Coilovers på e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Dajb

Post by Dajb »

RoDe wrote:
Dajb wrote:
RoDe wrote: ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.

sen förstärka tornen bak rekomenderas också.

lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.

kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.

bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.

absolut, men det måste göras endå, om du ska köra skottsäkert så måste du flytta den endå + att du måste flytta på knoppen som centrerar fjädern på bärarmen, för den är ivägen

du behöver inte förstärka fjädertornet, om man vill göra det för sig själv kan man göra det, men behövs inte

det kanske blir tight, men 9-10" bak på en e30 är tight endå så det är ingen större skillnad där heller

absolut, man ska ha det man själv vill :)
flytta på fästet måste man inte göra om man har originalbakvagn. bara om du ska ha skottsäker bakvagn.

så som det är från början med separat fjäder o dämpare så fördelar man vikten på på punkter. stum bakvagn, stumt monterat diff och coilver på e30:ins redan veka torn bak från början är ingen bra kombination. men alla gör som dom själva vill.

kör själv med 10" breda fälgar bak. 10" breda fälgar bak på en e30 går precis fritt från stötdämparen. lägg till en fjäder utanpå den så som det är på en coilover = omöjligt med så breda. 9" breda kaaaanske går.

Självklart menade jag att man måste flytta det fästet endå om man ska ha skottsäkert, men ha seperat fjäder/dämpare

ja möjligt, men det funkar utmärkt att inte förstärka det endå, flera bilar som kör så med löjliga effekter som inte märker några nackdelar med att inte förstärka det

okej okej, ja det kanske spelar roll där på det sista om man ska ha 10" men 9" ska funka prima har jag fått berättat för mig :)

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
RoDe

Post by RoDe »

säg mig någon e30 med 700hk+ (för det kan vi väl definera som löjlig effekt?) som kör utan bur, fjäderbensstag, förstärkningsplattor eller någon annan form utav förstärkning bak på tornen?

men bygg som du vill du 8) . lycka till.
The Lower Class
Dajb

Post by Dajb »

RoDe wrote:säg mig någon e30 med 700hk+ (för det kan vi väl definera som löjlig effekt?) som kör utan bur, fjäderbensstag, förstärkningsplattor eller någon annan form utav förstärkning bak på tornen?

det har väl inte med saken att göra

men att förstärka fjädertornet i sig själv, dvs bygga på med tjockare plåt för att det inte ska vrida sig eller på något sätt inte fylla sin funktion pga av högre belastning

vet inte om du missuppfattar mig med vilje eller om jag formulerar mig dåligt men hur som helst så

snackar vi skillnaden mellan att åka coilover och inte coilover bak och om det skulle ha en större belastning och därför behövs styvas upp just för detta och inget annat

ska du åka med mindre kräng i grejerna så är väll det självklart att du ska åka med fjäderbensstag eller bur

MEN inte just för att man åker med coilover bak
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Andy_b

Post by Andy_b »

nu vet jag inte om jag hängde med i dom sissta inläggen
MEN det är väldigt bra att förstärka tornen om man ska köra med coils bak
även om inget annat är gjort
orginal tornen är inte byggda för att ta upp all kraft som fjädrarna ger
och det spricker lätt i plåten
så att svetsa på plåt för att få mer matrial är em god ide'
pm om det är nått
Dajb

Post by Dajb »

det kan säkert vara en god ide, men det behövs inte :)
snackade med bäckis tidigare idag om just detta, dom hade aldrig gjort det, vi diskuterade just detta för vissa andra företag trackar på folk massa skitsnack om att man måste förstärka plåten etc etc

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Andy_b

Post by Andy_b »

ja tror inte det håller på en gat e30
som går många mil på olika vägar
JAG hade inte chansat
pm om det är nått
FCUK

Post by FCUK »

Hoppar in med min fråga som jag inte tycker jag fick svar på. Så det finns bolton coilovers med fjäder och dämpare i samma? Eller måste man modda något?

Mvh
Dajb

Post by Dajb »

FCUK wrote:Hoppar in med min fråga som jag inte tycker jag fick svar på. Så det finns bolton coilovers med fjäder och dämpare i samma? Eller måste man modda något?

Mvh

japp det finns, nej, enda som kan ta emot är tank påfyllningsröret

finns i d2 och specialbeställt av xyz via PPF :)

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
FCUK

Post by FCUK »

Hoppar in med min fråga som jag inte tycker jag fick svar på. Så det finns bolton coilovers med fjäder och dämpare i samma? Eller måste man modda något?

Mvh
johankihl
Admin

Post by johankihl »

RoDe wrote:säg mig någon e30 med 700hk+ (för det kan vi väl definera som löjlig effekt?) som kör utan bur, fjäderbensstag, förstärkningsplattor eller någon annan form utav förstärkning bak på tornen?

Min e30!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
stiiiv_

Post by stiiiv_ »

jag åker också utan förstärkningar på fjädertornen bak och har fjädern och stötdämparen i samma och har gjort det nu tre år i rad utan problem kör 1,47 i 60fot och har inte sett några skador
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar

Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
RoDe

Post by RoDe »

Ni kör utan bur?

Bra för er om det håller. Tror inte det håller i längden på en bil som används flitigt på bana och stripp.

Jag håller mig till att bygga rätt från början istället för bygga om och bygga rätt.
The Lower Class
stiiiv_

Post by stiiiv_ »

RoDe wrote:Ni kör utan bur?

Bra för er om det håller. Tror inte det håller i längden på en bil som används flitigt på bana och stripp.

Jag håller mig till att bygga rätt från början istället för bygga om och bygga rätt.
jag kör med bur men bakåtstötterna går inte in mot fjödertornen bak villket dom egentligen borde göra har dom sittandes emot hjulhusen
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar

Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Körde utan förstärkningar på min M3 och alla andra bilar vi monterat på. Har aldrig sett en spricka eller skada, men det är klart bygger man på en total sönderrostad bil kan det vara bra att bygga på rejält.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply