M5 Turbo, vågar man?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Runt alla topplocksbultar samt på utsidan mellan fryspluggarna.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Åfan, trist att det ska vara så på BMW´s highpuffmotorer. Inte nog med att de är svåra att få tag på, dessutom är de mao ofta trasiga i blocken :(
Kan tänka mig att det funkar bra i många fall så länge som man inte skruvar isär motorn, dvs att det är många som åker med sprickor i blocken utan att veta om det...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Japp, alla vi plockat isär och dom i Norge så har det varit sprickor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

mm utom VS av nån dum anledning.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Frenzy wrote:Ojojoj, Har spenderat helgen till att försöka reda ut hur grenrören sitter. Det är värmeskyddsplåtar till förbannelse. Och sen sitter det någon kylkanal eller liknande ivägen, för att inte tala om nåt eländigt luftrör också. Ska man lyfta toppen med grenrören monterade?

Jag kollade annonsen på Biturbon. Blev lite smått hagalen.......
Undrar om det är med sånhär baklucka, smått kaxig...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ALPINA-B ... otohosting


dedär kallas bra skött :) fna så fin bil...skulle bra kunna ha en sådan :) perfekt skick
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
TurboTore
Posts: 137
Joined: 30 Oct 2006, 20:14
Location: Oslo / Vinstra, Norge

Post by TurboTore »

Bmwandreas wrote:Dom flesta 3.8 block spricker, annan gjutning än M30 och 3.6 blocken.
Man monterar ett 3.6 block och borrar det...

Mvh


Har opplevd sprekker rundt topplokksboltene på B10 bi-turbo også faktisk.. :(
Normality is the death of personality

----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
User avatar
AsLoT
Posts: 215
Joined: 21 Aug 2006, 15:38
Location: Östersund

Post by AsLoT »

Frågade i en annan tråd förut men fick inget svar då så jag provar igen i denna då den handlar om ungefär samma..

Bygger ju en s38b36 maskin nu... Har smidda kolvar men inga smidda stakar.

Någon som vet hur mycket man vågar plocka ut med orginal stakar i den?
Någon som rasat en stake?
Någon som bromsat mycket med orginal?
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
stensth
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 18:18

Post by stensth »

AsLoT wrote:Frågade i en annan tråd förut men fick inget svar då så jag provar igen i denna då den handlar om ungefär samma..

Bygger ju en s38b36 maskin nu... Har smidda kolvar men inga smidda stakar.

Någon som vet hur mycket man vågar plocka ut med orginal stakar i den?
Någon som rasat en stake?
Någon som bromsat mycket med orginal?


http://www.kilander-racing.se/
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

AsLoT wrote:Frågade i en annan tråd förut men fick inget svar då så jag provar igen i denna då den handlar om ungefär samma..

Bygger ju en s38b36 maskin nu... Har smidda kolvar men inga smidda stakar.

Någon som vet hur mycket man vågar plocka ut med orginal stakar i den?
Någon som rasat en stake?
Någon som bromsat mycket med orginal?


Borde kunna bromsa runt 700 drivhjulshästar med original stakarna iaf.
Raceaddic har ju tagit ut 617hk på driven med vad jag tror är original M30/M102 stakar. (Rätta mig om jag har fel)
Och då borde dessa palla minst lika mycket.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
AsLoT
Posts: 215
Joined: 21 Aug 2006, 15:38
Location: Östersund

Post by AsLoT »

Jaha så Kilander har orginal...

Bara det är lugnt med sådär 6-700 så är jag glad.
Har inte drivlina för mer iaf. ;)
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
Frenzy
Posts: 8
Joined: 06 Oct 2006, 19:39

Köpte bil nyss, och turbo idag!

Post by Frenzy »

Haha, kul att se lite grenrörsbyggen. Nu har man införskaffat en 3,6'a och en GT 42'a. Nu kan det väl inte vara så mycket kvar innan allt är klart :)
Det kommer att bli trångt..........
Post Reply