525mannen wrote:Kolla triggerinställningarna med, är väl olika triggerhjul beroende på om det är med eller utan vanos?
Mvh
Jag har 60-2 har jag kollat fram. Är det samma som du hade i din mapp som du skicka?
Kommer inte ihåg nu, men minns att vi upptäckte av en slump att vinkeln till missing tooth (stavning?) skilde på två hjul jag hade liggande löst i garaget. Så de är nog bäst att räkna o se så att det är rätt inställning.
Mvh
Last edited by 525mannen on 06 Aug 2010, 13:03, edited 1 time in total.
du måste ställa in så den tänder vid rätt tidpunkt, kör med stroblampa på 1ans cylinger, på m50 kan man koppla in stroboskoplampan mha ta en tändkabel och stoppa in i t spolen och rigga upp den med ett stift mot en jordpunkt. sedan måste tändningen var nollad vid kranking och sätt den på noll i tändningstabellen, då ser du antal kuggar efter tdc där lampan blinkar.
har du inställt rätt så skall den blinka när den är i tdc
xtiz wrote:Du kör fel trigger inställningar. ni måste strobba då du har en vanos och då stämmer de inte med inställningar jag strobbat fram till ickevanos.
Då får ja fixa det.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50 Lite bilder på 242an Projekt tråd! Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
i VEMS med Megasqiurt på en vanos så fick jag flytta tändförljden 120grader för att få ett lämpligt värde på "tdc after trigger" mot en nonvanos motor. Vet inte om du har den inställningen i MS också, kan ju vara ett tips isf.
Thörn wrote:i VEMS med Megasqiurt på en vanos så fick jag flytta tändförljden 120grader för att få ett lämpligt värde på "tdc after trigger" mot en nonvanos motor. Vet inte om du har den inställningen i MS också, kan ju vara ett tips isf.
Hur ska jag strobba den då?
Har sakerna nu, men hur fan gör man på en Bmw motor som spolarna direkt på stifften?
Snabba svar skulle vara guld.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50 Lite bilder på 242an Projekt tråd! Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Thörn wrote:i VEMS med Megasqiurt på en vanos så fick jag flytta tändförljden 120grader för att få ett lämpligt värde på "tdc after trigger" mot en nonvanos motor. Vet inte om du har den inställningen i MS också, kan ju vara ett tips isf.
Hur ska jag strobba den då?
Har sakerna nu, men hur fan gör man på en Bmw motor som spolarna direkt på stifften?
Snabba svar skulle vara guld.
Du får bygga en egen tändkabel och stoppa i spolen och sen ner till stiftet. strobba som vanligt.
tips på hur jag bygger en?
Mvh/ Fredrik
Låna kabeln från din gräsklippare eller dylikt, smidigt om det är färdigt med tändhatt.
Märkningen med OT sitter i bakkant (planet innanför triggerkransen) på triggerhjulet, klacken som skall vara mot denna sitter på bröstkåpan. Du kan ju lossa 1:ans stift och för hand dra runt den tills den kolven är i topp, då lär märkningarna vara mitt för varandra ungefär rakt upp i samma vinkel som motorn lutar. (då ser du vilka de handlar om).