M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Inga problem att ha returen under oljenivån. Måste vara iaf hälften av alla byggen här inne som kör så inkl jag skälv i alla år. Man måste tänka på dimentioneringen av röret bara så det är tilltaget ordentligt. I oljepluggen blir nog gränsfall då hålet blir bra litet. Vet dock folk som det funkat för men då har oljan haft hög fallhöjd.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
men minsta lilla vevhustryck så falerar väl hela konceptet eller?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Du har väl koplatt o vevhusventilationen?? blir ju inte så lyckat å köra laddtryck i vevhuset...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
bmw_fredde wrote:Du har väl koplatt o vevhusventilationen?? blir ju inte så lyckat å köra laddtryck i vevhuset...
vet inte vem du syftar på, klart man inte ska köra laddtryck i vevhuset. jag menar bara att de är svårt att undvika tryck däri när man överladdar en motor dessutom. menar ni att de inte flåsar nånting från era ventilationer vare sig på tomgång eller 2bars övertryck?
sen angående dom bilar som har retur under oljenivå, hur ser ett sånt tråg ut på insidan ?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
mbfidde wrote:bmw_fredde wrote:Du har väl koplatt o vevhusventilationen?? blir ju inte så lyckat å köra laddtryck i vevhuset...
vet inte vem du syftar på, klart man inte ska köra laddtryck i vevhuset. jag menar bara att de är svårt att undvika tryck däri när man överladdar en motor dessutom. menar ni att de inte flåsar nånting från era ventilationer vare sig på tomgång eller 2bars övertryck?
sen angående dom bilar som har retur under oljenivå, hur ser ett sånt tråg ut på insidan ?
Han menar nog att om trådstartaren har kopplat vevhusventilationen typ som den är original så får han laddtryck i vevhuset=inte bra
V8
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
St3v3 wrote:mbfidde wrote:bmw_fredde wrote:Du har väl koplatt o vevhusventilationen?? blir ju inte så lyckat å köra laddtryck i vevhuset...
vet inte vem du syftar på, klart man inte ska köra laddtryck i vevhuset. jag menar bara att de är svårt att undvika tryck däri när man överladdar en motor dessutom. menar ni att de inte flåsar nånting från era ventilationer vare sig på tomgång eller 2bars övertryck?
sen angående dom bilar som har retur under oljenivå, hur ser ett sånt tråg ut på insidan ?
Han menar nog att om trådstartaren har kopplat vevhusventilationen typ som den är original så får han laddtryck i vevhuset=inte bra
nä de är ju de jag predikar om
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Klart det ryker lite ur vevhusventen men så länge den är öppen så kan inget nämnvärt övertryck bildas i motorn. Som sagts innan får inte vevhusventilationen vara ansluten till tryckrör eller insug.
Angående oljereturen så har du fel helt enkelt. Det går utmärkt att ha oljereturen under oljenivån. PPF grabbarna bygger så skälva tom.
Så här har jag åkt min retur på alla mina motorer och jag har aldrig haft några problem med någon sorts turbo. Och som du ser är röret väl tilltaget (25mm) Den returen jag har på min motor idag sitter änu lägre.
http://s48.photobucket.com/albums/f208/ ... lar002.jpg
Angående oljereturen så har du fel helt enkelt. Det går utmärkt att ha oljereturen under oljenivån. PPF grabbarna bygger så skälva tom.
Så här har jag åkt min retur på alla mina motorer och jag har aldrig haft några problem med någon sorts turbo. Och som du ser är röret väl tilltaget (25mm) Den returen jag har på min motor idag sitter änu lägre.
http://s48.photobucket.com/albums/f208/ ... lar002.jpg
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
jaja, bara att gratulera att de funkar för er. men de funkar fortfarande inte i min teori å andra sidan är jag inte felfri heller.
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Nej jag har inte vevhusventilationen kopplad till insuget eller tryckrören, den är öppen.
Jag har nu gjort komptest på motorn och det visar sig att 4st cylindrar låg på endast 4- till 5bar, 2st på 12- till 14bar.
Så antagligen är det ringlandet som är slut, har beställt nya ringar och lager nu, finns det nått "max" mått för diametern på cylindern?
Jag funderar hur man vet att den inte också är för sliten i loppet så man måste ha ÖD kolvar?
Jag har nu gjort komptest på motorn och det visar sig att 4st cylindrar låg på endast 4- till 5bar, 2st på 12- till 14bar.
Så antagligen är det ringlandet som är slut, har beställt nya ringar och lager nu, finns det nått "max" mått för diametern på cylindern?
Jag funderar hur man vet att den inte också är för sliten i loppet så man måste ha ÖD kolvar?
M50B25 Vanos, 440whp
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
kolvarna lär väll va paj.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
har tagit ur kolvar och stakar, ser inget fel på dom, men ska ändå byta dom
M50B25 Vanos, 440whp
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
krokiga ventiler?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Trist med dåligt komp, men kanske inte helt för förvånande med tanke på symptom.
Däremot är det inte direkt normalt att styra oljetryck med ventilkåpspackningen...
Gällande retur under oljenivå så kände jag mig tvungen att säga:
Påstå inte att det inte skulle fungera, anser du det. Kan du återgå till skolböckerna.
Och ja, flertalet motorleverantörer har retur från aggregat i BOTTENPLUGG.
Lura inte trådskaparen med lösa egna teorier...
Däremot är det inte direkt normalt att styra oljetryck med ventilkåpspackningen...
Gällande retur under oljenivå så kände jag mig tvungen att säga:
Påstå inte att det inte skulle fungera, anser du det. Kan du återgå till skolböckerna.
Och ja, flertalet motorleverantörer har retur från aggregat i BOTTENPLUGG.
Lura inte trådskaparen med lösa egna teorier...
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Klangen wrote:Trist med dåligt komp, men kanske inte helt för förvånande med tanke på symptom.
Däremot är det inte direkt normalt att styra oljetryck med ventilkåpspackningen...
Gällande retur under oljenivå så kände jag mig tvungen att säga:
Påstå inte att det inte skulle fungera, anser du det. Kan du återgå till skolböckerna.
Och ja, flertalet motorleverantörer har retur från aggregat i BOTTENPLUGG.
Lura inte trådskaparen med lösa egna teorier...
jag påstår ingenting mer än att de inte funkar i MIN teori, sen kan jag ju erkänna att jag väldigt lite skruvat VAG bilar, dock har jag jobbat med MB bilar i 9år och aldrig sett nåt sånt på dessa bilar.
när jag började skruva så va de "förbjudet" att bara tänka tanken på att ha returen under oljenivå, därför har JAG aldrig byggt på detta vis heller.
sen är de väl ett öppet forum där alla har rätt till en åsikt, och jag försöker inte lura inte någon. mina teorier har funkat för mig iallafall.
/Fredrik
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
nej jag tycker inte heller man borde styra oljetrycket på det viset^^
ingen som har koll på vilket mått som är max på cylindrarna innan man måste gå in på ÖD kolvar?
vad kan vara fel i och med att oljetrycket steg när jag böt ventilkåpspackningen?
eller har det också att göra med att komprissionen gick ned i vevhuset?
ingen som har koll på vilket mått som är max på cylindrarna innan man måste gå in på ÖD kolvar?
vad kan vara fel i och med att oljetrycket steg när jag böt ventilkåpspackningen?
eller har det också att göra med att komprissionen gick ned i vevhuset?
M50B25 Vanos, 440whp