Page 2 of 3
Posted: 28 Sep 2006, 16:57
by Thörn
har endast kört med "Snålbands lambda" än, men nu ger den mer soppa progressivt efter mapsensor signal som jag ville åstakomma, den går alldeles för fett som säkerhet då jag inte skaffat BB lambda än...
Posted: 28 Sep 2006, 17:21
by Overcharged
jaja okey!
verkar den röra sig bra i registret då?
laddar du 0,5 än så länge?
hur har du kopplat dina givare in i smtan?
har du tagit bort TPSen & LMM helt?
jag tänkte köra med MAP sensor & borttagen LMM, men undrar om man ska låta TPSen vara inkopplad till motorn fortfarande?
Posted: 28 Sep 2006, 18:22
by Thörn
sådär, någon repa gick den hyfsat, (går inte på alla burkar) 137km/h i bästa slutfart men den får mest upp ladd på mycket belastning (3an) antar att turbon kvävs av all soppa på 1an 2an,
sedan har jag inte kopplat in avlastningsventilen än då jag fortfarande kör med LMM, (en dumpande ingen återcirkulerande) så det är väl långt ifrån optimalt.
Jo jag kör med tps och lmm. fast lmm lär ju bottna rätt snabbt därför har jag mappsensorn som multiplicerar mapvärdena efter trycket.
Skall testa utan lmm snart med, troligen lättast med en 2bars sådan, men det är som ludde säger man måste ha en BB Lambda för att få till det annars får man väl gå igenom hela registret och se volten ut från lmm och se till så volten ut från MAP sensorn blir samma på respektive rpm/belastning.
Det blir som sagt mycke jobb, iofs bra att ha som mall för hur volten bör ligga ungefär.
Posted: 20 Nov 2006, 19:31
by Overcharged
Jag har kopplat in triggersignal till mitt smt nu och har testat om jag får rätt rpm, men självklart får man inte det
Inställningarna är:
Teeth per turn (incl. miss): 60
Teeth per firing: 2 (har testat 1 & 3 också)
Mode: Missing Tooth operation
Cylindrar: Ja, självklart 6st
Får alldeles för högt rpm, ngn som vet vad som är fel?
Hoppas

Posted: 20 Nov 2006, 19:46
by Overcharged
Ändrade teeth per firing till 20 och nu visar den rätt rpm
Kör också på mode 11 istället...
Edit:
Har kopplatt in trigger till gul sladd och trigger ut på Rosa sladd (Bipolar ign. out)...
Bilen går som den ska på tomgång och när jag varvar (tror jag iaf), det går också att ändra tändningen.
Men när man startar upp bilen känns det som om boxen ändrar tändningen, för det låter som bilen dör när man drar igång den, men den startar ändå...
ska det vara såhär eller har jag kopplat något fel?
inställningar nu är:
Mode: Missing Tooth operation
Teeth per revolution: 60
Teeth per firing: 20
tack på förhand!
Posted: 21 Nov 2006, 23:03
by Overcharged
upp

Posted: 22 Nov 2006, 18:52
by Thörn
orange? gul sladd har jag för mig e till lambda, men har inte grejerna här kan kolla i helgen..
Posted: 22 Nov 2006, 21:32
by skadad_1983
är det någon här i skåne som är vass på smt6 , har köpt en 325:a där det redan satt i som jag nu håller på att renovera för toppapackning o lite allt möjligt var kasst på den så hela toppen får sej en renovering , o efter det så tänkte jag höja laddtrycket lite den går idag på 0.6 bar o går klockrent men skulle vilja dra upp det till 0.9 o då mappa om den men när det gäller sådant så är jag helr ute o reser
Posted: 22 Nov 2006, 21:59
by Overcharged
På schemat som jag har står det gul, men det lär ju inte ha fungerat alls om jag kopplat in den på lambda in

Posted: 22 Nov 2006, 23:31
by Overcharged
Har hittat vad felet är nu, men vet inte vad som jag har gjort fel
Utsignalen ska se ut så här:
http://www.imageupload.com/my.php?image=576ff_vaa.bmp
Men ser ut så här:
http://www.imageupload.com/my.php?image=64be8_vaa2.bmp
alltså jag får ut en fyrkants signal istället för en sinuskruva!
jobbigt värre...
Någon som vet vad det kan vara som är fel?
Posted: 22 Nov 2006, 23:49
by Ludde
vanos eller icke vanos??
Posted: 23 Nov 2006, 00:00
by Overcharged
Det är icke vanos
Posted: 23 Nov 2006, 00:17
by Ludde
har jar fått det o funkar på en kompis ickevanos...
gul kabel (42 tror ja)
Posted: 23 Nov 2006, 00:24
by Overcharged
vad ska man köra för inställningar då?
Jag tror att det är någon inställning som är fel eftersom jag får ut en fyrkantsvåg istället för sinus....
Posted: 24 Nov 2006, 14:31
by Thörn
Kolla på system config under global settings,
jag har de 3 översta ikryssade. Där kan man ändra vilken utsignalen till DME.
Vet att signalen in och signalen ut från SMT6 är klart olika om man kollar på dem i ett ocilloskop, men det funkar ändå
En annan sak att tänka på som är svår att få till bra är att orginal DME ger olika VE för tomgång samt om man ökar tomgång till ~1500varv/min och dessutom om man kör tomgång när bilen är i rullning.
Så om man har kanske -12 på analog zero för att bilen skall gå bra på tomgång går den inte bra på tomgång när bilen är i rullning pga orginalboxens förändringar. Detta blir dock endast problem när man bytt till stora spridare och gör stora minskningar på maf signalen.
Man märker detta tex genom att tomgången när billen rullar är kanske 200rpm/min högre än när den står still, och den hamnat i "stillstående mode". Det gäller här att hitta en gyllene medelväg för att den skall gå hyfsat bra i alla lägena.
Posted: 24 Nov 2006, 18:30
by Overcharged
Okey då var det som jag misstänkte, att man inte kan få ut rätt kurva....
Men ska man verkligen köra på Low Level Input?
har för mig den bara är upp till 0,1V?
Tack för tipset!
Posted: 24 Nov 2006, 22:09
by Thörn
jag körde ju med one missing tooth operation, vet inte om det spelar roll.. men det funkade för mig

har iofs inte testat så mkt annat i sys config inställningen efter att jag fick det att funka bra.
"dont try to fix if it aint broken"
