Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!! riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill. carbotech xp8 belägg..
dude wrote:Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!! riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill. carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Receptet lyder såhär?
S3 skivor 312mm omborrade
M3/5 ok med adapterplatta
Carbotech xp8 belägg
dude wrote:Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!! riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill. carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Receptet lyder såhär?
S3 skivor 312mm omborrade
M3/5 ok med adapterplatta
Carbotech xp8 belägg
slangar?
Japp helt rätt. svarva upp centrum hålet i skivan några tiondelar & borra 2 nya hål.
Sen kräver de att man sätter vinkelkapen i broms hållaren oxå...
Jag har några adaptrar liggande till denhär setupen
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
Livinloud:
Japp. Har man bara ca 70kg kvar till den magiska gränsen 1000kg så vill man hitta lite kilon här och var. Har inte sifforna i huvudet, men sen jag bytta till coilovers och sen efter 4 kolvsoken så kommer det vara en viktminskning med 4 kg tror jag det va. Kan återkomma med exakta siffror sen. Har för mig att det var mer.
Blomgren:
M3 E36 oken måste bearbetas i byglarna om du ska köra med dom.
Det tar i annars.
dude wrote:Jag fick på mina bromsar i helgen å sheizze fritz va det bettar!! riktigt jäkla kul! måste få på bättre däck så man kan testa ordentligt, går å låsa däcken när som helst om man vill. carbotech xp8 belägg..
kan rekomenderas!
Receptet lyder såhär?
S3 skivor 312mm omborrade
M3/5 ok med adapterplatta
Carbotech xp8 belägg
slangar?
Jag köpte E34 om jag inte minns fel. Det blev bra längd på dom.
ZAK wrote:Livinloud:
Japp. Har man bara ca 70kg kvar till den magiska gränsen 1000kg så vill man hitta lite kilon här och var. Har inte sifforna i huvudet, men sen jag bytta till coilovers och sen efter 4 kolvsoken så kommer det vara en viktminskning med 4 kg tror jag det va. Kan återkomma med exakta siffror sen. Har för mig att det var mer.
Franzén wrote:Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Har för mig att man tog från e36 och borrade om hålcirkeln. Sen fick man ha en distansring mellan skivan och centrum.
Det är det första som ploppade upp i bakhuvudet.
Sen franzén så är knapplås en bra grej. Ringa i fickan är en klassiker
2ggr igår hehe
Livinloud wrote:
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
Nej men så lite ofjädrad vikt som möjligt är en stor fördel om du vill ha bra väghållning därför tex på M3 e30 dom använde länkarmar i alu.
Franzén wrote:Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Har för mig att man tog från e36 och borrade om hålcirkeln. Sen fick man ha en distansring mellan skivan och centrum.
Det är det första som ploppade upp i bakhuvudet.
Sen franzén så är knapplås en bra grej. Ringa i fickan är en klassiker
2ggr igår hehe
Haha!
Ja jag såg det.
Har som bekant skaffat en ny snigel på örat som inte kan ännu.
Den verkar vara pigg på att ringa lite.
Det snackades om skivor från VW Corrado också, med lite uppsvarvat centrumhål passar dom ju bultcirkelmässigt.
En enkel adapter för originalok eller valfria fräcka ok så har man ju lite bättre bett.
Alexander Malerbakken
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Livinloud wrote:
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
Nej men så lite ofjädrad vikt som möjligt är en stor fördel om du vill ha bra väghållning därför tex på M3 e30 dom använde länkarmar i alu.
MVH Daniel
Var inte dessa i alu lite känsliga och gick av?
Vet du hur viktskillnaden är mot dessa i alu mot dom i gjutjärn?
Edit:
Kollade upp vikten lite snabbt i Bmw katalogen
Alu M3 E30
1.945 kg / 4.288 lb left
1.930 kg / 4.255 lb right
Gjutjärn 325 E30
3.800 kg / 8.378 lb left
3.700 kg / 8.157 lb right
Alu väger sammanlagt som 1 gjutjärn dvs 3.875 kg
Gjutjärn 7.500kg
Viktskillnaden = 3625
Ska lägga detta på minnet då jag gillar låg vikt =]
Av någon anledning sitter det alulänk armar på vissa e30 touring fråga inte varför men det gör ju att man har en bredare begagnat marknad om man tycker att det känns ovärt att lägga tusentals kronor på nya.
Franzén wrote:Verkar som att det utkristalliserar sig vad som är most bang for the buck här.
Nästa fråga...
Vad gör man bak?
Bak ihop med "skottsäker bakvagn"
E46 328 skivor avsvarvade innerringen
orginal bromssköd med bortklipt yttrekant för att ha kvar hålen till orgnial handbroms
E28 medbringare utflyttad 10mm
och sen E30 orginal handbromsprylar
ok valfritt, jag kör M3e36 bakok