Page 2 of 2

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 14 Dec 2011, 20:15
by pizza
Spiidfriik wrote:Hade en manuell S4 V8 Avant för nån vinter sedan. Trevlig bil med mycket trevlig motor, men det jävla quattro-systemet är en hög piss. Konstruerat för att motverka sladd. Vilket det gör bra. Extremt inkonsekvent när man försöker provocera sladd vilket medför att man aldrig vet vad som kommer hända härnäst vilket medför att det är lätt att bli tvåa. Vilket jag slutligen blev. Problemet är Torse-diffen i fördelningslådan. Kastar kraften mellan axlarna vilket medför att skiten pendlar kraftigt mellan över- och understyrning efter eget godtycke. Då tar jag hellre ett system som konskvent är understyrt och kompenserar det med brutal satsning.
Min(a) E30 iX är konsekvent överstyrd. Men då är den för trött, skiter på sej redan när man matar i trean.


Va va de för årsmodell? Ingen aktiv Quattro på Ur S4, stumm 50/50 å klipper du kabeln till bak diffen så ä'r det stummt 50/50 där också.
Finns inget finare att sladda med ju, lång hjulbas å beter sig precis som man vill om man har lite attack på högerdojjan....
Släpper man av gasen i en sladd så är det ju tack å gonatt men de e ju inte bilens fel å absolut inte Quattro systemet.
Aktiv Quattro kom med Haldex runt -97 på A4 B5..

Eller missförstod jag dig? Ville inte låta sådär men blev bara fundersam på va de va för bil..

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 14 Dec 2011, 20:59
by St3v3
Mellandiffen är väl inte stum på en S4?

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 14 Dec 2011, 21:16
by pizza
Nej, men den kan inte aktivt styra kraften fram och bak för att hitta fäste som nyare Quattro med Haldex.

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 14 Dec 2011, 21:32
by Dahlstrom
pizza wrote:
Spiidfriik wrote:Hade en manuell S4 V8 Avant för nån vinter sedan. Trevlig bil med mycket trevlig motor, men det jävla quattro-systemet är en hög piss. Konstruerat för att motverka sladd. Vilket det gör bra. Extremt inkonsekvent när man försöker provocera sladd vilket medför att man aldrig vet vad som kommer hända härnäst vilket medför att det är lätt att bli tvåa. Vilket jag slutligen blev. Problemet är Torse-diffen i fördelningslådan. Kastar kraften mellan axlarna vilket medför att skiten pendlar kraftigt mellan över- och understyrning efter eget godtycke. Då tar jag hellre ett system som konskvent är understyrt och kompenserar det med brutal satsning.
Min(a) E30 iX är konsekvent överstyrd. Men då är den för trött, skiter på sej redan när man matar i trean.


Va va de för årsmodell? Ingen aktiv Quattro på Ur S4, stumm 50/50 å klipper du kabeln till bak diffen så ä'r det stummt 50/50 där också.
Finns inget finare att sladda med ju, lång hjulbas å beter sig precis som man vill om man har lite attack på högerdojjan....
Släpper man av gasen i en sladd så är det ju tack å gonatt men de e ju inte bilens fel å absolut inte Quattro systemet.
Aktiv Quattro kom med Haldex runt -97 på A4 B5..

Eller missförstod jag dig? Ville inte låta sådär men blev bara fundersam på va de va för bil..



Jag hade en Audi s6 -00 manuell förra vintern. Roligaste vinterbilen jag haft, var aldrig någonsin några problem att åka på sladd och den var sällan understyrd. Var bara när man testade köra någon vända på isen som "mer attack" metoden var tvungen att användas. Gick att rädda de flesta sladdar genom att bara hålla ner gasen och styra emot.
Nu åker jag 325ix och den är det mer bakhjulsdrift stuket på, seg fyrhjulsdrift (tar lång tid innan framhjulen kommer igång ordentligt). Inte alls lika lätt att rädda upp sladdarna med den som Audin. Eller så är det så att mellandiffen är väldigt sliten på min. Audin var mycket roligare, var ju visserligen mycket mer Hk och vrid i den också

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 19 Dec 2011, 02:25
by Spiidfriik
pizza wrote: Va va de för årsmodell? Ingen aktiv Quattro på Ur S4, stumm 50/50 å klipper du kabeln till bak diffen så ä'r det stummt 50/50 där också.
Finns inget finare att sladda med ju, lång hjulbas å beter sig precis som man vill om man har lite attack på högerdojjan....
Släpper man av gasen i en sladd så är det ju tack å gonatt men de e ju inte bilens fel å absolut inte Quattro systemet.
Aktiv Quattro kom med Haldex runt -97 på A4 B5..

Eller missförstod jag dig? Ville inte låta sådär men blev bara fundersam på va de va för bil..


Mja, beror lite på vad du menar med "aktiv". Jag hade en C4. På dem sitter quattro gen II vilket innebär en mekanisk Torsen (torque sensening) centerdiff. Den har 50/50 som utgångspunkt men kan skicka upp till 75% till endera axel. Lite som iX som har en visco centerdiff som har 37/63 som utgångspunkt (planetväxel) men kan skicka upp till 90% (tror jag det var) till endera axel. Den stora skillnaden (förutom fördelningen i utgångsläget) är att Torsen skickar kraft dit det är bäst fäste (spinner minst). Detta är jättebra om man eftersträvar mesta möjliga fäste. I en fyrhjulssladd där både fram- och bakhjul spinner ungefär lika mycket märker oftast man inte av nåt. Men ska man åka fyrhjulsställ vill det till att det finns mycket plats, skiten åker ju sidledes i evighet. För att rymmas på vanliga vägar vill jag ha ut baken ordentligt (aggresiv attackvinkel) utan att tappa greppet helt fram. Då spinner det mer bak än fram. När Torsen tycker att skillnaden är för stor skickar kraft från den axel som spinner mer till den som spinner mindre. I detta exempel kraft från bak- till framaxel. Detta resulterar oftast i att det slutar spinna bak och sladden "dör" men emellanåt i att man tappar fästet fram, dvs styrningen, och bilen går från hyfsat överstyrd (beroende på attackvinkel) till helt understyrd fortare än man hinner säga "quattro".
Har pratat med lite rallyfolk och de har samma uppfattning som jag, extremt svårkört på attack beroende på inkonsekvent uppförande. Lösningen är att svetsa Torsen enheten (man måste inte ens ner med lådan) och därmed få stumt 50/50, 100% konsekvent. Inte helt optimalt i en gatbil kanske, iaf inte om den ska gå på annat än snö/is. Och frågan är vad som händer när bilen skenar iväg i bromsprovaren hos SBP...
Har sökt lite efter eftermarknadsdiffar utan framgång.

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 19 Dec 2011, 16:04
by mr.jet
Sbp kör väl inte ens 4wd bilar i bromsprovaren. Inte dom jag haft iaf, dom kör å provbromsar på utsidan samtidigt som dom släpper ratten för att se om den drar åt något håll.

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 19 Dec 2011, 18:01
by Wiell
mr.jet wrote:Sbp kör väl inte ens 4wd bilar i bromsprovaren. Inte dom jag haft iaf, dom kör å provbromsar på utsidan samtidigt som dom släpper ratten för att se om den drar åt något håll.


s2 är inga problem att köra i bromsprovaren. är bara sånna där klena japsare som inte klarar det. ;)

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 20 Dec 2011, 16:38
by patte
tro de är bara dom med haldex som inte går köra i bromsprovare. ständig 50/50 funka vell alla i stort sett?

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 21 Dec 2011, 03:44
by Spiidfriik
S2 och S4 skall köras i bromsprovaren (viktigt att ha friläge i). Det ska iX INTE, vicoenheten överhettar och sen är man rökt.

Det enda 4WD system jag hört talas om (när vi pratar personbilar) som har stum mittdiff är Subaru Leone fram till -88. De är tänkta att köra som 2WD (fwd) och 4WD läget är bara tänkt att användas vid speciellt behov. De är mycket bråkiga att svänga med på torr asfalt med 4WD ilagt. Lite som att köra rwd med svetsdiff, fast värre. 1988 blev Leonen konstant 4WD med möjlighet att spärra mittdiffen med en knapptryckning.
Fördelningen av kraft mellan axlarna (tex 50/50) i utgångsläge har ingenting med typen av differentialbroms (tex Torsen, visco, lamell) att göra. Är olika saker... Finns massor av olika lösningar både när det gäller kraftfördelning och styrning därav. Subaru Impreza tex har olika utväxling i fram- och bakaxel.

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 23 Dec 2011, 15:25
by uranium
Min subaru körde dom inte i bromsprovaren. Men min touareg gjorde dom det. Då passade jag på att fråga och han sa att typ alla vag-bilar kan dom köra ändå.

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 24 Dec 2011, 22:30
by M-techer
Audi S3 var jävligt kul att sladda med!

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 25 Dec 2011, 20:47
by Pacman
Har en Audi 100 V6 Quattro i C4-karossen, dvs samma system som A6/S4/S6 V8 som någon ovan nämnde, och Torsen är lite speciellt att köra med.
Talesättet att köra med "attack" kommer ju utav Torsen-diffens konstruktion. Den bromsar upp och fördelar kraften ifrån det hjul som snurrar fortare till det som snurrar långsammare, men den behöver ett visst mothåll...friktion eller motstånd...för att kunna fördela kraften. Släpper man gasen så öppnar allt upp och bilen blir enhjulsdriven. Med gaspådrag är bilen äkta 4wd...släpper man gasen blir den 1wd.
Hissar man upp ett hjul i luften med domkraft och startar och kör så kommer det hjulet att snurra och de övriga tre att stå still....enhjulsdrift! Därför fanns de bilarna med en elektrisk diffspärr med som spärrar mellan- och bakdiff. Man eliminerar då risken att köra fast på is och snö. I det spärrade läget blir bilen väldigt överstyrd. Jag tycker min beter sig likadant som min Volvo 245 med svetsdiff. Underhållande körning, men inte särskilt praktiskt som pendlarbil.
Detta är även anledningen till att de går att köra i SBPs bromsprovare. Bilar med viscodiff som de flesta japanska bilar samt tidiga VW med syncro och BMWs äldre iX-system bygger på en helt annan princip där man omvandlar hjulens olika hastighet till värme inuti diffen...vätskan blir varm och ändrar viscositet (därav namnet) och låser upp diffen. Detta inträffar oavsett last eller frirullning och därför funkar dem inte i bromsprovaren. Man kan heller inte handbromssladda särskilt bra med en sådan bil.

Re: Om man ska ha 4wd i vinter

Posted: 28 Dec 2011, 05:53
by Spiidfriik
Pacman wrote: Därför fanns de bilarna med en elektrisk diffspärr med som spärrar mellan- och bakdiff.


Jag önskar verkligen att du hade rätt för då skulle jag tveklöst köra Audi! Men det har du tyvärr inte. Bara bakdiffen som går att spärra, inte mittdiffen. =(
Original slås den spärren dessutom av över 25kmh (tror jag det var). Är förvisso enkelt att modifiera så den inte påverkas av hastigheten. Man klipper helt enkel kabeln med hastighetssignalen. På S4 var det en vit/blå kabel vill jag minnas. Åtkomlig under baksätet. Utförlig info om det finns på diverse Audiforum.
UrQuattro hade spärrar i både mellan- och bakdiffen som dessutom var oberoende av hastighet. Vacuumstyrda mekaniska spärrar som låser helt. Den blir som ett järnspett att köra, kräver riktigt brutal körning men är helt konsekvent och därmed "lätt" att lära sej.