Page 2 of 4

Posted: 02 Mar 2011, 18:55
by P.Herrdahl
Vad rasade? Motorn hela tiden eller va det olika saker så som lådor, diffar osv?

Tror precis som Andreas..

Posted: 02 Mar 2011, 19:16
by halvordsson
Hollizini wrote:Vad rasade? Motorn hela tiden eller va det olika saker så som lådor, diffar osv?

Tror precis som Andreas..


A de e ju kruxet att minnet sviker men jag VET helt säkert att det var minst ett motorhaveri och det var lagerrelaterat har jag bestämt för mig.


Fan, känns inte som jag tillför denna tråden ngt större med mitt svaga minne.... :roll:

Jag har sagt nog om S2:ans driftsäkerhet!


DÄREMOT så har jag själv haft en S2 från 1992 och den var nog fan ett måndagsex. PRECIS ALLT krånglade i den jävla bilen och höll på att bli min ruin, å då var den ändå helt orginal och gubbkördes av mig. Däremot fick jag tag i tidigare ägare och det var en hög med klåpare... Kan varit en bidragande faktor :idea:

Men fan så lättskruvat motorrum när man väl slängt alla onödiga plastdetaljer åt helvete som t.ex den mellan kyl och motor.

Gamla skruttibangbang - Vit pearl - 18" RS6 fälgar, etc, etc...
Image

Posted: 02 Mar 2011, 21:29
by Dawe_A
bara för att jag saknar min gamla s2a så måste jag posta en bild i s2 tråden..

1996a, 8600 mil, fullservad.
Image
Image

ADU motor
kw w3 coils
Powerflex överallt, alu motorkuddar.
porsche bromsar
1 ägare innan mig.

galet fin, sålde den enbart för att jag ville åka bakhjulsdrivet & för att den vart för fin för att användas så som jag vill använda mina bilar


Bromsarna är lite halvtaskiga org på s2orna, de bör man byta upp omgående..

Posted: 02 Mar 2011, 23:47
by aelget
Kanon bra info hittills känner att jag fått lite mer " kött på benen " nu iaf...


Hur är det med växellådorna på S2 från -93, är dom 5 växlade eller är det 6 orginal i en sådan med?.

Så upp till ~400Hk behöver man knappt göra ett skvatt åt motorn om jag förstått infon rätt? :)

Posted: 02 Mar 2011, 23:49
by Wiell
det som är klenast på dom skulle jag vilja säga är vevstakbultarna och nedre kamdrevet.

3b:s stakar ska vara lite starkare än adu/aby/aan.

beror ju på lite hur mycket effekt man ska ha, men jag har fått mina knutar bak att hålla bra. har ingen kartig effekt i den ska man kanske tillägga.

men en kompis knäckte knutar som fan, men sen slängde han på orginal fälgarna som är sjukt lätta. då gick inte en ända. han hade runt 600-650hk har jag för mig.

har inte hört att det ska vara skillnad mellan 3b:s kolvar mot dom andra.

Posted: 03 Mar 2011, 00:15
by Dawe_A
aelget wrote:Kanon bra info hittills känner att jag fått lite mer " kött på benen " nu iaf...


Hur är det med växellådorna på S2 från -93, är dom 5 växlade eller är det 6 orginal i en sådan med?.

Så upp till ~400Hk behöver man knappt göra ett skvatt åt motorn om jag förstått infon rätt? :)


93-95 är 6 växlade, 96an fick rs2:ans 6 petade låda

Posted: 03 Mar 2011, 00:18
by aelget
Dawe_A wrote:
aelget wrote:Kanon bra info hittills känner att jag fått lite mer " kött på benen " nu iaf...


Hur är det med växellådorna på S2 från -93, är dom 5 växlade eller är det 6 orginal i en sådan med?.

Så upp till ~400Hk behöver man knappt göra ett skvatt åt motorn om jag förstått infon rätt? :)


93-95 är 6 växlade, 96an fick rs2:ans 6 petade låda


Har kommit fram till att ni är rätt överens om att man bör byta allt man kan plocka från RS2/S6 i drivline väg över till S2:an... :)

Posted: 03 Mar 2011, 01:10
by Dawe_A
aelget wrote:
Dawe_A wrote:
aelget wrote:Kanon bra info hittills känner att jag fått lite mer " kött på benen " nu iaf...


Hur är det med växellådorna på S2 från -93, är dom 5 växlade eller är det 6 orginal i en sådan med?.

Så upp till ~400Hk behöver man knappt göra ett skvatt åt motorn om jag förstått infon rätt? :)


93-95 är 6 växlade, 96an fick rs2:ans 6 petade låda


Har kommit fram till att ni är rätt överens om att man bör byta allt man kan plocka från RS2/S6 i drivline väg över till S2:an... :)



upp till 400hk kan du lämna maskin orörd ja.. Men hade inte kört mer än så, byter du stakar kan du köra 700 whp med org kolvar & 7A kammar om du vill.

drivline väg är jag osäker, hade knappt 400 i min med ny rs2 koppling som bettade bra, körde dock aldrig sönder något så tänkte inte mer på det.
Är inte den silvriga s2an som går låga 10or på strippen med full inredning och barnstol helt orginal i drivlinan?


för övrigt så måste Audis 20v 2,2L motorer vara bland de driftsäkraste maskiner som finns, har aldrig ens hört talas om ett ras.. Däremot rs2or som kör med 900hk året runt...

Posted: 03 Mar 2011, 07:25
by KarlzZ

Posted: 03 Mar 2011, 08:44
by halvordsson
Dawe_A wrote:Är inte den silvriga s2an som går låga 10or på strippen med full inredning och barnstol helt orginal i drivlinan?


Denna? Ska vara grymt driftsäker!
http://www.zatzy.com/projekt/243879-sil ... vers2.html

Posted: 03 Mar 2011, 08:57
by Dawe_A
halvordsson wrote:
Dawe_A wrote:Är inte den silvriga s2an som går låga 10or på strippen med full inredning och barnstol helt orginal i drivlinan?


Denna? Ska vara grymt driftsäker!
http://www.zatzy.com/projekt/243879-sil ... vers2.html


ja den verkar det vara.. han kör med den som brukis & till jobbet varje dag.

Aldrig något ras.. man hör sällan ras om Audis 20v 5or .. Kolla bara hur general lee plågar sin på varvstopp heela tiden..
(han har väl 20v 5a också vad jag vet)

Posted: 03 Mar 2011, 10:59
by aelget
Dawe_A wrote:
halvordsson wrote:
Dawe_A wrote:Är inte den silvriga s2an som går låga 10or på strippen med full inredning och barnstol helt orginal i drivlinan?


Denna? Ska vara grymt driftsäker!
http://www.zatzy.com/projekt/243879-sil ... vers2.html


ja den verkar det vara.. han kör med den som brukis & till jobbet varje dag.

Aldrig något ras.. man hör sällan ras om Audis 20v 5or .. Kolla bara hur general lee plågar sin på varvstopp heela tiden..
(han har väl 20v 5a också vad jag vet)



Dock har han bytt motor ett par gånger MINST !

Posted: 03 Mar 2011, 12:13
by P.Herrdahl
Audi 5orna är minst lika driftsäkra med 3-400 hästar som Volvos rödblockare är original.
Byter man remmar, har bytt vattenpump och servar den som man ska så är jag övertygad om att dom går 50k mil utan strul.

En polares bil har gått 33k med std maskin och säg 300 häst sista 6000 milen och det har bara vart std service och åkt.

Vissa säger att Audi 5orna mår bättre ju mer laddtryck dom får och det verkar kunna stämma. :lol:

Posted: 03 Mar 2011, 12:22
by aelget
Jag har blivit så övertygad att jag kommer nog slå till på en S2a redan till helgen om den känns bra och ser lika bra ut IRL som på bild! :)

De negativa sakerna slås ju bort bara genom att nämna 5:a, turbo och 4x4 i samma mening!.

Bromsar och sånt får man ju uppgradera med tiden iaf, Stakar/kolvar kommer ändå bytas om man ska upp över 350Hk ändå, då jag hellre plockar ner och byter alla packningar osv innan jag trimmar mer på den...

växellåda, diff osv. är ju sånt man också får uppgradera när man har råd så det är inte heller någon jätte grej... :)

axlar och sånt finns ju grövre på andra modeller så det är väl där och bromsar jag kommer börja...


Mvh
Jonas R.

Posted: 03 Mar 2011, 12:58
by Turbo Tarzan
En viktig detalj innan man börjar pilla med mer effekt i 5:an är att man ska byta det nedre kamdrevet. Det har skett alldeles för många ras p.g.a det drevet, även på motorer med original effekt. Finns på snårskogens och spm, om inte ppf har förstås.

Posted: 03 Mar 2011, 13:07
by Turbo Tarzan
aelget wrote:axlar och sånt finns ju grövre på andra modeller så det är väl där och bromsar jag kommer börja...


Mvh
Jonas R.

På s4/s6 tar man en uppsättning framaxlar+knutar och monterar i bak för att göra drivlinan lite stöddigare. Vet dock inte om det går att göra samma operation på s2, men kan vara värt att kolla upp.

Posted: 03 Mar 2011, 13:40
by P.Herrdahl
Turbo Tarzan wrote:Finns på snårskogens och spm, om inte ppf har förstås.


Man ska passa sig för vad man köper för drev dock.
CNC frästa i stål är snor dyra och kostar ofta 2000:- helt i onödan.

695:- kostar ett gjutet originaldrev med lös stålkil, passar perfekt och man spar 1300:-

För att förtydliga, det är inte drevet det är fel på, det är kilen som är kass på originaldreven då de satt ingjutna i drevet men på senare tid har det kommit drev med lös kil, och det är dom som är att föredra då kilen är i stål istället för gjuten.

Bild lånad utav en polare på vilket drev det gäller:
Image