Page 2 of 3
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 23 Sep 2011, 16:05
by Alexxxxx
Tjena. Har lite frågor.. Vilka av dessa 3 kontakter på bilden kan man ta oljetryck från? Vad är alla 3 till? Och kan man ta bort slangarna på bild 2 som går ti insuget och bara plugga dom eller blire kaos då? Slangen på bild 3 är väl vevhusventilation och den kan jag väl lämna öppen med ett filter eller nåt på bara? Blev mycket frågor nu men behöver veta så jag kommer nån vart
Vilka är vad?
Kan man plugga all dessa som går till insug?
Lämna öppen?
Översikt
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 23 Sep 2011, 17:13
by Daniel86
Nummer 1 och 2 är vattentemp ena till sprutet andra till mätaren i intrumenthuset
Så nummer 3 är oljetryck.
Mvh
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 23 Sep 2011, 17:18
by Alexxxxx
Daniel86 wrote:Nummer 1 och 2 är vattentemp ena till sprutet andra till mätaren i intrumenthuset
Så nummer 3 är oljetryck.
Mvh
Tack så mycket
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 25 Sep 2011, 12:06
by Alexxxxx
Någon som vet om man kan plugga slangarna? :O
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 25 Sep 2011, 13:00
by Evinrude
Slangen som går in i insuget på baksidan är från tomgångsmotorn, låt den vara kvar.
Dom två som sitter på gummiböjen innan spjället är vevhusventen och till tomgångsmotorn. Vevhusventen leder du till ett kärl, det sista du vill ha är laddtryck inuti själva motorn.
Slangarna på själva spjället är för spjällvärmningen och avluftningen från tanken. Ryck bort slangarna till spjällvärmningen (de grövre), den ena går till den stora vattenslangen under insuget, den andra till toppen via termostaten i lådan för luftfiltret. Ta bort slangarna från toppen och sätt istället dit den från den stora så slipper du plugga nåt och allt cirkulerar som det är tänkt. Avluftningen från tanken lär du skrota så hålet i spjället ska du plugga. Jag gängade helt enkelt dit en vanlig skruv med m5 gäng, buslätt.
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 23 Feb 2012, 16:12
by Alexxxxx
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 20 Sep 2012, 20:53
by Alexxxxx
Tjenix, börja väl bli dags för en uppdatering nu,gått ett halvår sen sist nu
Projektet går extremt trögt eftersom jag studerar nu och inte har extra pengar till bygget. men nu börjar alla delar vara inhandlade,så nu har motivationen kommit tillbaka igen. iallafall så har inte mycket hänt sen sist, bilen är manuell nu och lite mätare o smått å gått ditlagt och bromsoken o skiver målade, grenrör klart,ska bara planas. passade in intercoolern idag och började dra lite tryckrör,får vel fortsätta imorgon så kanske jag hinner montera turbon och downpipe. finns väl inte så mycket att skriva,slänger in lite bilder istället.
lista på vad som är köpt och vad som fattas
Turbo (x)
Intercooler(x)
Dump(x)
Tryckrör,slangar(x)
Wastegate(x)
Pysventil(x)
Spridare(x)
Fekzen chip(x)
Bredbandslambda(x)
Ställbar Btr( )
Koppling( )
Oljeslang till turbo ( )
Väldit skitigt här
Lekte proffsfotograf där ett tag
Blev rött,såhär efter kanske det skulle varit snyggare med lite mörkare färg,menmen.
Intercoolern och lite tryckrör ditsatt,blev lite oversize intercooler,fick kapa bort lite extra plåt här å där,mätte lite fel när jag skulle beställa
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 20 Sep 2012, 20:59
by Danneeandersson
Roligt projekt! Vad siktar du på för effekt? Sitter batteriet i motorutrymmet på sedanen eller är de bara -90 och innan? Sitter iaf undet baksätet på min e34 touring -95! Kika gärna in min projekttråd också!
viewtopic.php?f=2&t=67610
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 20 Sep 2012, 21:13
by Alexxxxx
Danneeandersson wrote:Roligt projekt! Vad siktar du på för effekt? Vad blir det för sprut? Sitter batteriet i motorutrymmet på sedanen eller är de bara -90 och innan? Sitter iaf undet baksätet på min e34 touring -95! Kika gärna in min projekttråd också!
viewtopic.php?f=2&t=67610
tackar, jo jag har kikat på din tråd flera gånger
siktar på 350-400hk till att börja med nu,har fekzen turbo chip nu till att börja med,får se hur långt det räcker. Tänkte köra vipec när jag har råd att köpa,som sagt lite knapert att vara studerande
Det satt i motorutrymmet på denhär men är flyttat under baksätet nu, tycks vara olika på vissa,på min förra e34 -94 satt det också i motorutrymmet,och på e34an jag hade före det satt det under baksätet å den va -93,så det har nog inte med årsmod att göra..
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 08 Oct 2012, 13:22
by Alexxxxx
Evinrude wrote:Slangen som går in i insuget på baksidan är från tomgångsmotorn, låt den vara kvar.
Dom två som sitter på gummiböjen innan spjället är vevhusventen och till tomgångsmotorn. Vevhusventen leder du till ett kärl, det sista du vill ha är laddtryck inuti själva motorn.
Slangarna på själva spjället är för spjällvärmningen och avluftningen från tanken. Ryck bort slangarna till spjällvärmningen (de grövre), den ena går till den stora vattenslangen under insuget, den andra till toppen via termostaten i lådan för luftfiltret. Ta bort slangarna från toppen och sätt istället dit den från den stora så slipper du plugga nåt och allt cirkulerar som det är tänkt. Avluftningen från tanken lär du skrota så hålet i spjället ska du plugga. Jag gängade helt enkelt dit en vanlig skruv med m5 gäng, buslätt.
Tackar! Gjorde ungefär så.
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 10 Oct 2012, 18:48
by oddis
Inköpslista hittills:
Donatorbil
Turbo
Ïntercooler
Progressiv bränsletrycksregulator
Dump
Eventuellt bättre pump
535 spridare
535 lmm
Tryckrör och slangar
Krökar och rör till grenrör och avgas
Grenrörsfläns
Ser du skriver 535LMM, ar detta då från 535 V8:a (M62) , eller? For 535 M30 ar ju klaffstyrd.
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 10 Oct 2012, 22:08
by Alexxxxx
oddis wrote:Inköpslista hittills:
Donatorbil
Turbo
Ïntercooler
Progressiv bränsletrycksregulator
Dump
Eventuellt bättre pump
535 spridare
535 lmm
Tryckrör och slangar
Krökar och rör till grenrör och avgas
Grenrörsfläns
Ser du skriver 535LMM, ar detta då från 535 V8:a (M62) , eller? For 535 M30 ar ju klaffstyrd.
vet inte vad jag skrivit där,måste ha blivit fel. Använder varken 535lmm eller 535 spridare, inte progr btr heller. Org m50 lmm och 420cc spridare har jag. Har nog halvsovt när jag skrev:)
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 12 Oct 2012, 21:48
by Martinkarlsson
Fett med e34! köpte mig en häromveckan som också ska få smaka överladd, fast den var bra mycket äckligare än din
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 13 Oct 2012, 11:16
by Alexxxxx
Martinkarlsson wrote:Fett med e34! köpte mig en häromveckan som också ska få smaka överladd, fast den var bra mycket äckligare än din
Tackar. Finns inga äckliga e34or
Nice,hoppas det kommer tråd om detta
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 21 Oct 2012, 15:32
by Martinkarlsson
Alexxxxx wrote:Martinkarlsson wrote:Fett med e34! köpte mig en häromveckan som också ska få smaka överladd, fast den var bra mycket äckligare än din
Tackar. Finns inga äckliga e34or
Nice,hoppas det kommer tråd om detta
hahah så sant så!! jodå planen är att lägga upp en tråd inom en snar framtid
Re: Bmw 525 turbo projekt
Posted: 26 Jan 2013, 00:40
by Alexxxxx
Jahapp,då var det längesen det blev nån uppdatering här IGEN
Inte hänt extremt mycket sen sist,men beemern är nu uppstartad med turbo,och allt värkar funka bra,förutom ett litet olje lekage vid oljereturen. tryckrör m.m så gott som klara, bara avgas kvar nu och lite småpill så borde det börja ta sig. synd bara att det är flera månader kvar tills snön börjar ge sig ;/ kan iaf torrgasa lite i garage i väntan på det
så här kommer en liten uppstarts film och lite bilder!
Uppstart,började spruta ur oljetillförseln,därav brådskan i slutet
https://www.youtube.com/watch?v=ZZaGCT-9S5ADet var allt för denhär gången
Re: Bmw 525 turbo
Posted: 26 May 2013, 17:20
by Alexxxxx
Halojj! Blir väldigt sällan uppdaterat här
Kan ju uppdatera lite sen sist och säga att bilen är nybesiktigad och körs . Skjuter på rätt bra med bara 0,7 i ladd. Har lite problem med bränslet på lågvarv/dellast, därav lågt laddtryck nu men nytt program från fekzen påväg så hoppas det löser sig
Körfilm kommer när lite mer laddtryck finns
Här är en snutt på hur den går utan belastning :
https://www.youtube.com/watch?v=7GvsXO-Eqn8Lite meningslösa bilder hade jag också
Besiktning,lika jobbigt varje gång