Skivornas rotation !

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

pelko wrote:Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Tror att din lösning stämmer...
Minns att jag sett flera som suttit dom på samma sätt...

Men ska kolla upp endå..


En sak till..

Om man kollar rakt in i skivan framifrån så att säga så är en del vanliga skivor raka i ventilationen och in i centrum.
Medans race skivor och dyligt skivor är böjda in i centrum.
Mina är böjda in till centrumet.
För om man tänker logiskt så ska ju skivan " skära " in kall luften till skivan och inte av stöta luften.

Är det det du menar hur ?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Förstår inte vad du menar :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

TreLingon wrote:
pelko wrote:Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Tror att din lösning stämmer...
Minns att jag sett flera som suttit dom på samma sätt...

Men ska kolla upp endå..


En sak till..

Om man kollar rakt in i skivan framifrån så att säga så är en del vanliga skivor raka i ventilationen och in i centrum.
Medans race skivor och dyligt skivor är böjda in i centrum.
Mina är böjda in till centrumet.
För om man tänker logiskt så ska ju skivan " skära " in kall luften till skivan och inte av stöta luften.

Är det det du menar hur ?

nej, om jag förstår dig rätt så är det precis det jag menar med mina tidigare inlägg att den ska INTE ta luft till sig, utan den ska "slunga" utåt den varma luften

det är det som visas på den bilden jag bifogade, att dom "böjda" ventilationshålen som går från skivans yttre in till mitten, dom ska vara som på bilden, inte tvärt om :)


Mvh
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Dajb wrote:
TreLingon wrote:
pelko wrote:Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Tror att din lösning stämmer...
Minns att jag sett flera som suttit dom på samma sätt...

Men ska kolla upp endå..


En sak till..

Om man kollar rakt in i skivan framifrån så att säga så är en del vanliga skivor raka i ventilationen och in i centrum.
Medans race skivor och dyligt skivor är böjda in i centrum.
Mina är böjda in till centrumet.
För om man tänker logiskt så ska ju skivan " skära " in kall luften till skivan och inte av stöta luften.

Är det det du menar hur ?

nej, om jag förstår dig rätt så är det precis det jag menar med mina tidigare inlägg att den ska INTE ta luft till sig, utan den ska "slunga" utåt den varma luften

det är det som visas på den bilden jag bifogade, att dom "böjda" ventilationshålen som går från skivans yttre in till mitten, dom ska vara som på bilden, inte tvärt om :)


Mvh
Okej då ska luften slungas ut...
Då monterar jag skivorna så dom slungar ut luften...

Pelko det är natt och förstår att vanliga personer sover och inte förstår allt :lol: Haha.. Förklarade mig lite dåligt.

Men fick svar Dajb att luften ska slungas ut ur skivan så.
Och med hur skivan ska moneras så bör jag fått svar på mina frågor i detta ämne.. Thank you
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Precis, luften ska ut ur skivan. Därför man monterar kylning till skivans bakre/inre centrum.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

pelko wrote:Precis, luften ska ut ur skivan. Därför man monterar kylning till skivans bakre/inre centrum.
Aha jag blev klokare av denna tråden iaf..
Då monteras det rätt imorgon kväll innan jobbet :)
Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

Post by Oduya_Henke »

jag skulle tippa på att slitsningen är gjord så för att visa rotationsriktningen på skivan?? kollar man på D2:s hemsida och på ferraribilar som har dessa bromsar så sitter dom precis som pelko beskrev!

syns väl dåligt på denna bilden men man kan se det svagt iaf.
Image
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Ja då förstår jag varför de ska sitta som de ska.
Jag trodde att ventilationskanalerna var utformade åt samma håll som slitsarna.
Då föll poletten ner och det man hört och det Pelko sa stämmer helt överens. :)
Tack för det.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Grefven

Post by Grefven »

På ferrarin sitter de ju olika fram och bak :-)
Grefven

Post by Grefven »

Köper man från pean så står det L och R på skivorna. Finns ingen märkning på dessa?
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

en ferarri med D2 bromsar var fan det roligaste idag :D
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Grefven

Post by Grefven »

Magnaten wrote:en ferarri med D2 bromsar var fan det roligaste idag :D
byta ut bromsar för 150000:- för kinaskräp :lol:

men det är väl D2 själva som har en hipp demokärra för att sälja sitt mög =)
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Post by Mr EmCom »

Såhär gjorde jag med mina m5 bromar på 540in.
Image

Denna sitter på förarsidan.
Tycker det "ser" mer rätt ut.
Ang bromskylningen har jag "hört" att det inte spelar någon roll hur man monterar. Men som sagt, det var typ bromsmannen.se/com som sa det.
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Kylflänsarna inne i skivan är det enda man behöver bry sig om igentligen. Vilket håll slitsningen går har ingen betydelse. Dom sitter där bara för att få bort material och gaser från skivan/belägget mao inte något att bry sig om föräns man ska köra racing på bana.

Föresten hur ofta ser man slitsade skivor på en racebil ? :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

markus wrote:Kylflänsarna inne i skivan är det enda man behöver bry sig om igentligen. Vilket håll slitsningen går har ingen betydelse. Dom sitter där bara för att få bort material och gaser från skivan/belägget mao inte något att bry sig om föräns man ska köra racing på bana.

Föresten hur ofta ser man slitsade skivor på en racebil ? :wink:
Polestar kör med slitsat.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

slits och hålborr är inget för en brukis alls. det är rena brottanvisningar.

folk som handlar borrade big brake kit för stora pengar blir ofta väldigt ledsna när de ser att de får köpa dyra kinabelägg för att det inte finns riktiga till de udda oken och även nya skivor ganska fort.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

Grefven wrote:slits och hålborr är inget för en brukis alls. det är rena brottanvisningar.

folk som handlar borrade big brake kit för stora pengar blir ofta väldigt ledsna när de ser att de får köpa dyra kinabelägg för att det inte finns riktiga till de udda oken och även nya skivor ganska fort.

polaren köpte märkesbelägg till sina K-sport.. men minns inte om det var AP,Alcon eller nåt annat märke.

sen när jag bygger kit brukar jag andvända zimmermanns borrade skivor, dom har funkat bra på dom gatbilarna jag byggt till.
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Post Reply