Page 2 of 2
Byta utväxling på m5 diff
Posted: 02 Aug 2011, 19:52
by Silverboy
Om det först er "ute av kontroll" så er det visst ganske avansert. Kollade värkstedsmanualen och det var rätt mycket spesialverktyg med friktionsmätning, shims etc. Kan skicka manualen på Mail om du skickar den på pm... Iofs för byte av pinjong men...
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 07 Aug 2011, 12:33
by M3JONAS
Silverboy wrote:Om det först er "ute av kontroll" så er det visst ganske avansert. Kollade värkstedsmanualen och det var rätt mycket spesialverktyg med friktionsmätning, shims etc. Kan skicka manualen på Mail om du skickar den på pm... Iofs för byte av pinjong men...
Hmm, det lät ju krångligt... Måste undersöka detta hur man ska lösa det.
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 07 Aug 2011, 13:09
by jorgen
Finkel wrote:M3JONAS wrote:Ni som letat å spanat på detta...
Finns det någon modell som har runt 3,50?
535 e34 har 3,64 iaf.
535 e34 finns även med 3.45
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 25 Aug 2011, 11:29
by Bumpe
Fortfarande ingen som har koll på om det finns lägre än 3.15 till 210? Skottsäker bakvagn och ZF är inte direkt den optimala kombinationen känns det som! Varvstoppa på vid 250 är ju inte toppen, toppen direkt

Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 25 Aug 2011, 11:30
by Niklas Sandström
Bumpe wrote:Fortfarande ingen som har koll på om det finns lägre än 3.15 till 210? Skottsäker bakvagn och ZF är inte direkt den optimala kombinationen känns det som! Varvstoppa på vid 250 är ju inte toppen, toppen direkt

Har inte M535 E28 3.07
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 25 Aug 2011, 12:02
by ronnifer
TIPS! istället för att ta pinjong och kronhjul å sätta det i er diff, kan ni bara byta kronhjulet på lamellpaketet och sätta det i huset därifrån kronhjulet kommer då behöver man ju inte krångla med moment och grejjer

så gjorde jag när jag bytte utväxling
OBS! märk upp chimsen till lagren, de gjorde inte jag

blev en massa jobb att kolla så pinjongen och kronhjulet låg fint i varandra hadde ju 4 chims att prova med...
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 25 Aug 2011, 13:09
by jorgen
M535 e28 manuell har 3.07. Har för mej att någon e32 har under 3 i utväxling
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 25 Aug 2011, 15:21
by JonasH88
E34 540 har 2,93... Bör funka fint med en ZF

Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 25 Aug 2011, 17:36
by Niklas Sandström
ronnifer wrote:TIPS! istället för att ta pinjong och kronhjul å sätta det i er diff, kan ni bara byta kronhjulet på lamellpaketet och sätta det i huset därifrån kronhjulet kommer då behöver man ju inte krångla med moment och grejjer

så gjorde jag när jag bytte utväxling
OBS! märk upp chimsen till lagren, de gjorde inte jag

blev en massa jobb att kolla så pinjongen och kronhjulet låg fint i varandra hadde ju 4 chims att prova med...
Det kräver ju att båda husen kommer från samma bilmodell så dom passar. Vad jag har sett så finns det minst fem olika hus som har 210 diffen (E28, E34, E36, E46, E39 har alla olika fästskruvar).
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 26 Aug 2011, 17:28
by Bumpe
Jo visst, M535 klump hade ju varit fint men brukar ju kosta sina kronor...
Är lite inne på att ta utväxlingen från E46 320D diff, för visst passar den utväxlingen i en E34 535 (210mm) lamelldiff?
Någon som har en vettig guide på hur detta otyg ska schimsas in?
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 26 Aug 2011, 18:00
by Niklas Sandström
Bumpe wrote:Jo visst, M535 klump hade ju varit fint men brukar ju kosta sina kronor...
Är lite inne på att ta utväxlingen från E46 320D diff, för visst passar den utväxlingen i en E34 535 (210mm) lamelldiff?
Någon som har en vettig guide på hur detta otyg ska schimsas in?
320d har 188 diffen
Re: Byta utväxling på m5 diff
Posted: 24 Sep 2011, 18:54
by DALLO
Silverboy wrote:Finns det mindre enn 3.07 til 210 diffen?
2.93 sitter det i 540-740 med automat i varje fall