Page 2 of 2

Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)

Posted: 26 Oct 2012, 16:31
by Nicke Blom
Härligt!

vad finns det för bra Norska forum?

Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)

Posted: 29 Oct 2012, 18:17
by motec
ippe wrote:Detta och att bli våldtagen av mitt ex gjorde helt klart min morgon :wink: ! Big up!

Haha.. Gris :)

Ser riktigt bra ut!

Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)

Posted: 29 Oct 2012, 18:26
by Doktorn
Helt rätt!!
Har länge väntat på att någon ska trimma en sån opelmotor, ska bli kul att se hur den går =)

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 14 Dec 2012, 19:59
by KjetilM
Da var det endelig klart for oppstart og testing :)


Image
Her laster vi opp og setter kursen mot Valdres og Protrim



Image
Første vi gjorde når vi kom fram var å skru litt. Tok ut motoren, gikk over alle klaringene på råder/lager/stempel etc. Byttet kobbertoppakkningen ut med ståltoppakkning. Skiftet ARP studsene ut med custom studs laget av Protrim.



Image
Senere på kvelden var motoren klar for oppstart.



Image
Dagen etter var det klart for oppstart og mapping. Alt så bra ut og vi startet å bremse bilen.
Etter et par gode drag i benken fant vi ut at det var litt lite flow på sylinder 1 og 6, så vi tok av innsuget og bygde det om litt. Forlenget innsuget med 5 cm ca.




Image
Her blir innsuget modifisert.





Alt så veldig bra ut og vi bremset bilen til 7500 rpm med 98 oktan og 1.2 bar i ladetrykk. (ca 800 motor hester)

Dette ble for mye for de orginale Lotus stemplene som sto i motoren, så vi fikk skjæring på sylinder 4.

Nå må vi inn med nye smidde stempler for å komme videre.
Må også slipe veiv, skifte en råde, borre blokka og skifte alle lager i bunndelen.
Kommer også til å syreduppe blokka samt betongfylle halve nedre del av kjølekanalene når vi først er i gang.

Her er et filmklipp av siste draget i benken.
800 hp Opel Omega Dynorun - YouTube

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 15 Dec 2012, 10:03
by erikjakan
Fett!

Hur såg ni att det var dåligt flöde på insuget?

Separata avgastempar på grenröret?

MVH Erik

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 15 Dec 2012, 10:15
by Bmwandreas
Kan man se på tändstiften om man byter mellan varje pull. Och jag förstår att 1 och 6 fick mindre luft med den där designen. På min V8 så får cylindrarna bak mycket mer luft än de främre. Svårt att bygga ett bra :D

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 15 Dec 2012, 10:26
by erikjakan
Bmwandreas wrote:Kan man se på tändstiften om man byter mellan varje pull. Och jag förstår att 1 och 6 fick mindre luft med den där designen. På min V8 så får cylindrarna bak mycket mer luft än de främre. Svårt att bygga ett bra :D
Ok på det viset!

Nu blir man ju nojjig :P

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 15 Dec 2012, 12:02
by Bmwandreas
Har man avgastemp på varje så kan man ju ställa cylindrarna individuellt så det blir ok ändå.

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 15 Dec 2012, 18:08
by KjetilM
Stemmer det, vi kjørte flere pull hvor vi så på pluggene etterpå. Pluggene på cyl 1 og 6 var mye mørkere enn resten av pluggene. Prøvde først å bytte 2 coilenheter på electromotiven, men problemet var fortsatt på 1 og 6. Justerte ned åpningstiden på dysene på cyl 1 og 6 i electromotiven og tok et nytt pull. Da ble det samme farge på alle pluggene.
Etter vi bygde om innsuget så fikk vi tatt ett pull til før motoren raset. Da satte vi åpningstiden til dysene til standard igjen for å se om ombyggingen av innsuget hjelpet på. Etter dette draget så var alle pluggene likens. Så jeg tror vi har løst dette problemet med å forlenge innsuget på begge sidene. Traktene i innsuget kom for nerme veggen på enden av plenumet, og fikk for liten flow. Med et par cm ekstra, så ble dette i orden.

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 14 Jun 2013, 00:31
by KjetilM
Da har vi endelig fått nye deler til motoren!

Motoren ble satt sammen igjen forrige uke og vi var nedover til Protrim på benking igjen.
Denne gangen satt den!
800 hk på hjul, og 820 nm :D
Dette var ny rekord i benken til Protrim!

Etter vellykket benking så måtte vi jo prøve bilen så klart en liten tur under Opel treffet på Frøya.
Takk til Opel Motorsport Club som stengte av banen så jeg fikk testet et par runder.

Her er film av både benking og testrunde:
Opel Omega Lotus 800 WHP - YouTube



Image
Første lufteturen med bilen!



Image
Frøya banen



Image
Frøya banen



Image
Vant også pris for "Heftigste bil"
(En del slanger og diverse som kun er midlertidig her som blir lagt opp skikkelig senere)


Image
Har de siste dagene ribbet bilen igjen og startet med forberedelser før lakkering.



Image
En del å holde styr på ;)

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 17 Jul 2013, 21:30
by KjetilM
Image
Sveiser igjen alle hull og div.



Image
Opp i snurra igjen. Siste gjennomgang før den leveres til lakkering.



Image
Lakkering av undersiden.
Fuging av skjøter, syregrunning, Raptor strukturmasse, lakk og 2 lag med klarlakk til slutt.



Image
Undersiden ferdig lakkert.



Image
Buret er pusset ned og klar til lakkering.



Image
Motorrommet skal sparkles opp etter buret er lakkert.

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 19 Jul 2013, 20:51
by KjetilM
Da er buret lakkert også, og her er litt bilder :)

Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 01 Sep 2013, 16:29
by KjetilM
Snart klart for lakkering innvendig + motorrom.

Image

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 11 Sep 2013, 09:05
by stensheim
FET opel!! dere gjør en meget grundig jobb, dette blir strøkent!

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 17 Sep 2013, 22:00
by KjetilM
Da er det vel på tide med en liten oppdatering igjen.
Holder fortsatt på med lakkering av bilen. Dette er uten tvil en tidkrevende prosess og det hjelper ikke på når man treffer på diverse problemer underveis.. men sånn er det å bygge racerbil med showfinish.

Image
Her er områdene hvor det var sparklet grunnet på nytt og mattet ned igjen, samt lagt et lag med Raptor strukturmasse på kanalene i motorrom.




Image
Så et lag med syregrunning.




Image
Så vanlig grunning




Image
Deretter blått.




Image
Til slutt 2 lag med klarlakk.




Lakkjobben så helt toppers ut og vi startet med å fjerne maskeringen av buret dagen etterpå for å se det endelige resultatet.


Image
Til vår store skuffelse så ble lakken med teipen av på buret når vi skulle fjerne teipen.
Vi hadde ventet i 5 uker fra buret va lakkert til vi maskerte inn buret, så alt var gjort i følge boken.
Når vi studerte dette nøyere så fant vi ut att lakken løsnet helt inn til stålet på buret.




Image
Vi kan bare konkludere med at Rallyprodukter har gjort en dårlig jobb med å matte ned og vaske buret før de har grunnet det.
Dette var så klart ikke noe vi kunne oppdage før nå.




Image
Veldig trist med tanke på hvor bra alt sammen så ut for å bli.




Image
Etter en uke i tenkeboksen så var det bare å bite tennene sammen og pusse buret ned igjen. Helt ned til stålet.




Image
..........




Image
Dette tok noe vanvittig med tid så klart, men nå er buret så og si helt blankt igjen, og vi er klare for runde nr. 2.




Image
Har en liten plan om å rekke å få bilen klar til Oslo Motorshow i slutten av oktober.
Det vil si at den skal stilles ut som et prosjekt igjen, der den ikke blir 100 % ferdig, men stilt ut med mesteparten av gromdelene montert.
Så nå driver vi og gjør klar deler til pulverlakkering/coating :)

Re: Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)

Posted: 29 Sep 2013, 15:17
by KjetilM
Denne siden blir ikke oppdatert lengre.

Dette prosjektet blir fra i dag flyttet over til en facebook side i stedet.

Følg prosjektet videre på https://www.facebook.com/kjetilmokkelgardmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh,
Kjetil Møkkelgård