Page 2 of 3

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 12 Oct 2011, 13:21
by hockne
Zf lådan ska köra på, jag hade samma problem som dig. Jag hade missat 2 skruv som satt på undersidan. Men det är bara att kämpa på.

Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 12 Oct 2011, 15:47
by moxi
Den håller.. Det är en likadan som sitter på 328 o m3.. Jag kör en sån låda på min turbo..600whp;)

Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 12 Oct 2011, 16:22
by moxi
Den håller.. Det är en likadan som sitter på 328 o m3.. Jag kör en sån låda på min turbo..600whp;)

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 13 Oct 2011, 05:53
by Gottfrid
Härligt, då håller lådan ett tag förhoppningsvis iaf då.

Testade för skojs skull att montera 240:ins främre del av kardanen mot bmw lådan, och den passade ju som handen i handsken. Vet ju dock inte hur det passar ihop med längden när ja väl får i motor och lådan. Men passar det så duger det ju för en besiktning iaf.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 13 Oct 2011, 15:51
by Carlsson
http://www.garaget.org/?car=150458 Jag har lagt upp ganska mycket bilder på motor och växelåds fästen osv.
ang kardan så är det främre kardan bit ifrån 740 med M47 nyare än -88 (dom äldre e 4 bultade) också monterar man på 240 stödlager på 740 kardanen och 240is bakrekardan som skrevs innan.

240 främre kardan e typ 5 cm kortare än 740

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 15 Oct 2011, 22:01
by Gottfrid
Äntligen helg igen så man fick lite tid att va en hel dag ute i garaget, vilket resulterade i att lådan kom på plats.

Image

Måttade även in alublocket som ja använder som mall.

Image

Image

Image

Blev en hel del mätande för att få det att stämma åt alla håll och kanter. Men fick till slut blocket där jag ville ha det med tillräckligt mycket utrymme mot torpeden.

Image

Sen började jag måtta och planera motorfästen.

Image

Motorkuddarna från bmwn passade perfekt i befintliga hål i framvagnsbalken.

Image

Styrningarna på kudden fick bli uppåt mot motorfästet.

Image

Och så här blev vänstra sidan när ja bränt ihop allt.
Behöver dock kortare bultar för att kunna dra fast det ordentligt.

Image

Och så här blev högra sidan.

Image

Svetsarna blev inte så värst snygga då jag bara har en gammal pinnsvets från biltema i garaget, så svetsarna ska snyggas till med miggen på jobbet.
Fästena ska målas och sen blir det att lyfta i motorn.
Nya växellådskuddar måste beställas på måndag, för dom gamla hade separerat så jag kunde inte måtta in vart ja skulle borra hålen i växellådsbalken.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 15 Oct 2011, 23:34
by Manne
Vettigt projekt :D

Kardan kör ja med främre å bakre del från 740 med m46 på min 242a.
har en sån liggande i garaget om du inte har.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 16 Oct 2011, 08:19
by Gottfrid
Tackar Manne. Ditt projekt kommer bli riktigt manligt när du blir färdig :D

Nej nån annan kardan har ja inte skaffat ännu, så har du en till övers så köper ja den mer än gärna av dig. Name your price så hämtar jag den.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 16 Oct 2011, 09:38
by Manne
De är just den där lilla detaljen, att bli färdig :P

En 200ing så är den din.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 16 Oct 2011, 10:46
by Gottfrid
Hehe, jo känner igen det där med att bli "färdig". Har ju haft min 240 som pallbocksräser sen 2006 :oops:

Pm:a mig ditt nummer så kan vi bestämma en dag när du har tid så kommer jag och plockar upp kardanen :D

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 18 Oct 2011, 20:30
by Gottfrid
Dags för en liten uppdate. Har dock krånglat för mig så har inte hänt så mycket.
Fick ju tag i en kardan via Manne (en eloge till honom) tyvärr visade det sig att kardanen ja hämtade var precis lika lång som den ja redan hade, enda skillnaden var att delningen var på olika ställen. (Den högra kardanen är till 240 med M47 låda och den vänstra till 740 med M46 låda)
Men det blir nog att ja helt enkelt kapar kardanen och förlänger den tror jag. så slipper ja dessutom krångla med att flytta upphängningen till stödlagret.

Image

Fick iaf hem nya originalkuddar till växellådan. Dom kändes väldigt sladdriga dock, så funderar på att använda biltemas universalkuddar ist.

Image

Iaf så åkte jag ut till garaget och tänkte lyfta i motor och låda i bilen idag när ja fått mina nya kuddar så ja kunde bulta fast lådan mot växellådsbalken äntligen.
Var även tvungen att montera tråget från E36 motorn innan ja kunde hissa ner motorn i bilen.
Men tji fick jag, för den gubben gick inte.
Visade sig att skvalpplåten från E36 M52 motorn inte alls passar på E34 M50 motorn.

Image

På Alu-blocket från M52:an så är det dubbla bulthål som synes på bilden.

Image

Jämfört med enkla hål på gjutjärnsblocket.

Image

På M52:an satt det förutom skvalpplåten även en sorts trianglar mellan vevlageröverfallen ut mot blockets väggar. Dom fungerar väl antagligen som en typ av stödgördel. Därav dom dubbla bulthålen.
Och dessutom tar vevaxeln på M50 motorn i skvalpplåten, så det går ju inte direkt modda den så den passar heller.
Så nu är ja i stort behov av en skvalpplåt till en E36 med M50 motor. Så är det någon som har en sån plåt, PM:a mig gärna.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Posted: 18 Oct 2011, 20:57
by Carlsson
Gottfrid wrote:Dags för en liten uppdate. Har dock krånglat för mig så har inte hänt så mycket.
Fick ju tag i en kardan via Manne (en eloge till honom) tyvärr visade det sig att kardanen ja hämtade var precis lika lång som den ja redan hade, enda skillnaden var att delningen var på olika ställen. (Den högra kardanen är till 240 med M47 låda och den vänstra till 740 med M46 låda)
Men det blir nog att ja helt enkelt kapar kardanen och förlänger den tror jag. så slipper ja dessutom krångla med att flytta upphängningen till stödlagret.

Image

.
Om du bara tar fämre kardan biten från en 740 med M47 Växelåda så är den typ 5cm längre än 240 kardanen och du kan mycket enkelt mecka på 240is stödlager på den kardanen och allt passar i orginal fästen inget ful meck bara bult on!!!

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28

Posted: 18 Oct 2011, 21:05
by Gottfrid
Ja där ser man, ja kanske borde läsa min egen tråd lite bättre. Har totalt missat ditt inlägg lite tidigare i tråden där du skrev just precis detta :oops:
Jag ber om ursäkt. Får skylla på att ja oftast är här inne via mobilen förutom när ja uppdaterar.
Ska ragga tag i en sådan främre kardan då. Tack för hjälpen :D

Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek

Posted: 22 Oct 2011, 17:02
by Gottfrid
Då det just nu är stiltje i tråden pga att ja väntar på en skvalpplåt till motorn som är beställd från tyskland, så tänkte ja att ja kan ju lika gärna visa även andra projekt ja håller på med vid sidan av 240 bygget.

Köpte mig iaf en gammal Volvo 66 i somras som inte drev som den skulle.
En gammal tant köpte den ny 1977 och körde den 9600 mil tills den slutade driva.
Sen såldes den till en kille som aldrig orkade laga felet så bilen blev bara ståendes.
Och så hittade jag den och köpte den och lagade den.
Bilen är rostfri förutom nån liten bubbla i lacken på ena framskärmen och bakluckan.
Klädseln har haft överdrag sedan ny så den är i toppskick.
Kul när man hittar såna här gamla veteranare i fint skick.

Image

Image

Image

Visade sig att det var lamellerna som var slut, så jakten att hitta nya startade. Vilket inte visade sig vara varken lätt eller billigt.
Slutade med att ja fick skicka upp lamellerna till sthlm där dom la på nytt material, vilket var mycket billigare än att hitta nytt utomlands.

Nya drivknutsdamasker fanns dock att få tag i på Meca, då dom gamla var allt annat än fräscha.

Image

Nytt och fint.

Image


Besiktade den i veckan som var nu och den gick igenom med blankt papper.
Har avverkat ett par mil med den nu och man skrattar varje gång man kör bilen :lol:
Måste också erkänna att ja är imponerad av hur startsnabb CVT transmissionen är vid rödljus. Bilen måste ha varit riktigt potent på 70-talet vid rödljusen 8)

Framtidsplanerna är att sänka bilen så mycket det går och bredda orginalfälgarna och få till lite tyskstuk.
I övrigt ska den behållas original.....(Kanske)
Är sugen på att slänga i en B20 med lite trim och volvo 360 låda och bakaxel så bilen blir manuell. Men det är inte prio ett just nu.
En del i min vänskapskrets tycker dock den är så ful så dom skulle aldrig ertappas levande med att åka i bilen, och tycker ja ska sälja den :lol:
Den har även fått öknamnet "Bajsen"
Men ja tycker den är charmig och har potential att kunna bli grym.
Vi får se, ja kanske säljer den om ja får ett vettigt bud på den från någon sugen entusiast.

Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek

Posted: 30 Oct 2011, 19:50
by Gottfrid
Beställde ju skvalpplåt från tyskland. Men när ja väl fick den så visade det sig att fästet för oljepickupen inte satt på skvalpplåten på M50 som det gjorde på skvalpplåten från M52:an..... :(
Så det var bara att beställa fästet från tyskland också.
Fick det iaf i fredags som tur var, så det blev att smälla ihop motorn.

Image

Så nu sitter motorn äntligen i bilen iaf.

Image

Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek

Posted: 31 Oct 2011, 00:32
by hockne
Hade du sagt till så kunde jag skickat ett fäste till dig :)

Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek

Posted: 31 Oct 2011, 17:22
by Gottfrid
Jaja, inte hela världen :D
Nu sitter motorn där och allt är frid och fröjd. Nu ska ja bara få elen att fungera och bygga om kopplingen så kanske man kan få start på motorn snart också.