RoDe wrote:
ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.
sen förstärka tornen bak rekomenderas också.
lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.
kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.
bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.
absolut, men det måste göras endå, om du ska köra skottsäkert så måste du flytta den endå + att du måste flytta på knoppen som centrerar fjädern på bärarmen, för den är ivägen
du behöver inte förstärka fjädertornet, om man vill göra det för sig själv kan man göra det, men behövs inte
det kanske blir tight, men 9-10" bak på en e30 är tight endå så det är ingen större skillnad där heller
absolut, man ska ha det man själv vill
flytta på fästet måste man inte göra om man har originalbakvagn. bara om du ska ha skottsäker bakvagn.
så som det är från början med separat fjäder o dämpare så fördelar man vikten på på punkter. stum bakvagn, stumt monterat diff och coilver på e30:ins redan veka torn bak från början är ingen bra kombination. men alla gör som dom själva vill.
kör själv med 10" breda fälgar bak. 10" breda fälgar bak på en e30 går precis fritt från stötdämparen. lägg till en fjäder utanpå den så som det är på en coilover = omöjligt med så breda. 9" breda kaaaanske går.
Självklart menade jag att man måste flytta det fästet endå om man ska ha skottsäkert, men ha seperat fjäder/dämpare
ja möjligt, men det funkar utmärkt att inte förstärka det endå, flera bilar som kör så med löjliga effekter som inte märker några nackdelar med att inte förstärka det
okej okej, ja det kanske spelar roll där på det sista om man ska ha 10" men 9" ska funka prima har jag fått berättat för mig
säg mig någon e30 med 700hk+ (för det kan vi väl definera som löjlig effekt?) som kör utan bur, fjäderbensstag, förstärkningsplattor eller någon annan form utav förstärkning bak på tornen?
RoDe wrote:säg mig någon e30 med 700hk+ (för det kan vi väl definera som löjlig effekt?) som kör utan bur, fjäderbensstag, förstärkningsplattor eller någon annan form utav förstärkning bak på tornen?
men bygg som du vill du . lycka till.
det har väl inte med saken att göra
men att förstärka fjädertornet i sig själv, dvs bygga på med tjockare plåt för att det inte ska vrida sig eller på något sätt inte fylla sin funktion pga av högre belastning
vet inte om du missuppfattar mig med vilje eller om jag formulerar mig dåligt men hur som helst så
snackar vi skillnaden mellan att åka coilover och inte coilover bak och om det skulle ha en större belastning och därför behövs styvas upp just för detta och inget annat
ska du åka med mindre kräng i grejerna så är väll det självklart att du ska åka med fjäderbensstag eller bur
nu vet jag inte om jag hängde med i dom sissta inläggen
MEN det är väldigt bra att förstärka tornen om man ska köra med coils bak
även om inget annat är gjort
orginal tornen är inte byggda för att ta upp all kraft som fjädrarna ger
och det spricker lätt i plåten
så att svetsa på plåt för att få mer matrial är em god ide'
det kan säkert vara en god ide, men det behövs inte
snackade med bäckis tidigare idag om just detta, dom hade aldrig gjort det, vi diskuterade just detta för vissa andra företag trackar på folk massa skitsnack om att man måste förstärka plåten etc etc
Hoppar in med min fråga som jag inte tycker jag fick svar på. Så det finns bolton coilovers med fjäder och dämpare i samma? Eller måste man modda något?
FCUK wrote:Hoppar in med min fråga som jag inte tycker jag fick svar på. Så det finns bolton coilovers med fjäder och dämpare i samma? Eller måste man modda något?
Mvh
japp det finns, nej, enda som kan ta emot är tank påfyllningsröret
Hoppar in med min fråga som jag inte tycker jag fick svar på. Så det finns bolton coilovers med fjäder och dämpare i samma? Eller måste man modda något?
RoDe wrote:säg mig någon e30 med 700hk+ (för det kan vi väl definera som löjlig effekt?) som kör utan bur, fjäderbensstag, förstärkningsplattor eller någon annan form utav förstärkning bak på tornen?
jag åker också utan förstärkningar på fjädertornen bak och har fjädern och stötdämparen i samma och har gjort det nu tre år i rad utan problem kör 1,47 i 60fot och har inte sett några skador
Körde utan förstärkningar på min M3 och alla andra bilar vi monterat på. Har aldrig sett en spricka eller skada, men det är klart bygger man på en total sönderrostad bil kan det vara bra att bygga på rejält.