kabelskotång köpa vart?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
ramberg wrote:för att lägga dig rätt i brytkurvan så kommer du garanterat INTE lyckas hamna rätt med en universal utan LÄR ha en som är för just DEN skon.
Mvh
Och just av den anledningen kan det vara bra att ha en "universal" så man inte har en som är NÄSTAN för just DEN skon så den klämmer fel...finns många "universal" som funkar fint, om det inte är skit bakom spakarna
V8
Ta och läs om texten, eller så är det jag som missuppfattar dig?St3v3 wrote:ramberg wrote:för att lägga dig rätt i brytkurvan så kommer du garanterat INTE lyckas hamna rätt med en universal utan LÄR ha en som är för just DEN skon.
Mvh
Och just av den anledningen kan det vara bra att ha en "universal" så man inte har en som är NÄSTAN för just DEN skon så den klämmer fel...finns många "universal" som funkar fint, om det inte är skit bakom spakarna
Det jag försökte säga var att du har ett verktyg som är ämnat för en sorts sko (terminal).
Säg 7787 som är en ringsko, inom den "familjen" "7787" har du olika varianter, där det är själva ringen som skiljer bl.a och mindre/större kabelareor, dvs INGET på krimp och således exakt samma krimpdelar till verktyget
Så köper du en kabelskotång som är ämnad för den sko du ska pressa så får du rätt värden på trådkrimp och isokrimp, så länge inte verktyget är slitet! För där har du olika och rätt för tex 0.5, 0.75, 1.0..
Det är något du INTE kommer få av ett universal, där du kan få något värde någorlunda nära tolerans om du har tur och hittar ett.
Men som vanlig svensson som bara ska ha till några stift kan även jag tycka det är "värdelös" investering att köpa ett verktyg för några tusen när det går att köpa ett universal för någon hundring och pressa.
Det är upp till var och en hur bra man vill ha det. Det är ju ofta diskussioner om delar på detta forum, "du har ju kostat på så mycket på motorn, så varför då snåla in på något så viktigt?".
Att inte tycka elen är viktig då den kan orsaka kabelbrott och brand i värsta fall pga dåligt pressade skor då de lättare kan gå av.. valet är givetvis erat vad ni prioriterar.
Jag har bara informerat om att det inte är rätt och att det påverkar hållbarheten.. om ni sedan tror att det blir bättre av att pressa hårdare så går ni bara på en nit.. då det bara leder till att kablarna går rakt av strax bakom trådkrimp, istället för att dras ut jämnt innan det släpper.
Mvh