Hjälp från er som är erfarna race åkare. (oljor)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

markus wrote:Första siffran motsvarar viskositeten vid 0c och den andra siffran vid 100c.

Så precis som Törn sa så funkar en 0w30 tex bäst vintertid och ända ner till 30-c

Samtidigt som en 20w50 funkar dåligt under ca 5-10-c

En 10w60 eller 20w50 olja är då ochså stabilare över 100+ där 10w60 klarar lite hörge temp än 20w50.


En liten faktajustering (spelar inte så stor roll för diskussionen som sådan men tänkte ändå få alla fakta rätt), precis som markus skriver så mäts andra siffran av viskositetsklassningen vid 100 grader C.

Men den första siffran mäts vid olika temperaturer, aldrig vid 0 grader C. Ju lägre W siffra desto kallare temperatur mäter man vid, samt det är olika gränsvärden. Man mäter dels Cold Cranking Viscosity (i enheten cP = centiPoise uppkallat efter den franske fysikern Poiseuille men 1 cP = 1 m Pa s för er som gillar SI enheter) men även lägsta temperatur för pumpbarhet.

Så för att bli klassad som en 0W olja, måste oljan ha en Cold Cranking viskositet på 3250 cP (eller lägre) vid -30 grader C. Men den måste också vara pumpbar vid -40 grader C dvs viskositeten får vara högst 60 000 cP vid -40 grader C.

Cold cranking viskositeten mäts enligt metoden ASTM D 5293 medans pumpbarheten mäts med metoden ASTM D 4684.

Här nedan följer alla gränsvärden för de olika W klasserna.

Klass; Cold Cranking viskositet; Pumpbarhet viskositet
0W; 3250 cP @ -30 grader C; 60000 cP @ -40 grader C
5W; 3500 cP @ -25 grader C; 60000 cP @ -35 grader C
10W; 3500 cP @ -20 grader C; 60000 cP @ -30 grader C
15W; 3500 cP @ - 15 grader C; 60000 cP @ -25 grader C
20W; 4500 cP @ -10 grader C; 60000 cP @ -20 grader C
25W; 6000 cP @ -5 grader C; 60000 cP @ -15 grader C

Notera att odd-ballaren 5W-50 har andra gränser än 5W, dess gränser för pumpbarhet är istället satt till 30000 cP @ - 40 grader C (men samma cold cranking viskositet).

Som jämförelse kan nämnas att vatten har en viskositet på runt 1 cP vid rumstemperatur.

En annan skillnad mellan första och andra siffran i viskositetsklassningen är att man mäter den dynamiska viskositeten i första siffran (enheten cP används ofta) medans det är den kinematiska viskositeten man mäter i den andra siffran (enheten cSt används ofta). Den kinematiska viskositeten defineras som den dynamiska dividerat med vätskans densitet.

Ovanstående gränsvärden kommer ifrån SAE J300 standarden utfärdad April 1997 (källa : Bosch Automotive Handbook, 6th Edition) så de är inte helt fräscha (senaste SAE J300 revision är från Januari 2009).
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Jaja nu tog jag det lite basic här bara. För det är knappt man förstår vad du just skrev så därför jag förenklade lite :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

markus wrote:Jaja nu tog jag det lite basic här bara. För det är knappt man förstår vad du just skrev så därför jag förenklade lite :wink:


Håller med! Din sammanfattning var mycket bra! Så vill man få en snabb och bra överblick på vad siffrorna betyder så ska man läsa markus inlägg, vill man veta alla nördiga detaljer och riskera att man glömmer bort vad man egentligen ville veta kan man läsa mitt inlägg :D
Isåkare
Posts: 158
Joined: 06 Jan 2006, 16:36
Location: Ekerö

Post by Isåkare »

För slitna motorer kan jag rekomendera QS 20-50 racing mineral eller motsvarande av annat märke, den oljan kan göra underverk.

Jag hade lagerknack vid kall motor och lågt oljetryck på tomgång efter hårdkörning på min M20, hällde i QS 20-50 och problemen var helt borta, pressade bilen i timmtal på bana i 3 år efter det utan minsta problem.

Hällde även den oljan i min vardagsholk, en Mitsubishi Sigma (31.000 mil) som drog minst 1 liter olja per 100 mil och rök som ett ånglok, det var 4år sen, nu ryker bilen inget synligt alls och drar ca 1 liter per 1000 mil (36.000mil)
Har även kallstartat den i minus 17 grader, den hoppade igång och lät bra precis som vanligt :shock:

Min nuvarande M50vanos turbo lät som ett värdskrig efter hårt pressande på isen i vintras (skummande olja och knackande lyftare ??)
Men det försvann efter att jag bytte till QS 20-50 racing mineral.
Jag gissar dock att man bör byta oftare då mineraloljan normalt koksar lättare än syntetoljan, särskillt om man har turbo utan vattenkylning.
Kör 325 E36 -92
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

Bra bmw-slangen för lite köttigare info :) Hur ofta byter ni, 500mil?
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag kör med Castrol 10w60 i min M20, funkar kalas! Byter olja 3-4 gånger per år kanske.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply