Page 2 of 4

Posted: 06 Aug 2010, 13:02
by 525mannen
hockne wrote:
525mannen wrote:Kolla triggerinställningarna med, är väl olika triggerhjul beroende på om det är med eller utan vanos?

Mvh
Jag har 60-2 har jag kollat fram. Är det samma som du hade i din mapp som du skicka?
Kommer inte ihåg nu, men minns att vi upptäckte av en slump att vinkeln till missing tooth (stavning?) skilde på två hjul jag hade liggande löst i garaget. Så de är nog bäst att räkna o se så att det är rätt inställning.

Mvh

Posted: 06 Aug 2010, 13:02
by Thörn
du måste ställa in så den tänder vid rätt tidpunkt, kör med stroblampa på 1ans cylinger, på m50 kan man koppla in stroboskoplampan mha ta en tändkabel och stoppa in i t spolen och rigga upp den med ett stift mot en jordpunkt. sedan måste tändningen var nollad vid kranking och sätt den på noll i tändningstabellen, då ser du antal kuggar efter tdc där lampan blinkar.
har du inställt rätt så skall den blinka när den är i tdc

Posted: 06 Aug 2010, 13:14
by hockne
xtiz wrote:skicka mig msq.

Du har mail på Gmail.

Posted: 06 Aug 2010, 13:27
by hockne
Det låter som att den vill gå igång,
men har inte kraft (typ).
12.9 v har batteriet, sen har vi kört med boostpack med,
men den vill en då inte.

Tips?



(Man får ju sitta in stolarna)

Posted: 06 Aug 2010, 13:38
by hockne
Btr:en står på 3 bar.
Ska det stå på mera?

Kör med bensin det har jag glömt att säga.

megasquirt v3
extra funktioner:
* 4 bars mappsensor
* launch controll
* boost controll
* fläktstyrning
* varvräknare
* switch tabels (dubbla mappar)

Posted: 06 Aug 2010, 16:20
by hockne
xtiz wrote:Du kör fel trigger inställningar. ni måste strobba då du har en vanos och då stämmer de inte med inställningar jag strobbat fram till ickevanos.
Då får ja fixa det.

Posted: 07 Aug 2010, 07:11
by Thörn
i VEMS med Megasqiurt på en vanos så fick jag flytta tändförljden 120grader för att få ett lämpligt värde på "tdc after trigger" mot en nonvanos motor. Vet inte om du har den inställningen i MS också, kan ju vara ett tips isf.

Posted: 07 Aug 2010, 21:22
by hockne
Thörn wrote:i VEMS med Megasqiurt på en vanos så fick jag flytta tändförljden 120grader för att få ett lämpligt värde på "tdc after trigger" mot en nonvanos motor. Vet inte om du har den inställningen i MS också, kan ju vara ett tips isf.
Hur ska jag strobba den då?
Har sakerna nu, men hur fan gör man på en Bmw motor som spolarna direkt på stifften?


Snabba svar skulle vara guld.

Posted: 07 Aug 2010, 22:09
by hockne
xtiz wrote:
hockne wrote:
Thörn wrote:i VEMS med Megasqiurt på en vanos så fick jag flytta tändförljden 120grader för att få ett lämpligt värde på "tdc after trigger" mot en nonvanos motor. Vet inte om du har den inställningen i MS också, kan ju vara ett tips isf.
Hur ska jag strobba den då?
Har sakerna nu, men hur fan gör man på en Bmw motor som spolarna direkt på stifften?


Snabba svar skulle vara guld.
Du får bygga en egen tändkabel och stoppa i spolen och sen ner till stiftet. strobba som vanligt.

tips på hur jag bygger en?

Posted: 07 Aug 2010, 23:38
by hockne
Vart sitter markeringen?
Hittar ingen, kollat som /(#/

Posted: 08 Aug 2010, 22:26
by 525mannen
Låna kabeln från din gräsklippare eller dylikt, smidigt om det är färdigt med tändhatt.

Märkningen med OT sitter i bakkant (planet innanför triggerkransen) på triggerhjulet, klacken som skall vara mot denna sitter på bröstkåpan. Du kan ju lossa 1:ans stift och för hand dra runt den tills den kolven är i topp, då lär märkningarna vara mitt för varandra ungefär rakt upp i samma vinkel som motorn lutar. (då ser du vilka de handlar om).

Mvh

Posted: 13 Aug 2010, 20:37
by hockne
Nu har vi kollat och gnista och allt ser bra ut, men den vill ändå inte hoppa igång :S
Vad är det mera som kan vara fel?

Posted: 14 Aug 2010, 02:29
by hockne
xtiz wrote:Hade du varit närmare så hade de varit lättare att hjälpa dig.
Jag kan ringa till dig imorgon så kan vi ta det på tele, om det är okej för dig.
Mvh