Page 2 of 4
Posted: 24 Jun 2010, 12:42
by Thörn
brorsan har nya saab 9-3 diesel som är ruggigt snål med den 6växlade manuella lådan. Han kör på 0.39 med den
Den är tom miljöklassad eftersom den drar så plutt lite så skatten blir låg på den med då.
Posted: 24 Jun 2010, 12:59
by Fredriktak
klassas dom som miljöbil? Dvs lägre skatt?
Posted: 24 Jun 2010, 13:34
by M3JONAS
Jag körde 528:an med biltransportsläp ner till Linköping i måndags och då drog den 1,25. Det tyckte jag var helt ok med tanke att farthållaren stod på 105km/h mest hela tiden. Sen drog M3:an ca 7ggr så mycket per mil på banan...
Posted: 24 Jun 2010, 22:15
by m50_micke
har en 320 e90 -08, får den att gå på 0,5l/m om man vill, ingen ac inga om körningar bara och följa ledet. annars med omkörningar och ac 0,63 jag e nöjd som fan, ingen raket direkt men endå 170hk.
Posted: 24 Jun 2010, 22:47
by Grefven
Tänkte inte ens tanken att stänga av ac'n. Skulle en ac kosta 10:- milen så hade jag kört med den ändå
fyfan för värme.
Posted: 24 Jun 2010, 22:51
by Grefven
Thörn wrote:brorsan har nya saab 9-3 diesel som är ruggigt snål med den 6växlade manuella lådan. Han kör på 0.39 med den
Den är tom miljöklassad eftersom den drar så plutt lite så skatten blir låg på den med då.
Tror jag klarar det med min oxå om jag verkligen bara åker landsväg och ensam. Men då får man köra sjukt effektivt. Nu körde jag helt normalt och blandad körning.
Posted: 25 Jun 2010, 11:21
by Drullen
Upp me lide bilder pau milfarna som svansade runt på AL värld
Posted: 25 Jun 2010, 11:54
by Grefven
Drullen wrote:Upp me lide bilder pau milfarna som svansade runt på AL värld
Hehe. Har raderat dom
men min egna är ju ändå hetast.
Posted: 25 Jun 2010, 12:52
by SoreuQ
Kör min 330D på 0.45 - 0.65 beroende på körsätt.
Har beräknat på kilometern och antal liter, färddatorn stod på 0.39 när det i verkligheten var 0.44 - 0.45
Då vet alla som känner mig att jag inte kör speciellt snålt.
Måste väl ändå vara rätt hyffsat för en 3liters turbosexa och en bil på 1690kg + 130 stadiga i förarsätet.
Köpa en diesel är nog den bästa besparingen jag gjort någonsin
Posted: 26 Jun 2010, 00:20
by Persson-
färddatorerna i domdär volvobilarna stämmer krassligt! har själv åkt på 0,45 eller 0,5 på färddatorn, men på riktigt drog den strax under 0,6 alla gånger... ibland mer om man hade bråttom
själv i bilen... dock med 18" volvo r (och efter ett tag kcrad).
åkte över 2000 mil i just denna bil så den hade jag bra koll på
har för mig det brukade stå 1800 kilometer till tom tank om man nollade färddatorn.
nu vill jag ge D5 lite cred också! bra snyt, drar lite (även med last), stark, låter rätt gött när man drar på, slitstarka! (dock är det väl främst 163hästarn som jag har förstått det).
Köper v70 d5 nu i helgen igen
Posted: 26 Jun 2010, 11:28
by ToTTeN
Riktigt bra gjort. Skäms lite nu
Kör min v50 2.0d manuell (6v) på 0.82. Detta med enbart lite verktyg och en rulle kabel i bagaget. Dock mycket stats körning men ändå....
Posted: 26 Jun 2010, 11:52
by Clew
Visst går det att snåla om man vill!
Jag kör min Passat -00 115hk TDI på 0,52 i snitt, och då är det oftast hälften landsväg hälften stadstrafik.
Bara landsväg har jag fått den att dra 0,39 som minst.
Om man räknar ut förbrukningen och inte litar på färddatorn har jag kört 0.44 som bäst över en hel tank vilket innebär en räckvidd på runt 140mil.
Posted: 26 Jun 2010, 12:02
by Svintoleffe
Enda nackdelen me isel är ju skatterna. tyvär.
Annars hade jag nog skaffat en disel me som bruksis
Posted: 26 Jun 2010, 12:41
by Grefven
Svintoleffe wrote:Enda nackdelen me isel är ju skatterna. tyvär.
Annars hade jag nog skaffat en disel me som bruksis
diesel är en lyx man betalar extra för.
Men ska man ändå köpa modern bil så är inte skatten så hög. typ 3000:- för en audi a4 diesel eller en bmw 318 diesel.
men inget går billigare i totalt bilägande än en volvo 7-9 serie. man kan ju inte motivera ett inköpspris på 250k för att spara pengar =)
men ska man ändå ha den standarden på bilen så kan diesel vara försvarbart.
Posted: 26 Jun 2010, 16:57
by JohanE
Jag tror min 140 är billigare att äga än en 7-9-serie.
35:- för parkering och 52:- för försäkringen i månaden samt 47:- per år för registerhållningsavgiften.
Posted: 26 Jun 2010, 17:12
by Persson-
Svintoleffe wrote:Enda nackdelen me isel är ju skatterna. tyvär.
Annars hade jag nog skaffat en disel me som bruksis
köp lastbilsreggat. då skattar du ju inte mycket mer än vad det kostar att skatta en gammal bmw
man kan ju roa sig med att köpa diesel osv av åkare också. men då ska man vara snålsam nog att orka hålla på
men billigt kan det bli..
Posted: 26 Jun 2010, 17:58
by Grefven
JohanE wrote:Jag tror min 140 är billigare att äga än en 7-9-serie.
35:- för parkering och 52:- för försäkringen i månaden samt 47:- per år för registerhållningsavgiften.
D
Det är helt klart oslagbart med veteran. Värdeökning på bilen för vart år som går oxå