Page 2 of 4

Posted: 28 Oct 2010, 20:53
by Bmwandreas
Klart du ska gå över till racesoppa!

Posted: 28 Oct 2010, 21:32
by E24
Nu börjar de likna nåt. Va kul att du har fått tummen ur arslet och motivationen tillbaka! :twisted:


/Farre

Posted: 29 Oct 2010, 11:24
by m5micke
Bmwandreas wrote:Klart du ska gå över till racesoppa!
Hur blir de om man har en lågkompad maskin o e85? Kör med v12:an kolvar o ska tydligen ge 7,0 i komp.
Kanske inte har någon betydelse

Posted: 29 Oct 2010, 12:17
by Bmwandreas
Funkar det med bensin så funkar det med E85. Bara att ladda :wink:

Posted: 30 Oct 2010, 10:48
by m5micke
Bmwandreas wrote:Funkar det med bensin så funkar det med E85. Bara att ladda :wink:
Hur jag än vrider o vänder på de så måste de bytas spridare till 2011 så man ska kanske köpa för e85 när man ändå byter

Posted: 20 Nov 2010, 17:48
by m5micke
Idag åkte jag iväg o plockade upp Farre (e24). Tanken va att skruva lite turbo samt att Farre skulle ta lite mått för ny växelspak samt ska vi göra ett till diff fäste. De som sitter orginal har en tendens till o spricka vid för mycket fäste. Lycklig som Farre va efter att ha fått åka lite Alpina så skred vi tillverket.

Efter att alla mått han behövde gav vi oss på den jävla vevaxelbulten som sitter satan. Efter lite försök med diverse tänger som mothåll gav vi upp. Svestsa fast ett rör på gammla triggerhjulet sedan så svetsa vi fast de på hubben som satt på bilen. Den trasig alltså.
Hade ett rör som va 1,5m långt som vi drog med på bulten. Farre har ju lite storlek men han fick ta när jag drog loss bulten.
Sjukt va dom sitter dom jävlarna.

När väl bulten va loss så skulle ju hubben bort oxå. De va ju inte heller världens lättaste. Men efter att ha ruckat på röret vi tidigare svetsade på triggerhjult så lossnade de samt triggerkransen.
Den svetsade vi då fast i centrumet av hubben o slog med hammaren på kransen o vipps lossna skiten.

Ny hubb på plats nu. Ska bara tillverka ett mothåll så man kan dra åt bulten igen. Sedan ska bilen provstartas o kolla så den funkar. Efter de blir de riva ur maskin o byta koppling, renovera spakställets bussning samt allmän tillsnyggning.

Har även beställt K-Sport coilovers till brummen som kommer att monteras. Dock va de lite leveranstid så de kommer i början av 2011.
Tanken är då att de ska in en båge och att Mikael_S vill att jag ska bygga nytt insug. Men tiden får visa.

Farre in action
Image

Shit va rökigt de blev efter lite kapande o svetsande
Image

O här satt bultfan
Image

O detta är konstverket som blev till för att få loss skiten.
Till SALU: Bud börjar på.....ska vi säga en 50:-
Image

Posted: 21 Nov 2010, 03:06
by E24
Vaddå 50:-... du ska inte skänka bort den! Det är välbyggt SPECIAL-verktyg! Allt under 150:- är ointressant! :lol:

Här kommer lite bilder som jag tog. Hoppas det är ok :roll:

Micke in action
Image

Nya hubben som ska monteras
Image

Specialverktyg nr1
Image

Specialverktyg nr2
Image


/Farre

Posted: 08 Dec 2010, 15:30
by E24
Kollade på det här videoklippet häromdan och kom på att han inte har någon film som visar hur den går. Det här visar ungefär hur den går :)
Hoppas de är OK, Micke :roll:

http://www.garaget.org/video/guzo2pkuhur8


/Farre

Posted: 08 Dec 2010, 18:03
by m5micke
Cool de Farre.

Filmen är från -09. Gick bättre i år måste jag säga

Posted: 08 Dec 2010, 21:38
by Falck
ingen ytterligare effektökning till 2011? :)

Posted: 08 Dec 2010, 22:03
by m5micke
Falck wrote:ingen ytterligare effektökning till 2011? :)
Jo de ska väl bli lite till. Hoppas på att bottna turbon

Posted: 09 Dec 2010, 18:32
by Rikard B
fan skjuter på fint ju,den lär ja ju få åka me i till 2011,så kan du få åka i min m3 :roll:

Posted: 09 Dec 2010, 20:43
by m5micke
Rikard B wrote:fan skjuter på fint ju,den lär ja ju få åka me i till 2011,så kan du få åka i min m3 :roll:
Ha ha ja de duger att åka till Ica med. Klart du kan få åka med en sväng

Posted: 02 Feb 2011, 18:36
by m5micke
Oj oj här var de ett tag sedan man uppdaterade. Har för ovanlighetens skull hänt lite skit med bilen. Har bara inte orkat uppdatera.

Gör en lite bild serie istället för att förklara.

Som bilen stått nästan hela hösten/vintern
Image
Image

Måste ju testköra i lite vinter oxå.
Image
Image
Image

Sedan in i garaget för lite rivning av fjäderbenen. Här bråkar Farre med en liiiiten M6 skruv som inte vill lossna
Image

Här ligger dom rena o fina skönheterna
Image

Tomt va de här
Image

Anledningen till att de togs bort är att de ska monteras coilovers. Så dom har fixats till för den operationen (Vette fan varför bilden är upp o ner, eller hur man vänder skiten)
Image

Sedan plockades länkarmarna bort för till snyggning samt nya spindlar. Spindlarna sam länkarmsbussningen va ganska slut, milt sagt.
Före
Image

Före 2
Image

Efter. Ska dit med nya spindlar. Blir även Delrin bussningar på dessa
Image

Sen samma jobb på tryckrören som såg ut som skit.
Före
Image
Image

Efter
Image

Ska även montera denna e36 styrväxel för mer gynnsam ratt utväxling. Tyvärr blev de aldrig någon efterbild
Image

Har även lånat detta av en polare så man kan få slicksen att gå fritt. Ska valsa till helgen.
Image


Finns även en nysvarvad växelspak som ska användas ihop med shortshift. Har ingen bild på den ännu men kanske Farre (e24) har de då de är han som grejsat med den.
Kanske kommer en ny uppdatering till helgen då de kanske har blivit lite mer gjort.

Posted: 02 Feb 2011, 18:45
by Rikard B
bra där är den klar till isdrabbningen på sönda nudå ;)

Posted: 02 Feb 2011, 18:52
by m5micke
Rikard B wrote:bra där är den klar till isdrabbningen på sönda nudå ;)
Ha ha.......ja då får jag slita som ett djur. Så de tvivlar jag på :)

Posted: 05 Feb 2011, 19:32
by martin.wangerud
Hur går det med coilover bygget?!
Uppdatera med lite bilder... NU!! :)