Page 2 of 3
Posted: 07 Dec 2010, 00:47
by TreLingon
pelko wrote:Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Tror att din lösning stämmer...
Minns att jag sett flera som suttit dom på samma sätt...
Men ska kolla upp endå..
En sak till..
Om man kollar rakt in i skivan framifrån så att säga så är en del vanliga skivor raka i ventilationen och in i centrum.
Medans race skivor och dyligt skivor är böjda in i centrum.
Mina är böjda in till centrumet.
För om man tänker logiskt så ska ju skivan " skära " in kall luften till skivan och inte av stöta luften.
Är det det du menar hur ?
Posted: 07 Dec 2010, 02:53
by pelko
Förstår inte vad du menar

Posted: 07 Dec 2010, 03:14
by Dajb
TreLingon wrote:pelko wrote:Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Tror att din lösning stämmer...
Minns att jag sett flera som suttit dom på samma sätt...
Men ska kolla upp endå..
En sak till..
Om man kollar rakt in i skivan framifrån så att säga så är en del vanliga skivor raka i ventilationen och in i centrum.
Medans race skivor och dyligt skivor är böjda in i centrum.
Mina är böjda in till centrumet.
För om man tänker logiskt så ska ju skivan " skära " in kall luften till skivan och inte av stöta luften.
Är det det du menar hur ?
nej, om jag förstår dig rätt så är det precis det jag menar med mina tidigare inlägg att den ska INTE ta luft till sig, utan den ska "slunga" utåt den varma luften
det är det som visas på den bilden jag bifogade, att dom "böjda" ventilationshålen som går från skivans yttre in till mitten, dom ska vara som på bilden, inte tvärt om
Mvh
Posted: 07 Dec 2010, 03:33
by TreLingon
Dajb wrote:TreLingon wrote:pelko wrote:Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Tror att din lösning stämmer...
Minns att jag sett flera som suttit dom på samma sätt...
Men ska kolla upp endå..
En sak till..
Om man kollar rakt in i skivan framifrån så att säga så är en del vanliga skivor raka i ventilationen och in i centrum.
Medans race skivor och dyligt skivor är böjda in i centrum.
Mina är böjda in till centrumet.
För om man tänker logiskt så ska ju skivan " skära " in kall luften till skivan och inte av stöta luften.
Är det det du menar hur ?
nej, om jag förstår dig rätt så är det precis det jag menar med mina tidigare inlägg att den ska INTE ta luft till sig, utan den ska "slunga" utåt den varma luften
det är det som visas på den bilden jag bifogade, att dom "böjda" ventilationshålen som går från skivans yttre in till mitten, dom ska vara som på bilden, inte tvärt om
Mvh
Okej då ska luften slungas ut...
Då monterar jag skivorna så dom slungar ut luften...
Pelko det är natt och förstår att vanliga personer sover och inte förstår allt

Haha.. Förklarade mig lite dåligt.
Men fick svar Dajb att luften ska slungas ut ur skivan så.
Och med hur skivan ska moneras så bör jag fått svar på mina frågor i detta ämne.. Thank you
Posted: 07 Dec 2010, 03:40
by pelko
Precis, luften ska ut ur skivan. Därför man monterar kylning till skivans bakre/inre centrum.
Posted: 07 Dec 2010, 03:41
by TreLingon
pelko wrote:Precis, luften ska ut ur skivan. Därför man monterar kylning till skivans bakre/inre centrum.
Aha jag blev klokare av denna tråden iaf..
Då monteras det rätt imorgon kväll innan jobbet

Posted: 07 Dec 2010, 18:10
by Oduya_Henke
jag skulle tippa på att slitsningen är gjord så för att visa rotationsriktningen på skivan?? kollar man på D2:s hemsida och på ferraribilar som har dessa bromsar så sitter dom precis som pelko beskrev!
syns väl dåligt på denna bilden men man kan se det svagt iaf.

Posted: 07 Dec 2010, 18:17
by JohanE
Ja då förstår jag varför de ska sitta som de ska.
Jag trodde att ventilationskanalerna var utformade åt samma håll som slitsarna.
Då föll poletten ner och det man hört och det Pelko sa stämmer helt överens.

Tack för det.
Posted: 07 Dec 2010, 18:41
by Grefven
På ferrarin sitter de ju olika fram och bak

Posted: 07 Dec 2010, 18:42
by Grefven
Köper man från pean så står det L och R på skivorna. Finns ingen märkning på dessa?
Posted: 07 Dec 2010, 19:55
by Magnaten
en ferarri med D2 bromsar var fan det roligaste idag

Posted: 07 Dec 2010, 20:15
by Grefven
Magnaten wrote:en ferarri med D2 bromsar var fan det roligaste idag

byta ut bromsar för 150000:- för kinaskräp
men det är väl D2 själva som har en hipp demokärra för att sälja sitt mög =)
Posted: 07 Dec 2010, 20:42
by Mr EmCom
Såhär gjorde jag med mina m5 bromar på 540in.
Denna sitter på förarsidan.
Tycker det "ser" mer rätt ut.
Ang bromskylningen har jag "hört" att det inte spelar någon roll hur man monterar. Men som sagt, det var typ bromsmannen.se/com som sa det.
Posted: 07 Dec 2010, 21:28
by markus
Kylflänsarna inne i skivan är det enda man behöver bry sig om igentligen. Vilket håll slitsningen går har ingen betydelse. Dom sitter där bara för att få bort material och gaser från skivan/belägget mao inte något att bry sig om föräns man ska köra racing på bana.
Föresten hur ofta ser man slitsade skivor på en racebil ?

Posted: 07 Dec 2010, 21:37
by pelko
markus wrote:Kylflänsarna inne i skivan är det enda man behöver bry sig om igentligen. Vilket håll slitsningen går har ingen betydelse. Dom sitter där bara för att få bort material och gaser från skivan/belägget mao inte något att bry sig om föräns man ska köra racing på bana.
Föresten hur ofta ser man slitsade skivor på en racebil ?

Polestar kör med slitsat.
Posted: 07 Dec 2010, 21:39
by Grefven
slits och hålborr är inget för en brukis alls. det är rena brottanvisningar.
folk som handlar borrade big brake kit för stora pengar blir ofta väldigt ledsna när de ser att de får köpa dyra kinabelägg för att det inte finns riktiga till de udda oken och även nya skivor ganska fort.
Posted: 07 Dec 2010, 21:40
by Magnaten
Grefven wrote:slits och hålborr är inget för en brukis alls. det är rena brottanvisningar.
folk som handlar borrade big brake kit för stora pengar blir ofta väldigt ledsna när de ser att de får köpa dyra kinabelägg för att det inte finns riktiga till de udda oken och även nya skivor ganska fort.
polaren köpte märkesbelägg till sina K-sport.. men minns inte om det var AP,Alcon eller nåt annat märke.
sen när jag bygger kit brukar jag andvända zimmermanns borrade skivor, dom har funkat bra på dom gatbilarna jag byggt till.