Crossfrågor

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag kollar efter Sukizuki DR 350 som nybörjarmaskin.
Skall köra i skogen och behöver något att lära mig på.

Fyrtaktare och billig i inköp, förmodligen inte raketforskning att meka med heller.
Har sett allt från 8-30k.
En del äldre har varit i riktigt bra skick, ångrar att jag inte köpte då.

http://www.blocket.se/lund/Suzuki_DR_35 ... w=3&last=1

En sån är det ju löjligt mycket kött kvar på.
Iaf för dom pengarna.
Grr!
0706-419608
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

För att lära sig köra och köra i skogen fungerar den nog utmärkt.

Ska man ut på bana så krävs det nog lägre vikt, bättre fjädring och allmänt större attityd på hojen misstänker jag. Har ingen erfarenhet av crossar, bara trial.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Christoffer Högås
Posts: 349
Joined: 24 Nov 2005, 17:07
Location: Borlänge

Post by Christoffer Högås »

Jag sålde min kawa 250 f 08 nyss för 29 k! Grymt fin. Ca 40 timmar. Ny kolv och vev. Mm. Och den var rätt svår att sälja! Så det är bara att skam bjuda!
Christoffer Högås
Posts: 349
Joined: 24 Nov 2005, 17:07
Location: Borlänge

Post by Christoffer Högås »

Jag sålde min kawa 250 f 08 nyss för 29 k! Grymt fin. Ca 40 timmar. Ny kolv och vev. Mm. Och den var rätt svår att sälja! Så det är bara att skam bjuda!
User avatar
Dorado
Posts: 137
Joined: 19 Nov 2010, 05:32
Location: Kåraboda

Post by Dorado »

Vettiga och kompetenta kommentarer från panelen!
Jag kan lägga till att titta dig själv i spegeln. Har du samma handikapp i kroppsform som jag, så kommer vissa modeller falla bort eftersom de inte kommer vara bekväma att köra. Är man lång som ett ösregn, passar helt enkelt inte vissa hojar alls och vissa bättre än andra.
Har du möjlighet, så besök några handlare bara för att provsitta. 250's där du slår knäna i styret är ingen hit.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Har för mig jag läste i nån tråd att du vägde 110 pannor? Isåfall är det 450 som gäller. Tror en 250 kommer kännas slö, eller att du konstant måste varva för att komma någon vart. Själv kör jag 250, fyrtakt såklart, men jag kör mestadels på bana och väger 70kg, så i mitt fall räcker effekten till.

Go 450 säger jag!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

rent storleksmässigt är ju 250 4t o 450 4t nästan identiska. Många ramdelar o all plast är ju samma på modellerna.
Slår man i knäna kan det vara att rekomendera att köpa en styrhöjjare.

Åk förbi en crossbana o tittar runt på vad folk åker.

Nu vet ja inte var du bor?
Men det viktigaste för mig är att välja ett märke som har återförsäljare i stan som är trevlig att ha o göra med och som kan leverera delar snabbt o smidigt, i mitt fall blev det husqvarna här i Eskilstuna. Han är mycket trevlig att ha o göra med o ställer alltid upp till och med på en sopig motionsåkare som en själv.

Så kollar runt vad du har för butiker i stan? kanske till och med någon generalagent?

Köp en japs hoj, håll dig till 250 4t till att börja med. Tröttnar du är det bara byta upp dig. DU kommer inte åka fortare med en 450 om du är nybörjare.

annars tycker jag du har fått bra råd här i tråden.

mvh
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

190cm, 110kg. Bor i GBG så det finns la lite delar i krokarna iaf.

Folk säger så olika. Fler säger 450 4t, är de så satans kraftiga så man inte kommer kunna köra i början? Det tror inte jag. Har ändå lite vana från trialhojar osv så jag är inte helt grön även om jag inte kört cross aktivt förr.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

450 är mycke å köra med men inte hejdlöst om du har kört lite förr,ja skulle köpt en 450 me din kropp :)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Effekt är alltid kul och bra att ha :) Gör som alla säger och köp en 450, det ska jag göra när jag tar upp crossåkandet igen!!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ja det lutar åt det.

Hur är priserna nu när man inte kan köra jämfört mot när säsongen drar igång?

Kan enduro vara bra förarträning eller är det bättre ge sig på en bana direkt?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Fredh-Holma
Posts: 218
Joined: 02 Mar 2010, 19:41
Location: Luleå

Post by Fredh-Holma »

Blir tungt att starta med enduro :lol:
Eller, vad tänker du på då du säger enduro?
Skogsstigarna på landet eller det lokala "endurospåret" ?
Är ju bara att åka och testa! Du känner nog om det är rätt eller inte :)
All körning du får är bra :P
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Haha mer åt landet hållet :lol:
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Fredh-Holma
Posts: 218
Joined: 02 Mar 2010, 19:41
Location: Luleå

Post by Fredh-Holma »

Perfekt ! :wink:
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

haha klass att man kan säga att en 450 inte är för vass om man är nybörjare o aldrig provat... haha!

Prova dig fram. men vad ja tycker så är en 450 jävligt vass.

Du är ganska stor (no offence) så en 450 kanske är ett alternativ ändå.


Jag åkte för typ 2-3 år sedan snabbare me min 250 4t än me brors 450 4t, mycket snabbare.

Måste finnas nån du kan prova.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Helt klart ska han köpa 250 om han vill åka fort, men det verkar inte vara pelkos huvudsyfte.. eller vad säger du pelko?

Isåfall är ju 450 ett smartare val, man kan fisa runt på en sån oxå, e ju bra med mos redan på låga varv. En 250 4t måste man pressa lite mer för att ha skoj ;)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Asså det är ju fräckare att säga att man har en 450cc ( :lol: ), sedan tror (<tror) jag inte jag skulle kört snabbare med en 250cc än med en 450cc när jag väl lärt mig köra.

Vi får se, dyker rätt hoj upp så känns det som att det kvittar om det är en 250cc eller 450cc. Blir köp i början på februari.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply