Inkoppling av Megasquirt V3

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

RoDe

Re: ms

Post by RoDe »

jonnygustavsson wrote:de konstiga är att många säger att de funka om man använder ms v3 med edis och 60-2 hjul?????

på något sätt funkar det. Karel021 kör så med ms v3.

tror att dom det inte funkar för kör med äldre versioner än 3.
The Lower Class
p_stman

Post by p_stman »

man kan INTE mata edis modulen med signal från ett 60-2 hjul...

den ska ha signal från ett 36-1.. annars kommer det bli riktiga trigger missar..
edis modulen är byggd för att läsa 35 punkter per vevaxel varv
( 35 punker =36 - 1 )

får den något annat än dom 35 punkterna kommer det bli tokfnatt...
om karel använder 60-2 hjul så är det INTE modulen som läser hjulet utan då är det MS boxen som gör det.. och då styr han ner tändningen på annat vis..

troligen via något annat tändsteg och bara edis spolen..

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#edis
Nicke Blom

Post by Nicke Blom »

Vi svarvade bort kuggarna på orginal 60-2 hjulet och vattenskar ett 36-1 hjul som krymptes fast.

det funkade mkt bra.
Mvh Nicke Blom
Bert-Ola

Post by Bert-Ola »

Hoppa över edis-modulen och styr edis-spolen direkt från MegaSquirt (V3). Går bra med BMW's original 60-2 hjul.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
jonnygustavsson

Post by jonnygustavsson »

Bert-Ola wrote:Hoppa över edis-modulen och styr edis-spolen direkt från MegaSquirt (V3). Går bra med BMW's original 60-2 hjul.

men hur koppla man in utan module??vilket är bäst med eller utan module???
johankihl
Admin

Post by johankihl »

jonnygustavsson wrote:
Bert-Ola wrote:Hoppa över edis-modulen och styr edis-spolen direkt från MegaSquirt (V3). Går bra med BMW's original 60-2 hjul.

Man använder två av utgångarna som går till lysdioderna samt den befintliga tändutgången. Om du är intresserad så söker du på ms nordic hemsidan eller i google och tittar runt så hittar du vad du behöver och hur du går tillväga.

Det är det här som är nackdelen med MS, man måste vara intresserad och vara villig att läsa och lära sig om hur det fungerar. Grundläggande elektronikkunskaper är också en stor fördel. Vill du slippa krångel så köper du ett färdigt eftermarknadssystem..
Bert-Ola

Post by Bert-Ola »

Man bygger in extra "coil drivers" och tar signalen som Johan skriver.

Finns exempel här på hur du gör: Multicoil eller Two coil

Det går givetvis att hitta på egna lösningar hur man placerar de extra drivers man behöver och hur man tar ut signalerna genom kontakterna.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
jonnygustavsson

johankihl wrote:
jonnygustavsson wrote:

Man använder två av utgångarna som går till lysdioderna samt den befintliga tändutgången. Om du är intresserad så söker du på ms nordic hemsidan eller i google och tittar runt så hittar du vad du behöver och hur du går tillväga.

Det är det här som är nackdelen med MS, man måste vara intresserad och vara villig att läsa och lära sig om hur det fungerar. Grundläggande elektronikkunskaper är också en stor fördel. Vill du slippa krångel så köper du ett färdigt eftermarknadssystem..

okej de bli att använda edis modulen eftersom jag redan har den bara skaffa givare och 36-1hjulet !!!!
jonnygustavsson

ms edis

om man fixa ett trigger hjul från ford passar de rakt på eller måste jag fixa någon som kan modda de jag har (60-2) så de bli 36-1???????
Karel021

Post by Karel021 »

Erikk wrote:Karel kör inte med EDIS6 tändmodul utan endast spolen... Skulle jag tro!!

Då går det att använda 60-2 hjul.

stämmer bra.. har inte tändmodulen.. bara spolen alltså själva edis6..
Karel021

Post by Karel021 »

jonnygustavsson wrote:de konstiga är att många säger att de funka om man använder ms v3 med edis och 60-2 hjul?????

ja de funkar ja kör så !
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Karel021 wrote:
Erikk wrote:Karel kör inte med EDIS6 tändmodul utan endast spolen... Skulle jag tro!!

Det är ju iof inte spolen som är själva edis 6, det är ju modulen som gör det tunga jobbet. Spolen kan man använda vilken wastefirespole som helst...
Karel021

Post by Karel021 »

johankihl wrote:
Karel021 wrote:

Det är ju iof inte spolen som är själva edis 6, det är ju modulen som gör det tunga jobbet. Spolen kan man använda vilken wastefirespole som helst...

ah jo precis.. spolen är väl nå bosch historia i grunden om ja inte har fel..
youask

Re: Inkoppling av Megasquirt V3

Post by youask »

tompa80 wrote:Är det någon här som är duktig på inkoppling av megasquirt i örebro trakten som har lust att tjäna en slant eller någon som jag kan msn:a med angående lite frågor om kabeldragning till Ms.

Tack på förhand

( är tvärkass på el )

Kan nog fixas.. finns i Örebro
jonnygustavsson

ms

kan man köra med bmws givare och ett 36-1 hjul??? finns de någonsom kan göra mitt 60-2 hjul till 36-1??
Erikk

Post by Erikk »

jonnygustavsson wrote:kan man köra med bmws givare och ett 36-1 hjul??? finns de någonsom kan göra mitt 60-2 hjul till 36-1??

Om du har ett MS v3 så kan du använda bmws givare och ett 60-2 hjul direkt in i boxen o bara använda EDIS6-wastedspark spolen!
Krångla inte 8)
jonnygustavsson

edis 6

finns de något 36-1 hjul som är bulton på m20 från ford eller något annat???
Post Reply