Page 2 of 4

Posted: 18 Oct 2006, 12:58
by marcus
tackar och bockar peppe! vad händer med din tysk i vinter då?

Posted: 18 Oct 2006, 16:52
by Fisåkare
Hej Marcus!

Vad kör du med för storlek på huvudmunstyckena? Det är väll över 200 eller?
Får du till låg och mellan rigistret på fjuggarna så är vacumförgasare jävligt lämpade just för turbo. Efter som det blir en rörlig halsring iom, vacumtrottlarna. :D Ska bli jädrigt spännande att följa utväcklingen på ditt projekt (behåll hoj förgasarna så länge som möjligt). De är skit kul med folk som du som vågar gå lite egna vägar :wink: .
Hatten av! Och håll oss uppdaterade på vad som händer ;P

Lycka till!

MVH//Tobbe P

Posted: 18 Oct 2006, 18:51
by peppe
marcus wrote:tackar och bockar peppe! vad händer med din tysk i vinter då?


Inget märkvärdigt förutom att det blir ett chassie med lite mindre rost. Blir inget extrembygge.

Kanske något mer Dragrace inspirerat? Vet själv inte ens hälften av vad jag pysslar med ;)

Posted: 20 Oct 2006, 08:18
by marcus
nån svart golvmatta från den lokala färghandlaren, sa att jag skulle ha golvmatta till en bil...

Posted: 21 Oct 2006, 16:57
by egnesund
tjabba.. du ja gillar ditt bygge rejält asså=)

men kan du ta lite flera bilder hur du har löst allt innifrån bagage utrymmet m.m håller på där just nu och de är inge skoj=(
har du byggt om hela infästningen till fjädrarna och stötdämparna?
gärna lite mera på golvet, har du kvar innetaket?

har du rensat hela bilen på ljuddämpningsmatta? ser kliniskt rent ut:D

Posted: 25 Oct 2006, 10:31
by marcus
mattan är limmad runt kanterna.

Hela bakvagnen är ombyggd, det enda som är orginal är infästningspunkterna för bakvagnsbalken, det sitter justerbara coilovers i justerbara fjädertorn som är svetsade i både karossen och buren.... diffen är upphängd i en hjälpram som är byggd av 40*40 fyrkantsprofil och är svetsad i de raka bursträvorna i bakkant och i X-strävorna i framkant+ att den är svetsad i karossen oxå både fram och bak=fullständigt stadigt...

I bakvagnen finns inte en endaste bussning kvar, allt är stummonterat.

Posted: 25 Oct 2006, 10:35
by marcus
glömde visst några frågor, bilens underredsbehandling har som tur var torkat under åren så den flagnar bort av sig själv under....ska skrapa rent när jag orkar... inne i bilen är det inte mkt kvar av ljudisoleringen, även värmepaketet är kastat på skroten!

Kul att ni gillar bilen iaf, vissa planer finns på att riva bort breddarna och bygga en "turboreplika" av den med dekaler och allt, vad tycker ni??

Posted: 03 Nov 2006, 11:22
by marcus
lite uppdate, nu har jag beställt en finkostym till bilen i form av 17" fälgar, 8"fram och 10" breda bak, djup fälg med polerad fälgbana och svart centrum... bilder kommer då fälgarna är på plats!

Kommer även att konvertera till sprut i vinter! mkt för att enkelt kunna styra tändning och byta mellan olika bränslen! kanske får lust att ta till spriten till sommaren :roll: med andra ord så blir mina R1 gasare till salu med billetfräst brygga! passar motorer med 100mm delning mellan kanalerna!

sen spånar jag även på att klämma ner en eaton-kompressor ist för bromsservo...får se om det rymms.... alla dessa modifieringar görs för att det ska gå att åka brett på gatan varje dag till sommaren!

Posted: 03 Nov 2006, 12:39
by Jorm
Jamen självklart skall du dit med riktiga 2002 breddare.

Men hm, kolla in detta: http://www.gatebil.no/images_lib/starts ... 20Dyb2.jpg

Skulle sitta smutt om nån fick tid och ork att göra sådana breddare.

Posted: 03 Nov 2006, 14:19
by marcus
får se hur det blir med breddarna, blir nog inget av det i vinter iaf, dessutom blir det svårt att rymma däcken med turbobreddare tror jag..

de enda breddarna jag skulle kunna tänka mig är 02:orginal, annars får dessa hänga kvar....

Posted: 03 Nov 2006, 15:50
by bmw_pelle
Jaha, ska du äntligen krypa till databox:) Blir det ett VEMS eller???

Posted: 03 Nov 2006, 21:56
by Jorm
marcus wrote:får se hur det blir med breddarna, blir nog inget av det i vinter iaf, dessutom blir det svårt att rymma däcken med turbobreddare tror jag..

de enda breddarna jag skulle kunna tänka mig är 02:orginal, annars får dessa hänga kvar....

Kika mer noga på bilden jag länkade ;)

Posted: 03 Nov 2006, 23:54
by marcus
Pelle: ja jag vill kunna styra tändning, men hur som helst så är gasare mkt bättre och manligare :D

och angående breddare så har jag väldigt svårt för stylade bilar överhuvudtaget, allergisk mot pockèmon stuk med vingar och neon och sånt, ska vara diskret och stiligt, pga det så går tonade rutor bort oxå om ni frågar mig.....

Posted: 04 Nov 2006, 02:33
by flp
bara handla ett vems då :) då slipper du böket med att bestycka gasarna också, bara att knappra lite på datorn :) bilen är ju stilren som den är iaf.

prestanda före utseende gäller för mig iaf :) hur kul är det om bilen ser ut som fast and the furious men går som en gammal åkgräsklippare? :) mer snyt åt folket

MVH Micke

Posted: 04 Nov 2006, 13:27
by marcus
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3541&start=120

Kanske löser sig med styrning av tändning ändå!!!?? isf sviker jag inte gasarna än!

Posted: 04 Nov 2006, 23:37
by Fisåkare
marcus wrote:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3541&start=120

Kanske löser sig med styrning av tändning ändå!!!?? isf sviker jag inte gasarna än!

Nej Nej Nej!!!
Överge INTE gasarna ännu :shock: De går att mosa ur massor me pulver ur dom. Plus att som ja sa i ett tidigare inlägg, iom att de är vakumfuggar så blir det som en halsring som ändrar storleken efter behovet, å där med blir det en jävligt körbar motor. (E rätt kass å beskriva saker i skrift tyvärr, sorry :oops:) .
Och dessutom så är det mycke mera manligt att inte alltid göra som alla andra. Det är ju som bekant "bara döda fiskar som flyter med strömmen" :wink:

Vet du vad du har för huvudmunstycken i??? Skulle va kul att höra.

MVH//Tobbe P

Posted: 05 Nov 2006, 20:33
by marcus
jag har testat lite olika trycksättning av gasarna och kört med allt från 130 till 240 i huvudmunstycke, även labbat en del me nålarna, men jag måste få upp flottörhustrycket på nåt vettigt sätt, ev kommer jag att måsta täta utjämningsmunstyckena i dem, men det löser jag nog, ska leka lite i flödesbänken med insuget!

Anledningen till att jag använder mc-gasare är just för att alla har sprut! det sitter tom ett sprut i min bil, men endast för att logga varv, tryck,lambda och avgastemp....