Page 2 of 3
Posted: 24 Sep 2010, 20:13
by bmw-slangen
Ooops, jag som läst fel - läster TDS:erna lite noggrannare nu.
603, 638 och 648 är ungefär lika starka.
Förutom de skillnader jag nämnt innan så kan man även följande skillnader i TDS:erna
- 648 är resistent mot de flesta kemikalier (men för motorolja och vatten/glykol är alla tre ungefär lika bra, det är för andra kemikalier de skiljer sig åt)
- 638 är högviskös (de andra två är lågviskös)
- 603 börjar tappa styrka efter 2000 timmar om den utsätts för 120 grader C (medans 638 aldrig tappar styrka om den utsätts för 120 grader C och 648 för 150 grader C)
Kan lägga upp PDF-filer av TDS:erna om ni vill...
Posted: 24 Sep 2010, 21:30
by Joachim
Men vil det inte bli betydligt varmare än 150 grader där pyramidringarna ligger? Dom ligger väl "i" cylindern?
Bara undrar...
Posted: 25 Sep 2010, 01:44
by Dawe_A
bmw-slangen wrote:Ooops, jag som läst fel - läster TDS:erna lite noggrannare nu.
603, 638 och 648 är ungefär lika starka.
Förutom de skillnader jag nämnt innan så kan man även följande skillnader i TDS:erna
- 648 är resistent mot de flesta kemikalier (men för motorolja och vatten/glykol är alla tre ungefär lika bra, det är för andra kemikalier de skiljer sig åt)
- 638 är högviskös (de andra två är lågviskös)
- 603 börjar tappa styrka efter 2000 timmar om den utsätts för 120 grader C (medans 638 aldrig tappar styrka om den utsätts för 120 grader C och 648 för 150 grader C)
Kan lägga upp PDF-filer av TDS:erna om ni vill...
Tackar för en kanon beskrivning, hoppas 638an håller måttet nu då!
Antar att limmet skall appliceras när man monterar ihop allt, dvs att det skall härda under tryck?(bäckis kör på detta och det verkar ju funka, men hade varit skoj o se vad bruksanvisningen säger) Detta går nog att läsa sig till någon annanstans för visso, men nu samlar vi istället allt i en tråd
Mvh
Posted: 25 Sep 2010, 07:18
by Grefven
Använd cyl fasts, ta och applicera skitlite i spåret i blocket lägg dit ringen och tryck den i botten med fingrarna. Torka bort de droppar som rinner in i cyl. Upprepa tills alla ringar ligger där. Lägg på toppen UTAN packning och dra den väldigt lite så att ringarna med säkerhet hamnar där de ska (så slipper man stå och trycka för hand) Lyft toppen och torka bort alla rester av cyl fasts.
Sen la jag dit toppen igen så att den låg och tryckte med sin egen vikt hela härdningstiden. I mitt fall fortsatte jag dagen efter för att jag var färdig med det sent.
Applicera lite som sagt. Det är nästan som vatten och det ska inte råka rinna ner så att du limmar fast kolvringarna
allt ska vara spritrent innan du börjar förstås.
Posted: 25 Sep 2010, 08:01
by Dawe_A
Grefven wrote:Använd cyl fasts, ta och applicera skitlite i spåret i blocket lägg dit ringen och tryck den i botten med fingrarna. Torka bort de droppar som rinner in i cyl. Upprepa tills alla ringar ligger där. Lägg på toppen UTAN packning och dra den väldigt lite så att ringarna med säkerhet hamnar där de ska (så slipper man stå och trycka för hand) Lyft toppen och torka bort alla rester av cyl fasts.
Sen la jag dit toppen igen så att den låg och tryckte med sin egen vikt hela härdningstiden. I mitt fall fortsatte jag dagen efter för att jag var färdig med det sent.
Applicera lite som sagt. Det är nästan som vatten och det ska inte råka rinna ner så att du limmar fast kolvringarna
allt ska vara spritrent innan du börjar förstås.
Kanon!!
Då va informationen näst intill komplett antar jag.
Posted: 25 Sep 2010, 22:38
by e30 tic
Har ppf sin pyramide pakning på min m20, men det ble aldrig sagt noe om liming?
Loctite har jeg tilstrekkelig av men pyramide ringene ligger løse.....
Posted: 26 Sep 2010, 01:25
by M3JONAS
Men hur funkár det där med tanke på att värmetåligheten är mycket mycket lägre än temperaturen som bli i förbränningsrummet?
Posted: 26 Sep 2010, 08:38
by Dawe_A
M3JONAS wrote:Men hur funkár det där med tanke på att värmetåligheten är mycket mycket lägre än temperaturen som bli i förbränningsrummet?
Tänkte med på det, sitter era limmade ringar fortfarande fast när ni tar av toppen x antal mil senare?
Posted: 26 Sep 2010, 09:28
by Grefven
Dawe_A wrote:M3JONAS wrote:Men hur funkár det där med tanke på att värmetåligheten är mycket mycket lägre än temperaturen som bli i förbränningsrummet?
Tänkte med på det, sitter era limmade ringar fortfarande fast när ni tar av toppen x antal mil senare?
jag höll på att bli vansinnig för att jag inte fick bort dom. gissar att det är för att det sitter under tryck och inte kommer någonstans som det tål högre temp än på ettiketten. men bara en gissning som sagt.
OT:
bernersilikon klarar iaf att täta mellantopp och grenrör och även grenrör och turbo. och där är det 1000grader och glödgat i värsta fall. medans silikonet ska klara 250grader. och det funkar det oxå. inte tillstymmelse till läck.
bara en teori. men det fungerade i praktiken iaf.
att använda cylindrisk fastsättning till pyramidringarna är rätt sätt att göra det på om jag får säga det iaf.
varför tvekas det? för att det kostar en hundring att köpa tuben?
jag har provat så jag gissar inte, rivit efteråt och kollat oxå så jag verkligen sett med egna ögon att det funkar. en polare har oxå cyl fasts till sina pyramider och den funkar felfritt. bäckis har ju oxå trimmat ett par bilar och han säger att det är så du bör gå till väga så vill du inte lyssna på mig så borde du kunna ha förtroende för honom tycker man.
Posted: 26 Sep 2010, 09:52
by HenrikE
Men...
När man "limmar" och låter det härda är det ju kallt och då härdar limmet.
Troligen mjuknar/löses limmet upp när cyllen blir varmare än 150grader för att sedan härda igen innan ni lyfter på toppen.
Ta två rör bitar med bra passning, applicera cylindrisk fastsättning och låt det härda.
Värm sedan upp rör bitarna med ex. värmepistol. Då kommer rör bitarna kunna tas isär med lätthet. Låt det svalna för att sedan värma på bitarna igen och föra ihop dem och låta det härda återigen. Så fungerar det nog när motorn blir varm-kall-varm-kall-varm... osv osv.
Posted: 26 Sep 2010, 10:44
by Dawe_A
HenrikE wrote:Men...
När man "limmar" och låter det härda är det ju kallt och då härdar limmet.
Troligen mjuknar/löses limmet upp när cyllen blir varmare än 150grader för att sedan härda igen innan ni lyfter på toppen.
Ta två rör bitar med bra passning, applicera cylindrisk fastsättning och låt det härda.
Värm sedan upp rör bitarna med ex. värmepistol. Då kommer rör bitarna kunna tas isär med lätthet. Låt det svalna för att sedan värma på bitarna igen och föra ihop dem och låta det härda återigen. Så fungerar det nog när motorn blir varm-kall-varm-kall-varm... osv osv.
Kan du förklara samma fenomen när det gäller bernersilikon som bara ska klara 250grader men under tryck verkar det inte bli mjukt, inte ens vid 1000 grader? För isåfall hade det ju börjat läcka vid grenrör/turbo direkt när massan blivit mjukt och skjutits ut.
Finns det något lim likt cylindrisk fastsättning som klarar högre temperaturer? Hur varmt blir det i en cylinder ca?
har googlat lite men hittar bara om MC/moped. Men en bilcylinder borde väl ändå inte bli så sjukt varm?
Posted: 26 Sep 2010, 12:22
by HenrikE
Nej nej massuppfitta mig inte...
Jag menade inte att cylindrisk fastsättning inte skulle fungera i denna applikation.
Ville bara klargöra det.
Dawe_A wrote:
Kan du förklara samma fenomen när det gäller bernersilikon som bara ska klara 250grader men under tryck verkar det inte bli mjukt, inte ens vid 1000 grader? För isåfall hade det ju börjat läcka vid grenrör/turbo direkt när massan blivit mjukt och skjutits ut.
Nej det kan jag definitivt inte!
Men man kanske inte ska jämföra silikon lim med cylindrisk fastsättning så till vida att loctite kan "lösas upp" för att sen härda igen. Så hur loctiten beter sig är ju svårt att sia om. En sak vet jag dock och det är att dom produkter jag använt mig ur loctite's sortiment löser man upp/lossar man med lite värme!
Jag har också använt bernersilikon för att täta på avgassidan och det har fungerat strålande för min del också.
Posted: 26 Sep 2010, 17:02
by Grefven
en undran jag har är hur varmt det egentligen är i cylinderväggen? att den brinnande bränsleblandningen är jävligt varm begriper jag. att det oxå är väldigt varmt i motorn begriper jag oxå.
men vattnet som ligger och nosar på cylinderväggarna är 90 grader.
om man hettar upp ett cylinderfoder till samma temperatur som förbränningen håller så lär det ju börja lysa gissar jag. och kolvar är ju som kännt av aluminium. likaså toppar. men smältpunkten för aluminium är väl betydligt lägre än förbränningstempen?
det jag vill komma till är alltså att limmet på ringarna inte riktigt lever så in i helsikes hårt liv ändå som man först kan tro?
observera min svärm av frågetecken och att detta är frågor och inga påstående. kan någon göra mig klokare?
dock fungerar cylindrisk fastsättning och är precis det du ska ha till din maskin så mitt inlägg i övrigt är lite OT
Posted: 26 Sep 2010, 17:36
by Dawe_A
Grefven wrote:en undran jag har är hur varmt det egentligen är i cylinderväggen? att den brinnande bränsleblandningen är jävligt varm begriper jag. att det oxå är väldigt varmt i motorn begriper jag oxå.
men vattnet som ligger och nosar på cylinderväggarna är 90 grader.
om man hettar upp ett cylinderfoder till samma temperatur som förbränningen håller så lär det ju börja lysa gissar jag. och kolvar är ju som kännt av aluminium. likaså toppar. men smältpunkten för aluminium är väl betydligt lägre än förbränningstempen?
det jag vill komma till är alltså att limmet på ringarna inte riktigt lever så in i helsikes hårt liv ändå som man först kan tro?
observera min svärm av frågetecken och att detta är frågor och inga påstående. kan någon göra mig klokare?
dock fungerar cylindrisk fastsättning och är precis det du ska ha till din maskin så mitt inlägg i övrigt är lite OT
Precis detta vill jag med veta.. Editerade ett inlägg innan och frågade men fick inget svar.
smältpunkten på alu är ju 660,33 °C och det måste ju vara långt , om inte långt iallfall en bra bit under den temperaturen.
Så nu väntar vi på att någon som besitter kunskaperna kikar in här
Posted: 26 Sep 2010, 20:14
by e30 tic
dock fungerar cylindrisk fastsättning och är precis det du ska ha till din maskin så mitt inlägg i övrigt är lite OT[/quote]
men då burde det opplyses om det.. jeg tester vertfal uten
kan noen gi meg en link til den omtalte Berner silikonen
Posted: 28 Sep 2010, 19:57
by andreas sköld
Skulle bara tipsa om LOCTITE 620,vi har det till att limm/täta stålfoder på nyare Rover v6or på jobbet,är bland de bättre Loctite produkterna när det kommer till motordelar.
Kan dock vara lite trixit att få tag på.
http://contrails.free.fr/fichiers2/620-EN.pdf
Posted: 28 Sep 2010, 20:41
by Grefven
e30 tic wrote:dock fungerar cylindrisk fastsättning och är precis det du ska ha till din maskin så mitt inlägg i övrigt är lite OT
men då burde det opplyses om det.. jeg tester vertfal uten
kan noen gi meg en link til den omtalte Berner silikonen[/quote]
Bäckis säljer den. Men bara raggare använder silikon istället för riktiga packningar