Page 2 of 2

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 03 May 2011, 18:09
by nicke.t
cerveza wrote:
nicke.t wrote:kör du me chip så har du kvar lmm. kör på E85 oxo.



Då räcker spridarna till typ 300-310hk på 3,8bars grundtryck. lite beroende på vilken Dc som ligger i chipet.


ja,får köra lite större spridare då om han ska ha mer mos.

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 03 May 2011, 18:43
by Stianlokkeberg
Hvor langt rekker bunndelen, å ikke minst chippen, før det blir spickninger? Er vel like greit å kjøre 550cc dyser, å ikke kjøre på 100% ..

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 03 May 2011, 19:19
by hardrox
dka525 wrote:gör som jag skrev. kör med volvo gröna 968or. 465cc 4"lmm fekzen chipp ställbar BTR.
och använd en bb lambda. så vrider du upp laddet så mycket du kan/vill så länge den håller bra lambda och ARF värde. :!:
kan räcke med en spikning så blåser du topp packningen. inge roligt :cry:

det kommer bli skitbra. men din koppling kommer typ att börja slira runt 0.7 0.8bar om det är orginal


Har köpt 6st Bosch 968or nu av en på forumet i alla fall, och jag kommer mappa efter 98 oktan.
4" LMM, duger inte orginal för effekt målet jag hade?
Men behöver jag verkligen en BTR? Tanken är att jag kör med original lambda men när jag mappar bilen monterar jag dit en bblambda som fekzen har.
Angående kopplingen så är den bytt, vet inte vad den är bytt till men den är lååångt ifrån hur en original koppling beter sig, så här kör jag tills det inte går längre.

Ett annat problem är mitt avgassystem, det är komplett sportavgas från uppsala avgasteknik med race kat, dock är det 2.5" och jag kommer inte byta det den här säsongen utan det får bli ett 3" mot vintern. Så jag undrar vid vilken effekt på ett UNGEFÄR detta kommer hindra mig?

EDIT: Snackat med streetpower nu och GT35an finns inte i lager och grenrör tar ett tag.
Någon som vet hur en HX40 mäter sig mot en GT35? Och vart man kan hitta ett grenrör för e34 med toppmontering? :?:

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 21:11
by dka525
du lär ha en ställbar btr. då spridarna öppnar vid 3,8bar annars startar inte bilen. och orginal btren i railen öppnar vid 3bar!
968orna räcker gott och väll till 400+ på bf98 tror du behöver en större lmm 4" då bilen motorn kommer vilja ha mera flås, annars så kommer du bottna lmm.
3" downpipe 2,5" resten..

hx40 eller WH1E(hx40) som dumpkopieraren säljer. kommer funka skitbra. den kommer spoola snabbt med 19 avgas och 54mm inducer


Stianlokkeberg. bottendelen beroende på skick slitage mm, 500hk?! dvs utan spikningar och e85

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 21:19
by Bäckis
Öppnar vid 3,8 bar? Öppnar vi 3 bar? Läs mer på forumet om hur saker fungerar innan du stjälper andra.

Bränsletrycket avgör bara hur mkt flöde spridarna ger, det "öppnas" inget av tryck.

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 21:23
by Nisse Järnet
4" lmm lär väl räcka??

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 22:06
by Bäckis
Hardrox: GT35 är sämre på allt än en Precisionturbo, och dyrare.

Vi bygger rör, har jigg.

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 22:17
by cerveza
Bäckis wrote:Öppnar vid 3,8 bar? Öppnar vi 3 bar? Läs mer på forumet om hur saker fungerar innan du stjälper andra.

Bränsletrycket avgör bara hur mkt flöde spridarna ger, det "öppnas" inget av tryck.


Men han kan väll det här med motorer ?, jag vart iaf imponerad till tusen. Kan dock bero på min okunskap som tidigare nämndes :cry:

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 22:18
by cerveza
Bäckis wrote:Hardrox: GT35 är sämre på allt än en Precisionturbo, och dyrare.

Vi bygger rör, har jigg.



Säkert en kina mitt i allt oxå

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Posted: 05 May 2011, 23:21
by Bäckis
Nehh, sitta och snacka kinesgrejor och luftmassemätare kan ni göra på mindre seriösa platser, jag låser tråden för att rädda det lilla jag har kvar av ett en gång gott humör!