Page 2 of 2

Posted: 07 Sep 2010, 09:37
by johankihl
pelko wrote:
johankihl wrote:Jag och en kompis satte ihop en b21 et och stoppade i en bil som första turbobygge för en massa år sedan. Växellådan var felfri innan det blev någon effekt. Vid första gaspådraget med 1,6 i ladd med en td0413c small det till och sedan lät lådan som en stenkross. Kan inget annat göra än att rekommendera dig att sätta dit en m90. Den lådan är tåligare än än ryktet. En kille från Säffle (Stellan från Filip och Fredriks dejtingprogram) körde ca 700hk i sin Volvo och bytte aldrig låda så m90 kan väl vara ett smidigt alternativ?
Är inte så insatt i volvoträsket men är inte M90 väldigt känsliga på treans växel och allt vad det är? Känns som att jag kanske ska prova M47 och sedan köpa en ZF för samma pengar som en M90 och bygga om.

Eller anser du att en M90 är den rätta vägen med tanke på att den passar bult on?
Tydligen är det vanligt att folk växlar sönder m90 i ursinne :) Men om du kan få tag i en zf med adapter så är det självklart det mest hållbara valet.

Posted: 07 Sep 2010, 09:40
by pelko
Ja vi får se hur det blir. Ska starta upp med monsterlådan som sitter där och sedan byta efter hand, det finns plats för en ZF utan problem så det blir inte så mycket mer jobb att bygga dit en sådan sen.

Fick besked precis att jag får min sproilans nya bruksbil på måndag också, känns skönt. Volvo V70 2.5FT R-design -2011, riktig familjebil ;)

Posted: 07 Sep 2010, 11:07
by Magnaten
måste bara fråga..varför plockar man inte ur mattan innan man börjar yxa sönder tex kardantunneln?
kanske är en grej man inte gör på budgetbyggen :)

Posted: 07 Sep 2010, 23:45
by pelko
Magnaten wrote:måste bara fråga..varför plockar man inte ur mattan innan man börjar yxa sönder tex kardantunneln?
kanske är en grej man inte gör på budgetbyggen :)
Då hittar jag mer rost som jag inte orkar laga.

Posted: 08 Sep 2010, 16:16
by peppe
Ja, Grönlund har vridit sönder ett par lådor, växlat sönder några. Den laddas det inte spec hårt i. Men, det kanske var fel på alla 5-6 lådor :)

Posted: 08 Sep 2010, 23:56
by pelko
Vi är lite lugnare av oss här i söder Peppe ;)

Nej blir detta bra så ska det investeras i ZF osv men ska hålla nere kostnaderna innan start.

Posted: 09 Sep 2010, 04:59
by peppe
Ja, maxxa dit en turbo och ut och snyt nu. Lådan kan du byta när du är less. :)

Posted: 09 Sep 2010, 08:43
by Klangen
Äh... m47 håller om man kör lite försiktigt... =)
Annars kostar dem kaffepengar om man är våldsam & måste byta..!

Mvh

Posted: 06 Oct 2010, 20:12
by Flaxis
pelko wrote:Ja vi får se hur det blir. Ska starta upp med monsterlådan som sitter där och sedan byta efter hand, det finns plats för en ZF utan problem så det blir inte så mycket mer jobb att bygga dit en sådan sen.

Fick besked precis att jag får min sproilans nya bruksbil på måndag också, känns skönt. Volvo V70 2.5FT R-design -2011, riktig familjebil ;)
vart får man sådana? skulle behöva nå´t nytt att frakta runt familjen i... :wink:
//F

Posted: 06 Oct 2010, 20:31
by Grefven
Du bor ju i gbg. De har svart bälte i att avetsa om ZF till volvo där.

Posted: 06 Oct 2010, 20:36
by Flaxis
Grefven wrote:Du bor ju i gbg. De har svart bälte i att avetsa om ZF till volvo där.
Klings mekaniska...det e´grejer det ;)
//F

Posted: 06 Oct 2010, 20:41
by Grefven
Flaxis wrote:
Grefven wrote:Du bor ju i gbg. De har svart bälte i att avetsa om ZF till volvo där.
Klings mekaniska...det e´grejer det ;)
//F
Precis det jag tänkte på.