Då det just nu är stiltje i tråden pga att ja väntar på en skvalpplåt till motorn som är beställd från tyskland, så tänkte ja att ja kan ju lika gärna visa även andra projekt ja håller på med vid sidan av 240 bygget.
Köpte mig iaf en gammal Volvo 66 i somras som inte drev som den skulle.
En gammal tant köpte den ny 1977 och körde den 9600 mil tills den slutade driva.
Sen såldes den till en kille som aldrig orkade laga felet så bilen blev bara ståendes.
Och så hittade jag den och köpte den och lagade den.
Bilen är rostfri förutom nån liten bubbla i lacken på ena framskärmen och bakluckan.
Klädseln har haft överdrag sedan ny så den är i toppskick.
Kul när man hittar såna här gamla veteranare i fint skick.
Visade sig att det var lamellerna som var slut, så jakten att hitta nya startade. Vilket inte visade sig vara varken lätt eller billigt.
Slutade med att ja fick skicka upp lamellerna till sthlm där dom la på nytt material, vilket var mycket billigare än att hitta nytt utomlands.
Nya drivknutsdamasker fanns dock att få tag i på Meca, då dom gamla var allt annat än fräscha.
Nytt och fint.
Besiktade den i veckan som var nu och den gick igenom med blankt papper.
Har avverkat ett par mil med den nu och man skrattar varje gång man kör bilen
Måste också erkänna att ja är imponerad av hur startsnabb CVT transmissionen är vid rödljus. Bilen måste ha varit riktigt potent på 70-talet vid rödljusen
Framtidsplanerna är att sänka bilen så mycket det går och bredda orginalfälgarna och få till lite tyskstuk.
I övrigt ska den behållas original.....(Kanske)
Är sugen på att slänga i en B20 med lite trim och volvo 360 låda och bakaxel så bilen blir manuell. Men det är inte prio ett just nu.
En del i min vänskapskrets tycker dock den är så ful så dom skulle aldrig ertappas levande med att åka i bilen, och tycker ja ska sälja den
Den har även fått öknamnet "Bajsen"
Men ja tycker den är charmig och har potential att kunna bli grym.
Vi får se, ja kanske säljer den om ja får ett vettigt bud på den från någon sugen entusiast.