjulet mer toe in.

Jag vet inte om just parallellsteer är det ultimata för drifting för även om bilen går sidledes så ska ju framhjulen följa en kurva. Viktförflyttningen gör att ytterhjulet belastas mer som är tvärtom mot för vanlig körning så negativ ackerman borde väl egentligen fungera bäst.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 26 Feb 2012, 12:08
by Andy_b
Så här gjorde jag på min e30
Image
Image

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 27 Feb 2012, 18:25
by AGranlund
Andy,, hur blev skillnaden? Betydlig skillnad?