TreLingon wrote:Ska börja sätta in pengar på ett till sparkonto. Har redan ett vanligt sparkonto som en rent kris konto om nånting skulle gå sönder i hemmet eller så.
Så det nya kontot som skall öppnas är så att det är bara pengar in som kan sättas in från min sida. Och kan inte ta ut pengana förens jag är 65 år.
Med 1000kr insättning eller dragning på kontot varje månad i 41år tills pension haha blir 492000kr. 1000kr i månaden är inte mkt så funderar på 2 lök i månaden ska in på det kontot alá 984000kr när man är 65år.
Så slipper man sepe räntor och vara så på allerten hela tiden med räntor börs saker osv. 1000-2000 i månaden och man har ganska mkt undanstoppat.
Ja det blir en fin extra slant tills den dagen man förhoppningsvis fyller 65år. får man fart på premiepensionen kanske man kan leva livet som pensioner väldigt lyxigt
Ja med tanke på att detta är det privata sparandet. Sedan från det arbetsgivaren lägger och statliga ! Så kanske man lever rätt gött.
Kommer inte direkt bo i Sverige hela livet. Kanske på sommaren och resten utomlands.
TreLingon wrote:Ska börja sätta in pengar på ett till sparkonto. Har redan ett vanligt sparkonto som en rent kris konto om nånting skulle gå sönder i hemmet eller så.
Så det nya kontot som skall öppnas är så att det är bara pengar in som kan sättas in från min sida. Och kan inte ta ut pengana förens jag är 65 år.
Med 1000kr insättning eller dragning på kontot varje månad i 41år tills pension haha blir 492000kr. 1000kr i månaden är inte mkt så funderar på 2 lök i månaden ska in på det kontot alá 984000kr när man är 65år.
Så slipper man sepe räntor och vara så på allerten hela tiden med räntor börs saker osv. 1000-2000 i månaden och man har ganska mkt undanstoppat.
Ja det blir en fin extra slant tills den dagen man förhoppningsvis fyller 65år. får man fart på premiepensionen kanske man kan leva livet som pensionär väldigt lyxigt
Ja med tanke på att detta är det privata sparandet. Sedan från det arbetsgivaren lägger och statliga ! Så kanske man lever rätt gött. Kommer inte direkt bo i Sverige hela livet. Kanske på sommaren och resten utomlands.
Exakt ! har en bekants farföräldrar som bor i sverige sommartid, när hösten kommer sticker dom med husbilen ner till Marocko och tillbringar vintern där
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Ja det blir en fin extra slant tills den dagen man förhoppningsvis fyller 65år. får man fart på premiepensionen kanske man kan leva livet som pensionär väldigt lyxigt
Ja med tanke på att detta är det privata sparandet. Sedan från det arbetsgivaren lägger och statliga ! Så kanske man lever rätt gött. Kommer inte direkt bo i Sverige hela livet. Kanske på sommaren och resten utomlands.
Exakt ! har en bekants farföräldrar som bor i sverige sommartid, när hösten kommer sticker dom med husbilen ner till Marocko och tillbringar vintern där
Precis så gör min föräldrar. Hemma på sommar halvåret 3 mån kanske. Resten åker dom där det är sol. Dom har aldrig 1 enda regn dag på deras " semestrar " ! Har ju bara 41 år kvar.... Suck
Den årliga insättningen baseras på din inkomst, men det finns en övre gräns på ca 9000kr per år.
Tror det är närmare 400k man tjänar när man närmar sig gränsen, kommer inte ihåg exakt.
Du kan ju starta en kapitalförsäkring på Nordnet och handla exakt samma fonder där samtidigt om du vill istället, om du har kapital du vill investera.
I en kapitalförsäkring = ca 1% av värdet i avgift per år.
ingen skatt på vinst, inga förlustavdrag.
Äntligen en Linus tråd. Som han har väntat på att någon ska fråga om PPM
Strandholm: Kul att du följde silverrygg när jag började med Mats aka ppmrådgivaren.se
Säg till om du behöver hjälp med några andra ekonomiska beslut i livet
ni som har den där ppm rådgivaren, kan ni inte vidarebefodra sms till mig det där borde läcka ut rätt snabbt med den metoden, många lär "dela på tjänsten"...men smart affärsidé.
Sedan har det ju gått upp sjukt sedan 2008 då det var en krash men han har tom fått plus där det är imponerande.
Har eg kört samma taktik fast han har prickat in dalar och toppar mycket bättre än jag.
Last edited by Thörn on 25 Feb 2011, 10:03, edited 1 time in total.
johankihl wrote:Äntligen en Linus tråd. Som han har väntat på att någon ska fråga om PPM
Strandholm: Kul att du följde silverrygg när jag började med Mats aka ppmrådgivaren.se Säg till om du behöver hjälp med några andra ekonomiska beslut i livet
jo så är det säkert when pigs fly!
Det roliga är att de senaste 3-4månaderna har han följt mig, dock legat 1månad efter med bytena.
Dock rätt svag utveckling på världens börser 2011 hitils.
jag vet en bättre ide... hur var det dom sa? köp en lya i sthlm, man tjänar ju en mille direkt
Har en kusin som precis sålde sin lägenhet i centrum i sthlm och tjäna 800k mot vad han gav för två tre år sen. Var en slump att han prata med hyresvärden och fick höra att en annan lägenhet gick för högt pris, så han sålde sin direkt med. Lättförtjänta stålar.