BMW e36 godkänd MED turbo

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Dajb

Post by Dajb »

jorgen wrote:fick svar nu. motor, låda, bakaxel o bromssytem måste vara utbytt till kralligare prylar. det ska sitta en turbo som motsvarar en standard bil. det ska finnas bromspapper. Detta gäller vid reggning av e85 o turbo

stämmer, och det där med bromssystemet, det är inte så viktigt hur stora grejerna är, men dom har vissa krav som det ska fungera efter

har snackar en hel del med gustav om att regga bil både med och utan turbo, men med mer effekt, och det gäller samma sak för båda
allt måste fungera väldigt väl, samt att då bromsförstärkare etc ska komma från en bil med liknande effekt och tyngd så den kan klara av att fördela tillräckligt med kraft :)

Mvh
Söderling

Post by Söderling »

15kw/100kg gäller oxå bara när bilen reggas som ombyggt fordon.

Jag skulle regga min volvo med E85 igentligen, men det vart så krångligt med intyg. Man är tvungen att ha intyg eller kunna intyga på nätt sätt att alla delar i bränslesystemet är godkänt för E85.
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:fick svar nu. motor, låda, bakaxel o bromssytem måste vara utbytt till kralligare prylar. det ska sitta en turbo som motsvarar en standard bil. det ska finnas bromspapper. Detta gäller vid reggning av e85 o turbo
Jag ska icke ha e85.

motorn är ju en m50 original så det får jag inte åka med då alltså?

låda är från M3 3,0
bakaxel är från m3 3,0
bromsar är originaldimensioner och original ok. men med Brembo Max skivor och xp8 belägg. de duger ju i verkligheten men duger de för en bes? korkade regler har ju förekommit förr menar jag...

men om jag ex lägger i en 135hk volvo LTT rödmotor då? får jag åka med mina 190hk bromsar och zf låda och m3 bakaxel?
Grefven

Post by Grefven »

Söderling wrote:15kw/100kg gäller oxå bara när bilen reggas som ombyggt fordon.

Jag skulle regga min volvo med E85 igentligen, men det vart så krångligt med intyg. Man är tvungen att ha intyg eller kunna intyga på nätt sätt att alla delar i bränslesystemet är godkänt för E85.

vad gäller i mitt fall då? när jag bara vill få en bil som jag kan rulla genom sbp med och som är laglig i alla lägen på gatan.

(förutom att jag kommer vara olaglig med att ha ett högre effektutag efter registreringen gjorts.
jorgen

Post by jorgen »

Det är kört om du inte kör med e85
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
erikjakan

Post by erikjakan »

Jag vet en helt laglig m3a med turbo och bensin, men den är dyyr :wink:
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
jorgen

Post by jorgen »

det blir det när det är bmw som bygger :)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:Det är kört om du inte kör med e85
måste jag ha e85 på 135hk rödmotor oxå?
Grefven

Post by Grefven »

erikjakan wrote:Jag vet en helt laglig m3a med turbo och bensin, men den är dyyr :wink:

det är för att slippa byta bil som jag spånar på reggning. ska det bytas bil så blir det rätt bil från början.
jorgen

Post by jorgen »

som jag har fattat det så är det om man ska regga med en motor som inte är byggd med turbo från början
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
erikjakan

Post by erikjakan »

Grefven wrote:
erikjakan wrote:Jag vet en helt laglig m3a med turbo och bensin, men den är dyyr :wink:

det är för att slippa byta bil som jag spånar på reggning. ska det bytas bil så blir det rätt bil från början.
Ja den m3an har du ändå inte råd med :wink:..

Jag förstod det, ville bara retas lite :twisted:

Ett alternativ kan vara att regga med e85, sen mappa och köra på soppa?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
pelko

Post by pelko »

jorgen wrote:som jag har fattat det så är det om man ska regga med en motor som inte är byggd med turbo från början
I en -75 behöver man ingen etanol.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:som jag har fattat det så är det om man ska regga med en motor som inte är byggd med turbo från början

ok. men volvo fyran har ju turbo från början.
Grefven

Post by Grefven »

pelko wrote:
turken är inte -75
Grefven

Post by Grefven »

erikjakan wrote:
Grefven wrote:

Ja den m3an har du ändå inte råd med :wink:..

Jag förstod det, ville bara retas lite :twisted:

Ett alternativ kan vara att regga med e85, sen mappa och köra på soppa?

MVH Erik
det kunde vara ett alternativ. om det inte är som söderlind säger. att allt måste vara e85 specat. jag ska inte komplicera något mer än nödvändigt.

då får jag istället köpa en annan bil. slipper det gärna. men är det nära omöjligt att få turken reggad med turbo (kan som sagt byta maskin till en motor som har turbo standard) så får jag tänka om.
pelko

Post by pelko »

Grefven wrote:
pelko wrote:
turken är inte -75
Var det -76?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

pelko wrote:
Grefven wrote:
pelko wrote: I en -75 behöver man ingen etanol.
turken är inte -75
Var det -76?

jag får låna din a-stolpe så kanske det funkar.
Post Reply