Page 2 of 19

Posted: 06 Mar 2011, 20:45
by Joachim
markus wrote:Funkar lika bra på - sidan =)
Man SKA bryta på - sidan! :)

Posted: 07 Mar 2011, 12:42
by m_ellisson
Oljepump moddad för att passa med gördel..
Det ska ju sitta 2 styrningar i blocket till ölpumpen men det gör det inte på min? Hittar inte de styrningarna i realoem heller? Image

Posted: 07 Mar 2011, 19:33
by m_ellisson
Filterhus, bröstkåpa mm ditsatt nu 8)
Image

Posted: 09 Mar 2011, 19:18
by m_ellisson
Här har jag rundslipat höger länkarm för att få på bussningen.
Image

Bussning på plats nu
Image

Även här har hålet lagts igen för att ett hål för infästning till kränghämmare ska fixas.
Image


Båda styrledsinfästningarna tigade o klara.
Ska provmontera allt nu i väntan på coiloverben o sänka ner bilen för att se
om hjulen tar i något vid fullt rattutslag. Ev så får jag kapa lite o bygga om rambalkarna. :D Image

Posted: 16 Mar 2011, 22:12
by m_ellisson
Bilen är nere på marken :)
Justerar toe här lite tillfälligt bara med ´´stickan``
1mm toe-in fick det bli.

Image

Image

Fullt rattutslag..ratten låst i läget
Image

Image

Tar inte i nånstans heller..ca 1 cm mellan däck & rambalk :)
Image


Nu ska det mätas & se hur många grader det skiljer mellan hjulen vid fullt utslag. Man kanske lyckats eliminera ackerman helt ;)
Kommer dra mer exakta streck på golvet än de på bilderna & sedan mäta med gradskiva!

Image

Posted: 17 Mar 2011, 01:20
by Grooverhound
Då får man se dig i bivaröd framåt vårkanten då :wink:
Ser fint ut går svänga en hel del nu 8)

Posted: 17 Mar 2011, 01:38
by ZAK
jävlar vad du avancerar med styrningen!
Fått dig en lektion av DanneJ? =]

Posted: 17 Mar 2011, 06:52
by m_ellisson
Grooverhound wrote:Då får man se dig i bivaröd framåt vårkanten då :wink:
Ser fint ut går svänga en hel del nu 8)
Ja jag kommer synas där oxå. ;)
Det är rätt mycket skillnad.

Posted: 17 Mar 2011, 07:17
by m_ellisson
ZAK wrote:jävlar vad du avancerar med styrningen!
Fått dig en lektion av DanneJ? =]
Ja nån lektion har jag väl fått :)
Intresset för hjul & styrvinklar har växt en aning sedans vi fick hjulinställninsutrustning på jobbet!
Det ska bli kul att se om det blir brutal skillnad att köra bilen :)

Posted: 17 Mar 2011, 07:25
by ZAK
m_ellisson wrote:
ZAK wrote:jävlar vad du avancerar med styrningen!
Fått dig en lektion av DanneJ? =]
Ja nån lektion har jag väl fått :)
Intresset för hjul & styrvinklar har växt en aning sedans vi fick hjulinställninsutrustning på jobbet!
Det ska bli kul att se om det blir brutal skillnad att köra bilen :)
Ja jag har aldrig satt mig in i det där faktiskt så vore kul om det gjorde nått.
Så har man nått till man eventuellt kan bygga sen i framtiden =D

Posted: 18 Mar 2011, 12:43
by m_ellisson
ZAK wrote:
m_ellisson wrote:
ZAK wrote:jävlar vad du avancerar med styrningen!
Fått dig en lektion av DanneJ? =]
Ja nån lektion har jag väl fått :)
Intresset för hjul & styrvinklar har växt en aning sedans vi fick hjulinställninsutrustning på jobbet!
Det ska bli kul att se om det blir brutal skillnad att köra bilen :)
Ja jag har aldrig satt mig in i det där faktiskt så vore kul om det gjorde nått.
Så har man nått till man eventuellt kan bygga sen i framtiden =D
Tror det blir bra. Vi får se om nån månad ;)

Posted: 18 Mar 2011, 12:56
by m_ellisson
Mätte vinklarna igår
Vänster hjul från rakt hjul- till fullt vänster = 40 grader
Vänster hjul från rakt hjul till fullt höger = 40 grader
Höger hjul från rakt hjul till fullt vänster = 40 grader
Höger hjul från rakt hjul till fullt höger = 40 grader

Men blir ju inte 100% såhär så det slutgiltiga resultattet ser jag sen när jag gör fyrhjulsmätningen...
Image

Posted: 19 Mar 2011, 09:09
by m_ellisson
Tillbaka till motorbygget då :)
Jag fick tag på styrningar till oljepumpen från en gammal m30 så nu sitter pumpen där med tigat drev :)

Image



Tråget på plats..Använde Innotechs packningssilicon även kallat ´´danskt klet`` som fungerar skitbra till det mesta. :)

Image






Nu väntar jag på toppen..Som jag har lämnat för att säten ska miras , ventiler ska blästras, alla insugsventilstyrningar ska pressas i + brotcha till hålen i styrningarna...
Ska ha en ny cooperingpackning oxå som beställs kommande väcka så nästa helg med lite tur kanske man kan muttra ihop prylarna ;)

Image

Posted: 19 Mar 2011, 10:32
by Nisse Järnet
Ser fint ut! :) Styrhylsorna till oljepumpen är samma som till tex hylsorna till oljefilterhuset på M50in btw.

Posted: 19 Mar 2011, 21:04
by m_ellisson
Nisse Järnet wrote:Ser fint ut! :) Styrhylsorna till oljepumpen är samma som till tex hylsorna till oljefilterhuset på M50in btw.
Tack Nisse!
Ok ja det stämmer bra det :) va en polare som hade till m30 så det löste sig smidigt. ;)

Re: M_Ellisson E30 328 turbo - botten ihopsatt

Posted: 06 Apr 2011, 22:52
by m_ellisson
Update
Toppen hemkommen & ihopsatt
Image

Ny fin cooperingpackning :)
Image

Och toppen på plats
Image

Re: M_Ellisson E30 328 turbo - motor ihopsatt

Posted: 07 Apr 2011, 08:24
by J.petersson
jäkligt fint bygge du har på gång:) tänkte bara höra var man köper Innotechs packningssilicon? lr något annat bra när man ska byta tråget. mvh