5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: 5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...
Lägg upp tråden på autopower så den blir klistrad
Re: 5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...
Det var ingen dum idé.
Ska lägga upp en snabbgenomgång här imorgon om jag hinner och sammanställer en längre process och skickar in till autopower senare i helgen.
Tog förövrigt fler bilder idag, tror ja e uppe i ~90st totalt kanske. kommer ta tid att skriva känner jag
Ska lägga upp en snabbgenomgång här imorgon om jag hinner och sammanställer en längre process och skickar in till autopower senare i helgen.
Tog förövrigt fler bilder idag, tror ja e uppe i ~90st totalt kanske. kommer ta tid att skriva känner jag
Re: 5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...
Snabbgenomgång:
1 Lådan blir skrot
2 Öppna för att kolla vad som är fel
3 Konstatera massvis med lösa metalldelar
4 Demontera hela skiten (bara för jag kan och är nyfiken )
Så, här har ni ett urval av bilder på hur en ZF 5HP30 rasar om ni har backen i och det går tungt...
Hur den ser ut underifrån.
Efter att alla dessa skruvats bort kan man ta sig in i lådan framifrån.
Här bänder man ved valfritt verktyg. Skruvmejsel duger gott.
Först kommer oljepumpen som ser ut så här:
Man kan knacka på den bakifrån inne i lådan och dra i den yttre axeln som går in i lådan, den sitter endast ihop med oljepumpen.
Därefter så bänder man ut den andra klumpen bakom den. (delen som ligger framför mejseln på förra bilden)
Den klumpen ser ut så här:
(jag hade innan jag drog isär klumpen delat på metalltrumman i mitten och den till vänster, därav att kanten på den mittre biten är deformerad)
Då tar ni bara tag i de båda axlarna och drar åt var sitt håll så kommer den dela sig enligt:
Efter att man dragit isär de båda delarna så möttes jag i mitt fall av en lös låsring hängande på centrum av "trumman".
Så här ser kanten ut efter att man som i mitt fall tryckt för hårt på gasen med backen i utan att bakhjulen börjat snurra:
Så här ska låsringen sitta:
Jag tror ni förstår principen med att aluminiumet ska gå ner över låsringen och hålla den på plats. När det då blir tryck i backen ska lamellerna trycka mot låsringen och börja driva.
Om det då inte följer med runt och man trycker "hårt" på gasen så bygger ventilhuset upp ett enormt tryck pga en underdimensionerad reduceringsventil som ska sänka trycket på lamellerna. Då skiter sig aluminium kanten på trumman.
Värt att notera är att jag även rivit mitt ventilpaket för jag trodde det där j*vla plastkulorna hade gått sönder och hamnat fel i ventilpaketet och gjort så backen gick sönder. De där plastkulorna låg exakt där de skulle i ventilpaketet och visade inte en tillstymmelse till slitage. Det finns inte en möjlighet att de skulle kunnat orsaka det här raset.
Då är ni härmed experter på att mecka ZF 5HP30
Ledsen att sista bilderna blev lite suddiga, jag insåg först senare att jag hade ett lager atf olja på kameralinsen...
Jag vet inte riktigt heller ifall det går att göra något vettigt av alla bilder jag tagit, det handlar ju bara om att dela lådan. Kan det vara till glädje för någon att veta hur man demonterar övriga lådan då det ändå är så jävla sällan det faktiskt blir något fel på övriga delar?
Om nu någon faktist någon har nytta av guiden (hur man nu kan ha någon direkt nytta av den när det enda ekonomiska är att byta låda) så får ni gärna säga till så känner man att tiden och pengarna jag lagt ner inte vart helt förgäves
Ett sista tips bara innan ni får för er att skruva:
KÖP EN KVALITETSBITS TORX 27!
ALLT i lådan sitter med t27 skruvar och de sitter som f*n. biltemas med 10års garanti... Köp inte dem...
Garantin funkar iaf Efter att jag lämnat tillbaka den andra bitslådan på 2 dagar så sa nån sur gubbe bakom disken:
Du gör fel! Bitsarna ska inte gå sönder. Köp inte fler...
Det gjorde jag inte heller...
1 Lådan blir skrot
2 Öppna för att kolla vad som är fel
3 Konstatera massvis med lösa metalldelar
4 Demontera hela skiten (bara för jag kan och är nyfiken )
Så, här har ni ett urval av bilder på hur en ZF 5HP30 rasar om ni har backen i och det går tungt...
Hur den ser ut underifrån.
Efter att alla dessa skruvats bort kan man ta sig in i lådan framifrån.
Här bänder man ved valfritt verktyg. Skruvmejsel duger gott.
Först kommer oljepumpen som ser ut så här:
Man kan knacka på den bakifrån inne i lådan och dra i den yttre axeln som går in i lådan, den sitter endast ihop med oljepumpen.
Därefter så bänder man ut den andra klumpen bakom den. (delen som ligger framför mejseln på förra bilden)
Den klumpen ser ut så här:
(jag hade innan jag drog isär klumpen delat på metalltrumman i mitten och den till vänster, därav att kanten på den mittre biten är deformerad)
Då tar ni bara tag i de båda axlarna och drar åt var sitt håll så kommer den dela sig enligt:
Efter att man dragit isär de båda delarna så möttes jag i mitt fall av en lös låsring hängande på centrum av "trumman".
Så här ser kanten ut efter att man som i mitt fall tryckt för hårt på gasen med backen i utan att bakhjulen börjat snurra:
Så här ska låsringen sitta:
Jag tror ni förstår principen med att aluminiumet ska gå ner över låsringen och hålla den på plats. När det då blir tryck i backen ska lamellerna trycka mot låsringen och börja driva.
Om det då inte följer med runt och man trycker "hårt" på gasen så bygger ventilhuset upp ett enormt tryck pga en underdimensionerad reduceringsventil som ska sänka trycket på lamellerna. Då skiter sig aluminium kanten på trumman.
Värt att notera är att jag även rivit mitt ventilpaket för jag trodde det där j*vla plastkulorna hade gått sönder och hamnat fel i ventilpaketet och gjort så backen gick sönder. De där plastkulorna låg exakt där de skulle i ventilpaketet och visade inte en tillstymmelse till slitage. Det finns inte en möjlighet att de skulle kunnat orsaka det här raset.
Då är ni härmed experter på att mecka ZF 5HP30
Ledsen att sista bilderna blev lite suddiga, jag insåg först senare att jag hade ett lager atf olja på kameralinsen...
Jag vet inte riktigt heller ifall det går att göra något vettigt av alla bilder jag tagit, det handlar ju bara om att dela lådan. Kan det vara till glädje för någon att veta hur man demonterar övriga lådan då det ändå är så jävla sällan det faktiskt blir något fel på övriga delar?
Om nu någon faktist någon har nytta av guiden (hur man nu kan ha någon direkt nytta av den när det enda ekonomiska är att byta låda) så får ni gärna säga till så känner man att tiden och pengarna jag lagt ner inte vart helt förgäves
Ett sista tips bara innan ni får för er att skruva:
KÖP EN KVALITETSBITS TORX 27!
ALLT i lådan sitter med t27 skruvar och de sitter som f*n. biltemas med 10års garanti... Köp inte dem...
Garantin funkar iaf Efter att jag lämnat tillbaka den andra bitslådan på 2 dagar så sa nån sur gubbe bakom disken:
Du gör fel! Bitsarna ska inte gå sönder. Köp inte fler...
Det gjorde jag inte heller...