Page 2 of 2
Posted: 29 Jan 2011, 08:43
by Strandholm
dale earnhardt, där har ni en racinglegend
Hans grabb e ju inte dålig han heller!
Posted: 29 Jan 2011, 10:45
by Franzén
dgyldmark wrote:maattias wrote:uschusch..
jädrar va dåliga skummsläckare dom hade på den tiden också.. brinnande bensin e svår dödat men iallfall..
MVH. Mattias
Är det ren bensin? Har för mig att de åkte med iblandning av toulene osäker.
Toluene is extremely toxic and very nasty. It was just 1 component in the 'witches brew' fuels used in the F1 turbo days to cope with boost pressures of over 60psi. You don't want to mess with it.
Apparently it was used in the mid 80's in F1 cars... Probably expensive, but apparently it allows for some phenominal turbo results. (It speeds combustion considerably) There is examples of a 90cid engine with 75+ psi of boost, producing over 1400hp when using toluene.
Toulene var en komponent man använde i bränslet när motorerna överladdades med galet höga laddtryck.
Under 70-talet genomförde man en massa experiment med turbomotorer och olika bränslen men det var först på 80-talet man tog överladdningen ut på banan.
Några aktörer gjorde försök med turbomotorer på F1-scenen sent 70, men dom var inte särskilt lyckade.
Hade varit riktigt kul att stoppa några av PPF-gängets mest luttrade turbobyggare i en tidsmaskin och åka tillbaka 35 år i tiden.
1400hk? Jo jag tackar jag.
Posted: 29 Jan 2011, 12:39
by Persson-
http://www.zappinternet.com/video/bedTh ... hed-heroes
likadan film fast med f1. rätt sorglig. särskilt när man ser kropparna.
Posted: 29 Jan 2011, 14:27
by baumgardt
kenny bräcks krash i indy car är ju rätt otäck. även om han överlevde.
man ser att säkerheten har tagit många steg framåt!
http://www.youtube.com/watch?v=aVpux5JxqEk