Page 2 of 3

Posted: 22 Oct 2010, 10:13
by Erki87
vem pratar du om Ärtan?

bygger du?

berätta mer vill veta!

Posted: 23 Oct 2010, 13:54
by Koop
GraveDigger wrote:hittar nu inte bilden men på en träff för kanske 2år sen så man en 200sx s13 med dubbla turbos en model stor och en mindre
Den har nog hamnat här i Kungsbacka.
http://www.garaget.org/?car=150424&image=1513460

Posted: 25 Oct 2010, 10:44
by M3JONAS
Hur lirar det där egentligen? Är väl ofta avgashusen som sätter stopp och alla avgaser ska trots allt ändå passera genom det första, lilla, avgashuset. Blir inte det som en propp då?

Posted: 25 Oct 2010, 11:33
by Bmwandreas
Nej avgaserna går igenom en stor WG mellan lilla och stora turbon.

Posted: 25 Oct 2010, 14:33
by RWHP
Image

Posted: 25 Oct 2010, 14:40
by Bmw*Alex
vad vill man uppnå med det där ?

snbbare spool,högre tryck ? större register ?

mvh

Posted: 25 Oct 2010, 14:41
by RWHP

Posted: 25 Oct 2010, 14:48
by Bmw*Alex
Tror ja fattade med någon får gärna försöka förklara :)

mvh

Posted: 26 Oct 2010, 21:47
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Nej avgaserna går igenom en stor WG mellan lilla och stora turbon.
Ok, det låter ju självklart!

Posted: 26 Oct 2010, 21:53
by Bmwandreas
Självklart kommer avgaser gå igenom lilla turbon också. Men så fort det blir mer mottryck på lilla än den stora så går det lättaste vägen = genom wg.

Posted: 26 Oct 2010, 21:57
by M3JONAS
RWHP wrote:Image
När jag ser denna bilden måste jag ställa nästa "dumma" fråga"...
trycker man alltså genom den lilla turbon? Ser ut som om utloppet på kompressorhuset på storturbon trycker in i inloppet på lill-snurran.
Borde inte det bli trångt eller funkar det inte så?

Eftersom det är gjort så så ska det säkerligen vara så men man blir ju nyfiken...

Posted: 26 Oct 2010, 22:35
by johankihl
Man trycker igenom den lilla turbon med den stora. Den lilla turbon kommer inte att övervarvas eftersom man egentligen bara ger den luft som komprimerats/har högre densitet. Slutprodukten blir 1bar från den lilla + 1bar från den stora = Komprimerat två gånger = 3 bar laddtryck i insuget. Man får en fantastisk respons, det är enkelt att ladda väldigt höga laddtryck.

Tänk såhär. Din grundmotor är på ex 3l. Naturens lagar säger att vid 1ATM (1bar) ökar effekten på motorn med det dubbla ungefär. Om du kan spola den lilla turbon vid 2000rpm har du redan vid det här låga laddtrycket gjort din motor till en 6l motor. Då är det inte så svårt att förstå att den producerar avgaser nog för att spola den större turbon väldigt snabbt!

Posted: 27 Oct 2010, 07:41
by Bäckis
Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.

Posted: 27 Oct 2010, 09:58
by Pitbull
Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
Ni som bygger?

/ Mvh

Posted: 27 Oct 2010, 18:08
by Bäckis
Pitbull wrote:
Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
Ni som bygger?

/ Mvh
Vem vet....:)

Posted: 27 Oct 2010, 18:22
by JannePower
En vild chansning att den motorn kommer sitta i mr bäckis räser...? :)

Posted: 27 Oct 2010, 19:37
by M3JONAS
Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
Hmm, tycker det luktar 1300hk och E21 om den kommentaren... ;)