Spiidfriik wrote:Hade en manuell S4 V8 Avant för nån vinter sedan. Trevlig bil med mycket trevlig motor, men det jävla quattro-systemet är en hög piss. Konstruerat för att motverka sladd. Vilket det gör bra. Extremt inkonsekvent när man försöker provocera sladd vilket medför att man aldrig vet vad som kommer hända härnäst vilket medför att det är lätt att bli tvåa. Vilket jag slutligen blev. Problemet är Torse-diffen i fördelningslådan. Kastar kraften mellan axlarna vilket medför att skiten pendlar kraftigt mellan över- och understyrning efter eget godtycke. Då tar jag hellre ett system som konskvent är understyrt och kompenserar det med brutal satsning.
Min(a) E30 iX är konsekvent överstyrd. Men då är den för trött, skiter på sej redan när man matar i trean.
Va va de för årsmodell? Ingen aktiv Quattro på Ur S4, stumm 50/50 å klipper du kabeln till bak diffen så ä'r det stummt 50/50 där också.
Finns inget finare att sladda med ju, lång hjulbas å beter sig precis som man vill om man har lite attack på högerdojjan....
Släpper man av gasen i en sladd så är det ju tack å gonatt men de e ju inte bilens fel å absolut inte Quattro systemet.
Aktiv Quattro kom med Haldex runt -97 på A4 B5..
Eller missförstod jag dig? Ville inte låta sådär men blev bara fundersam på va de va för bil..