Page 2 of 3
..
Posted: 30 May 2010, 21:23
by dude
Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!!
riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill.
carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Re: ..
Posted: 30 May 2010, 23:23
by Blomgren
dude wrote:Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!!
riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill.
carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Receptet lyder såhär?
S3 skivor 312mm omborrade
M3/5 ok med adapterplatta
Carbotech xp8 belägg
slangar?
Re: ..
Posted: 31 May 2010, 07:27
by erik@e30
Blomgren wrote:dude wrote:Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!!
riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill.
carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Receptet lyder såhär?
S3 skivor 312mm omborrade
M3/5 ok med adapterplatta
Carbotech xp8 belägg
slangar?
Japp helt rätt. svarva upp centrum hålet i skivan några tiondelar & borra 2 nya hål.
Sen kräver de att man sätter vinkelkapen i broms hållaren oxå...
Jag har några adaptrar liggande till denhär setupen
Posted: 31 May 2010, 09:11
by ZAK
Livinloud:
Japp. Har man bara ca 70kg kvar till den magiska gränsen 1000kg så vill man hitta lite kilon här och var. Har inte sifforna i huvudet, men sen jag bytta till coilovers och sen efter 4 kolvsoken så kommer det vara en viktminskning med 4 kg tror jag det va. Kan återkomma med exakta siffror sen. Har för mig att det var mer.
Blomgren:
M3 E36 oken måste bearbetas i byglarna om du ska köra med dom.
Det tar i annars.
Re: ..
Posted: 07 Jun 2010, 02:23
by Livinloud
Blomgren wrote:dude wrote:Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!!
riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill.
carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Receptet lyder såhär?
S3 skivor 312mm omborrade
M3/5 ok med adapterplatta
Carbotech xp8 belägg
slangar?
Jag köpte E34 om jag inte minns fel. Det blev bra längd på dom.
Posted: 07 Jun 2010, 02:24
by Livinloud
ZAK wrote:Livinloud:
Japp. Har man bara ca 70kg kvar till den magiska gränsen 1000kg så vill man hitta lite kilon här och var. Har inte sifforna i huvudet, men sen jag bytta till coilovers och sen efter 4 kolvsoken så kommer det vara en viktminskning med 4 kg tror jag det va. Kan återkomma med exakta siffror sen. Har för mig att det var mer.
Det var det sjukaste
MVH Fredrik M
Posted: 11 Dec 2010, 22:27
by JulianS
Borra två ya hål bara? før 4-bult? Är s3 skivorna dyra?
Posted: 11 Dec 2010, 23:20
by Blomgren
S3 skivorna köper du billigt på ebay.de
Posted: 12 Dec 2010, 10:15
by Franzén
Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Posted: 12 Dec 2010, 10:57
by ZAK
Franzén wrote:Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Har för mig att man tog från e36 och borrade om hålcirkeln. Sen fick man ha en distansring mellan skivan och centrum.
Det är det första som ploppade upp i bakhuvudet.
Sen franzén så är knapplås en bra grej. Ringa i fickan är en klassiker
2ggr igår hehe
Posted: 12 Dec 2010, 11:39
by FugitivE
Bak kan man ju köra med 540ok och 328 skivor från en e46 annars
Eller så köper man värsting brembo porsche 4 kolvsok där med..
Vill någon köpa 4kolvs porsche brembo ok fram med m3 e46 skivor, o grymma belägg osv så är det bara att komma och handla
Passar grymt till m3e30 fjäderbenen, då jag har adaptrar till dom
Posted: 12 Dec 2010, 13:09
by Carlsson
Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej
kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
Nej men så lite ofjädrad vikt som möjligt är en stor fördel om du vill ha bra väghållning därför tex på M3 e30 dom använde länkarmar i alu.
MVH Daniel
Posted: 12 Dec 2010, 13:17
by ZAK
Carlsson wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej
kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
Nej men så lite ofjädrad vikt som möjligt är en stor fördel om du vill ha bra väghållning därför tex på M3 e30 dom använde länkarmar i alu.
MVH Daniel
Var inte dessa i alu lite känsliga och gick av?
Vet du hur viktskillnaden är mot dessa i alu mot dom i gjutjärn?
Edit:
Kollade upp vikten lite snabbt i Bmw katalogen
Alu M3 E30
1.945 kg / 4.288 lb left
1.930 kg / 4.255 lb right
Gjutjärn 325 E30
3.800 kg / 8.378 lb left
3.700 kg / 8.157 lb right
Alu väger sammanlagt som 1 gjutjärn dvs 3.875 kg
Gjutjärn 7.500kg
Viktskillnaden = 3625
Ska lägga detta på minnet då jag gillar låg vikt =]
Posted: 12 Dec 2010, 14:23
by Franzén
ZAK wrote:Franzén wrote:Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Har för mig att man tog från e36 och borrade om hålcirkeln. Sen fick man ha en distansring mellan skivan och centrum.
Det är det första som ploppade upp i bakhuvudet.
Sen franzén så är knapplås en bra grej. Ringa i fickan är en klassiker
2ggr igår hehe
Haha!
Ja jag såg det.
Har som bekant skaffat en ny snigel på örat som inte kan ännu.
Den verkar vara pigg på att ringa lite.
Posted: 12 Dec 2010, 19:36
by Koop
Det snackades om skivor från VW Corrado också, med lite uppsvarvat centrumhål passar dom ju bultcirkelmässigt.
En enkel adapter för originalok eller valfria fräcka ok så har man ju lite bättre bett.
Posted: 12 Dec 2010, 23:59
by Carlsson
ZAK wrote:Carlsson wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej
kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
Nej men så lite ofjädrad vikt som möjligt är en stor fördel om du vill ha bra väghållning därför tex på M3 e30 dom använde länkarmar i alu.
MVH Daniel
Var inte dessa i alu lite känsliga och gick av?
Vet du hur viktskillnaden är mot dessa i alu mot dom i gjutjärn?
Edit:
Kollade upp vikten lite snabbt i Bmw katalogen
Alu M3 E30
1.945 kg / 4.288 lb left
1.930 kg / 4.255 lb right
Gjutjärn 325 E30
3.800 kg / 8.378 lb left
3.700 kg / 8.157 lb right
Alu väger sammanlagt som 1 gjutjärn dvs 3.875 kg
Gjutjärn 7.500kg
Viktskillnaden = 3625
Ska lägga detta på minnet då jag gillar låg vikt =]
Av någon anledning sitter det alulänk armar på vissa e30 touring fråga inte varför men det gör ju att man har en bredare begagnat marknad om man tycker att det känns ovärt att lägga tusentals kronor på nya.
MVH
Posted: 13 Dec 2010, 19:12
by Fredro
Franzén wrote:Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Bak ihop med "skottsäker bakvagn"
E46 328 skivor avsvarvade innerringen
orginal bromssköd med bortklipt yttrekant för att ha kvar hålen till orgnial handbroms
E28 medbringare utflyttad 10mm
och sen E30 orginal handbromsprylar
ok valfritt, jag kör M3e36 bakok