Posted: 10 Jun 2010, 07:11
markus wrote:Första siffran motsvarar viskositeten vid 0c och den andra siffran vid 100c.
Så precis som Törn sa så funkar en 0w30 tex bäst vintertid och ända ner till 30-c
Samtidigt som en 20w50 funkar dåligt under ca 5-10-c
En 10w60 eller 20w50 olja är då ochså stabilare över 100+ där 10w60 klarar lite hörge temp än 20w50.
En liten faktajustering (spelar inte så stor roll för diskussionen som sådan men tänkte ändå få alla fakta rätt), precis som markus skriver så mäts andra siffran av viskositetsklassningen vid 100 grader C.
Men den första siffran mäts vid olika temperaturer, aldrig vid 0 grader C. Ju lägre W siffra desto kallare temperatur mäter man vid, samt det är olika gränsvärden. Man mäter dels Cold Cranking Viscosity (i enheten cP = centiPoise uppkallat efter den franske fysikern Poiseuille men 1 cP = 1 m Pa s för er som gillar SI enheter) men även lägsta temperatur för pumpbarhet.
Så för att bli klassad som en 0W olja, måste oljan ha en Cold Cranking viskositet på 3250 cP (eller lägre) vid -30 grader C. Men den måste också vara pumpbar vid -40 grader C dvs viskositeten får vara högst 60 000 cP vid -40 grader C.
Cold cranking viskositeten mäts enligt metoden ASTM D 5293 medans pumpbarheten mäts med metoden ASTM D 4684.
Här nedan följer alla gränsvärden för de olika W klasserna.
Klass; Cold Cranking viskositet; Pumpbarhet viskositet
0W; 3250 cP @ -30 grader C; 60000 cP @ -40 grader C
5W; 3500 cP @ -25 grader C; 60000 cP @ -35 grader C
10W; 3500 cP @ -20 grader C; 60000 cP @ -30 grader C
15W; 3500 cP @ - 15 grader C; 60000 cP @ -25 grader C
20W; 4500 cP @ -10 grader C; 60000 cP @ -20 grader C
25W; 6000 cP @ -5 grader C; 60000 cP @ -15 grader C
Notera att odd-ballaren 5W-50 har andra gränser än 5W, dess gränser för pumpbarhet är istället satt till 30000 cP @ - 40 grader C (men samma cold cranking viskositet).
Som jämförelse kan nämnas att vatten har en viskositet på runt 1 cP vid rumstemperatur.
En annan skillnad mellan första och andra siffran i viskositetsklassningen är att man mäter den dynamiska viskositeten i första siffran (enheten cP används ofta) medans det är den kinematiska viskositeten man mäter i den andra siffran (enheten cSt används ofta). Den kinematiska viskositeten defineras som den dynamiska dividerat med vätskans densitet.
Ovanstående gränsvärden kommer ifrån SAE J300 standarden utfärdad April 1997 (källa : Bosch Automotive Handbook, 6th Edition) så de är inte helt fräscha (senaste SAE J300 revision är från Januari 2009).