Page 2 of 6

Posted: 25 Dec 2010, 13:44
by Rsjerry
Grefven wrote:
Franzén wrote:Bygg ihop ett rör-ramschassie för en crosscart och montera dit en lämplig MC motor med lite för mycket mos i.

Det är nog det fränaste jag kan tänka mig som jag skulle vilja smälla ihop själv.

Det lär gå nå´t så utöver jävligheten man kan tänka sig.

Hittar man en lämplig smashad motorcykel så har man kommit långt på väg att finna delar.
Jula har mycket skrot som man behöver också.

Sommar som vinter lär detta monster vara fullkomligt obetalbart.
det finns några riktiga självmordsmaskiner på tuben. 1100 och 1300cc maskiner i cartar. helt galet övermotoriserat.
Och helt galet kul! Det är en sak som jag skulle vilja bygga men tycker nog att det hade räckt med en 750motor! Och så på med isdäck 8)

Posted: 25 Dec 2010, 14:07
by Dawe_A
Grefven wrote:
Franzén wrote:Bygg ihop ett rör-ramschassie för en crosscart och montera dit en lämplig MC motor med lite för mycket mos i.

Det är nog det fränaste jag kan tänka mig som jag skulle vilja smälla ihop själv.

Det lär gå nå´t så utöver jävligheten man kan tänka sig.

Hittar man en lämplig smashad motorcykel så har man kommit långt på väg att finna delar.
Jula har mycket skrot som man behöver också.

Sommar som vinter lär detta monster vara fullkomligt obetalbart.
det finns några riktiga självmordsmaskiner på tuben. 1100 och 1300cc maskiner i cartar. helt galet övermotoriserat.

det är väl det vi tycker om :D Tycker det är lite övermotoriserat med 1000 WHP i en liten e30 också ja!


fast förstår precis hur du menar, hur mycket kan chassit på en rörrams cart väga ?

mvh

Posted: 25 Dec 2010, 14:11
by nicke.t
20-30 kg max skulle ja tro,min va då inte tung allafall.

Posted: 25 Dec 2010, 14:16
by Grooverhound
nicke.t wrote:20-30 kg max skulle ja tro,min va då inte tung allafall.
tro de väger mkt mer.Min 4hjuling 500cc med motor å allt väger 217kg fulltankad.å de e inte mkt rör å onödiga saker på den som väger.

så en crosscart kan nog väga mellan 150kg utan motor

Posted: 25 Dec 2010, 14:20
by nicke.t
snacka vi inte gokart? eller fatta ja fel.

Posted: 25 Dec 2010, 14:22
by Grefven
Jag lyfter iaf en vanlig gocart då jag behövde ställa en sån ståendes mot en garagevägg. Så det kan inte väga så blodigt mycket. Jag hade ju inte gjort samma sak med en suzuki k50 iaf.

Men sitter det en 1300cc istället för en 100cc så är det ju en klar skillnad.

En hayabusa väger väl 200 typ? En Gocart väger väl närmare 50 än 80kg iaf.

Posted: 25 Dec 2010, 14:25
by nicke.t
ja de e ju motorn som väger. en crosskart väger säkert 100kg ram. ren gisning.

Posted: 25 Dec 2010, 14:26
by Dawe_A
ja jag menade en Gocart, inget annat :)

Posted: 25 Dec 2010, 14:28
by Dajb
dom "crosskartarna" som jag länka till tidigare, (rage buggys)
den dubbelsitsiga väger 400kg
så den enkelsitsiga väger antagligen lite mindre
sen 180hk på det måste vara helt fantastiskt att leka med :)

Posted: 25 Dec 2010, 15:36
by dgyldmark
Har haft "övermotoriserad" gokart, motard, bil mf. Söker något helt annat än bil bygge / hojj, det är passe. En vedklyv hade vart intressant.

Det kan vara allt från kost till programering av en arm som skall prova sträckgränsen på gräs.

Hantverkade i förrgår. Någon som kan lägga upp det här får gärna messa mig så drar ja över bilden.

gasturbiner, fällrikt, rörbomber de är passe.

De som igentligen är kvar och fortfarande intressant inom motorer är styrningen av en F1 motor.

Nu kanske jag sågade hela diskussionen, men fortsätt med ideer. Allt som ni själv känner att de där hade jag velat bygga men har inte tid /maskiner

Posted: 25 Dec 2010, 16:24
by Dawe_A

Posted: 25 Dec 2010, 16:28
by baumgardt
Dawe_A wrote:http://www.garaget.org/video/b0wc6bh2qg6s
jag lägger min röst på denna!

Posted: 25 Dec 2010, 17:18
by dgyldmark
Har en sådan, söker ni lite så är de jag som åker på bakhjulet med klipparen.

Posted: 25 Dec 2010, 17:37
by Strandholm
Rigg föratt mäta skillnaden i kylvätsketemp när vätskan.helst redan är lite för varm och sedan 2 metoder föratt kyla vätskan, motorbroms och friläge+torrgasa.

Dvs se vilken som e mest effektivt.

Posted: 25 Dec 2010, 18:06
by Capone77
Utveckla ett styrsystem... Det skall vara snabbare än MS, känsligt som till en liter-hoj och anpassningsbart för Plug And Play på dem flesta bilar...

Materialkostnaden skall också vara så låg och det skall vara så enkelt att bygga ihop att det bli billigare än MS i inköp för slutkunden.

Till detta skall det utvecklas en programvara som gör att även ett pucko kan få till en körbar oskadlig mapp (även om den kanske är långt från optimal), detta kräver en ganska stor katalog med öppnings/stängninstider och flöden vid olika bränsletryck på alla välanvända spridare, interagerande och adaptionsmöjligheter med en bredbandslambda. Med mera, med mera...

Då har du att göra.

Eller så bygger du bara en Hayabusa v8 så har du lite av din F1 teknik på G, blir en v8 på 2,6-liter och 400hk i originalutförande, men som kan lämna 500hk som sugis. Rekordet på en Busa maskin är 1000hk ur 1,3-liter (4-cyl). Men det vanliga är 450-600hk, vilket ger dig 900-1200hk ur 2,6-liter... Sen stoppar du den i en lämplig bil... Wohoo...

Posted: 25 Dec 2010, 18:07
by Pitbull
Detta är mkt intressant tycker ja.

http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16080000

Ja vet en som har byggt en sådan.
Ser ut som den kommer från fabrik, han har verkligen lagt ner många timmar på den, och denna står utanför Näsum.

/ Mvh

Posted: 25 Dec 2010, 21:40
by xelerator
tänkte nämna egenutvecklat styrsystem iom att du var intresserad av styrningen av F1 motorer..
Men det har nämnts redan..

så jag röstar på att du ska försöka få till en schysst HCCI motor 8)