Page 2 of 5

Posted: 01 Jun 2010, 18:29
by magnusjonsson
hur gör ni med s38? kör den varm och river hela toppen och drar igen eller?

Posted: 01 Jun 2010, 19:19
by keda
Hej och tack för den passande tråden :-)
Jag undrar vilket moment första och sedan efterdragningen ska ha för moment med "nya" arp och m20b25 med pyramidringar?
Vi hade en kort disskusion om detta igår men nu vill jag ju veta vad ni tycker/vet ;-)!
MVH Keda

Posted: 01 Jun 2010, 19:20
by Pimplaren
magnusjonsson wrote:hur gör ni med s38? kör den varm och river hela toppen och drar igen eller?


Funderar på detsamma, fick ett fint svar via PM.

Man lär varmköra ordentligt, sen lyfta ur kammar kamhus osv, sen dra och bulta ihop allt igen :)

Posted: 01 Jun 2010, 19:32
by Grefven
jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.

ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.

Posted: 01 Jun 2010, 20:50
by Nellsson
Grefven wrote:jag åker s14 vilket är en s38 med 2 burkar mindre. och precis så måste man göra. ut med kammar, kamhus och efterdra.

ett väldigt hett tips är att montera ihop motorn utan packningssilikon på kamhuset och de andra ytorna som man ska dela igen efter varmkörningen. låt det drälla lite de minutrarna för det är ett jävla pissjobb att rengöra packningsytorna från halvhärdade silikonrester.


Eller så gör man som doktorn gjorde och som jag tänkt göra,
efter toppen är ditsatt och dragen första gången så kopplar man en liten "panna" med elpatron satt på typ 90grader och cirkulerar genom toppen nån dag. sen kan man efterdra toppen utan att behöva riva och äckla sig ;)

MVH

Posted: 01 Jun 2010, 22:20
by Grefven
Ni rörmockare har ju sådana skills. Gör anläggningen portabel så kan jag låna den sen.

Posted: 01 Jun 2010, 22:55
by johankihl
Vet inte i vilken tråd jag skrev det men jag fick iaf ett hett tips från en rutinerad motorbyggare (via Haglund). Släng i en varmluftspistol i en insugskanal så blir toppen precis så varm du vill ha den. Sedan efterdrar du. Inge klabb med vatten, bara att låta den svalna efteråt.

Posted: 02 Jun 2010, 09:28
by Rsjerry
johankihl wrote:Vet inte i vilken tråd jag skrev det men jag fick iaf ett hett tips från en rutinerad motorbyggare (via Haglund). Släng i en varmluftspistol i en insugskanal så blir toppen precis så varm du vill ha den. Sedan efterdrar du. Inge klabb med vatten, bara att låta den svalna efteråt.


Detta låter riktigt smidigt tycker jag :)

Posted: 02 Jun 2010, 10:21
by affe
Min m20 har jag efterdragit 2 gånger nu. Första gången fick den stå och gå på tomgång tills den blev varm. efter dragningen har jag kör ca 10mil och fick då se att det läckte olja från toppackningen. drog igen och nu är det tätt iaf...

Posted: 02 Jun 2010, 13:08
by Grefven
Konstruktionen på m20 är ju rena semestern att efterdra. Så låter man bli det är man ganska dum mot sig själv.

Posted: 02 Jun 2010, 13:31
by affe
jo självklart. lite skumt bara att toppen satte sig 2 gånger

Posted: 02 Jun 2010, 15:58
by Grefven
affe wrote:jo självklart. lite skumt bara att toppen satte sig 2 gånger


tvärtom så blir jag förvånad när något går som man tänkt på första försöket.

Posted: 02 Jun 2010, 16:38
by keda
ok, då har nån momenten på en m20 med pyramidringar iaf.... kan ni tala om det så vore jag evigt tacksam för hjälpen!
Momentet på första dragningen och andra dragningen?
Släpper ni på bultarna innan ni har drar efterdragningen eller kör ni på och drar hårdare moment bara?
Snart dax för min motor att skruvas ihop så jag vore tacksam för svar!
MVH Keda

Posted: 02 Jun 2010, 16:56
by magnusjonsson
okej, tack för svaren. :) men dock förbannat drygt att lossa allt efter varmkörning. då vill man ju bara köra :p hörde nå att man kunde dra först de rätta nm och sen vänta nån timma sen lossa lite på bulten och dra igen. och göra så 5 gånger då skulle man inte behöva efterdra. men de är ju tydligt att de inte går. lät lite konstigt.

Posted: 02 Jun 2010, 20:11
by Joachim
sätt motorn i en lackbox på 80 grader nån timme, sen efterdra när den svalnat. det kommer jag göra. :D

Posted: 02 Jun 2010, 21:26
by peppe
Ska man dra två gånger med pyramid? :lol:

Posted: 02 Jun 2010, 21:41
by magnusjonsson
går ju även att göra upp en eld under motorn när den hänger på motorstativet och elda där under några timmar å sen låta den svalna, sen efter dra den. :shock: