JimmyA wrote:
All värme kommer från motorns "spillvärmesystem" (läs: kylsystem).
Elbilsfolket snackar gärna om förbränningsmotorns (enl. dem) usla verkningsgrad, men tar vi med hela uppvärmningsbiten så stiger verkningsgraden väldigt mkt
Det är är väldigt sant! Om man räknar in den biten blir det lite bättre. Har för mig en förbränningsmotor har en verkningsgrad på ca 30-40% i bästa fall, resten "eldar vi för kråkorna", men om vi plockar in lite av den värmen i kupén så har vi eldat för människorna lite istället :p
Verkningsgraden på elmotorn är ca 80% har jag för mig.
Jag tycker inte det känns intressant att ha en elmotor i min "lekbil" men skulle elbilar vara billiga och om jag behövde köra bil till jobbet, då skulle det vara intressant. Man borde spara sjukt mycket pengar i bensin Vs elkostnad per mil. Läste om runt 1kr milen i elkostnad, jämfört med kanske 10kr milen med en normal bil som vill ha 0,8l/milen och soppa som kostar 13kr litern.
En jobbarkompis körde el-moped till jobbet ett tag. Den gick i ca 70km/t och han hade ca 4 mil att köra totalt tur och retur. Det gick fint och han hade inga problem. Men shit vad tung den var mot en vanlig moped... den hade stora blybatterier typ bilbatteri...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
jag jobbar med att bygga elbilar av MB A-klass...
(på hobby nivå vi är typ fem inblandade)
jag påstår inte att våra bilar är några raketer men dom går i 130km/h och räckvidden är ca:18mil.
vi kör med 110 baterier som väger ungefär ett kilo styck ock kostar ca:65 tusen+moms men datorn som ska driva allt kosar lika mycket.. men elmotorn som är av indusri-typ vi tar ut 68kw och kostar 7000kr.
orginal låda som vi bara använder 3:an på osv. allt ink arbete osv kostar 250`000.
Om man skiter i att det ska gå att köra 18mil och kosta 2kr/milen så lär det ju gå att ta ut 500kw men då tar ju elen slut ganska fort och då blir det en ganska stor "dator/styrdorn" anledningen till att vi inte tar ut mer effekt är för att våran "dator" blir överhettad så om vi tar ut 100kw så blir det bara i tre sec sen sänks effekten för att den inte ska gå sönder.. men med 68kw så kan man gasa fullt i ca:15 sec och det räcker för en omkörning osv.. men en av killarna som är inblandad har en dator som klarar av att leverera 370kw kontinuerligt men den är inte lika avanserad som dom vi använder och får inte platts under bilen.. så om man ska använda en sån så får men blocka bort en massa annat som vi vill ha typ AC,dieselvärmare och bagageutrymme.. men ska man bara leka så kan man ju avvara det!
datorn som vi använder styr ju laddning/urladdning AC färddator farthållare diagnos 12v till lysen osv annars 220v övervakning av alla batterier så att dom inte ska bli överladdade eller ojämt laddade den styr även kylning och värmning av batterier för att dom ska lämna lika mycket effekt sommar som vinter.. vi har en demobil som används varje dag fram och tillbaks till jobbet (mats fru) hämtning av barn och crosskörning 2gånger i veckan osv... batterierna håller för ca 35000cykler en dag är en cykel typ.. om man kör 15mil.