Page 2 of 3
Posted: 04 Mar 2010, 14:00
by Grefven
om man snurrar den ett kvartsvarv så kanske man ser lamellerna?
Posted: 04 Mar 2010, 14:42
by 525mannen
Har du en lamelldiff ser du inte de fyra "föredelningsdreven" i diffen.
Se diffen i mitten (diff längst till höger är en lamelldiff):
Vill du veta utväxlingen så dividera antalet tänder på kronghjulet (det stora) med pinjongdrevet (det lilla längst in i diffen, syns ej i bild)
Mvh
Posted: 04 Mar 2010, 22:05
by TreLingon
Jaha nu blev det andra bullar då...
Vare en lamell diff, visco diff, eller vanlig öppen ? Haha
Posted: 04 Mar 2010, 22:17
by Ludde_
TreLingon wrote:Jaha nu blev det andra bullar då...
Vare en lamell diff, visco diff, eller vanlig öppen ? Haha
Den på din bild är en vanlig öppen, hoppas inte det är den som jag skickade till dig för då har någon jävel bytt ut den på vägen!

Posted: 05 Mar 2010, 01:54
by TreLingon
Ludde_ wrote:TreLingon wrote:Jaha nu blev det andra bullar då...
Vare en lamell diff, visco diff, eller vanlig öppen ? Haha
Den på din bild är en vanlig öppen, hoppas inte det är den som jag skickade till dig för då har någon jävel bytt ut den på vägen!

Nej då din ska jag slänga upp på bilen med axlarna..Kommer nog hålla för min lugna körning utan problem !
Posted: 17 Jun 2010, 16:43
by bear
Kan man inte se på själva huset om det är lamell eller ej? Nått nummer eller så?
Posted: 17 Jun 2010, 16:44
by bear
Kan man inte se på själva huset om det är en lamelldiff eller inte? Nått nummer eller så?
Posted: 17 Jun 2010, 16:54
by Viper89
bear wrote:Kan man inte se på själva huset om det är en lamelldiff eller inte? Nått nummer eller så?
Under all rost ska det finnas ett Stort S undertill på klumpen.
Posted: 17 Jun 2010, 19:22
by Fredro
eller så hissar man upp bilen med båda bakhjulen i luften och snurrar på ena hjulet...
snurrar det andra åt samma håll så är det lamell, visco eller svetsdiff

Posted: 17 Jun 2010, 19:47
by Grefven
Fredro wrote:eller så hissar man upp bilen med båda bakhjulen i luften och snurrar på ena hjulet...
snurrar det andra åt samma håll så är det lamell, visco eller svetsdiff

det gäller bara förspännda diffar. inte annars. då det är inte heller en regel man kan gå på blint.
det ska inte vara för lätt

Posted: 19 Jun 2010, 16:55
by Fredro
men om båda hjulen snurrar så är det 2hjulsdrift

Posted: 20 Jun 2010, 02:37
by Grefven
Fredro wrote:men om båda hjulen snurrar så är det 2hjulsdrift

nej (och ja). jag har en lamelldiff utan förspänning. jag kan rulla det ena hjulet med ena handen utan det andra snurrar med.
är man osäker så skruvar man bort kåpan bak på diffen och kikar. så man inte går och betala för en lamell och kanske får en vanlig öppen diff. eller kanske en svetsad.
Posted: 20 Jun 2010, 09:23
by nicke.t
lite OT, hur mycke håller en AGA diff? om man har 4-500hk å svarvar runt rätt hårt me bilen. beror kanske lite om man har mycke vrid oxo? ja har lite dålig erfarenhet på diff`ar.
Posted: 20 Jun 2010, 10:00
by JohanE
Har man en diff i skapligt skick som inte är begravd i rost så brukar det även sitta en bricka på en av skruvarna till locket som talar om utväxlingen.
Står det ett S före utväxlingen så är det en bromsad diff.
Tyvärr är väl den brickan det första som stryker med av rosten då den inte direkt är skyddad.

Posted: 20 Jun 2010, 17:40
by Fredro
nicke.t wrote:lite OT, hur mycke håller en AGA diff? om man har 4-500hk å svarvar runt rätt hårt me bilen. beror kanske lite om man har mycke vrid oxo? ja har lite dålig erfarenhet på diff`ar.
beroende på vilken klump du svetsar så kan dom hålla olika...
med gatdäck så håller det helt okey...
efter att jag köpte slicks till min så har jag rasat 3st svetsade klumpar (1st 188 och 2st 168) + 2 drivaxlar
Så nu blir det skottsäker
jag har runt 500 i maskin
Posted: 20 Jun 2010, 18:09
by MarcoE36
På min sådan bricka står det ( S 3.15 ) och något mer, men det innebär alltså lamelldiff? Blev lite orolig nu när tråden kom upp så man själv inte gått på en nit :p
Posted: 20 Jun 2010, 18:18
by 525mannen
S står för lamelldiff så du kan nog vara lugn

Annars kan du snurra på en medbringare till drivaxeln och se så att den andra sidan snurrar åt samma håll = diffad. En öppen diff snurrar i regel åt olika håll om man gör det för hand.
Mvh