Är detta en lamelldiff ?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Grefven

Post by Grefven »

om man snurrar den ett kvartsvarv så kanske man ser lamellerna?
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Har du en lamelldiff ser du inte de fyra "föredelningsdreven" i diffen.

Se diffen i mitten (diff längst till höger är en lamelldiff):
Image

Vill du veta utväxlingen så dividera antalet tänder på kronghjulet (det stora) med pinjongdrevet (det lilla längst in i diffen, syns ej i bild)
Image

Mvh
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Jaha nu blev det andra bullar då...

Vare en lamell diff, visco diff, eller vanlig öppen ? Haha
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

TreLingon wrote:Jaha nu blev det andra bullar då...

Vare en lamell diff, visco diff, eller vanlig öppen ? Haha
Den på din bild är en vanlig öppen, hoppas inte det är den som jag skickade till dig för då har någon jävel bytt ut den på vägen! :twisted:
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Ludde_ wrote:
TreLingon wrote:Jaha nu blev det andra bullar då...

Vare en lamell diff, visco diff, eller vanlig öppen ? Haha
Den på din bild är en vanlig öppen, hoppas inte det är den som jag skickade till dig för då har någon jävel bytt ut den på vägen! :twisted:
Nej då din ska jag slänga upp på bilen med axlarna..Kommer nog hålla för min lugna körning utan problem !
User avatar
bear
Posts: 19
Joined: 27 Sep 2009, 13:02
Location: Göteborg

Post by bear »

Kan man inte se på själva huset om det är lamell eller ej? Nått nummer eller så?
Mvh Björn Svensson
User avatar
bear
Posts: 19
Joined: 27 Sep 2009, 13:02
Location: Göteborg

Post by bear »

Kan man inte se på själva huset om det är en lamelldiff eller inte? Nått nummer eller så?
Mvh Björn Svensson
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

bear wrote:Kan man inte se på själva huset om det är en lamelldiff eller inte? Nått nummer eller så?
Under all rost ska det finnas ett Stort S undertill på klumpen.
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

eller så hissar man upp bilen med båda bakhjulen i luften och snurrar på ena hjulet...
snurrar det andra åt samma håll så är det lamell, visco eller svetsdiff :)
Grefven

Post by Grefven »

Fredro wrote:eller så hissar man upp bilen med båda bakhjulen i luften och snurrar på ena hjulet...
snurrar det andra åt samma håll så är det lamell, visco eller svetsdiff :)
det gäller bara förspännda diffar. inte annars. då det är inte heller en regel man kan gå på blint.

det ska inte vara för lätt :D
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

men om båda hjulen snurrar så är det 2hjulsdrift :D
Grefven

Post by Grefven »

Fredro wrote:men om båda hjulen snurrar så är det 2hjulsdrift :D
nej (och ja). jag har en lamelldiff utan förspänning. jag kan rulla det ena hjulet med ena handen utan det andra snurrar med.

är man osäker så skruvar man bort kåpan bak på diffen och kikar. så man inte går och betala för en lamell och kanske får en vanlig öppen diff. eller kanske en svetsad.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

lite OT, hur mycke håller en AGA diff? om man har 4-500hk å svarvar runt rätt hårt me bilen. beror kanske lite om man har mycke vrid oxo? ja har lite dålig erfarenhet på diff`ar.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Har man en diff i skapligt skick som inte är begravd i rost så brukar det även sitta en bricka på en av skruvarna till locket som talar om utväxlingen.
Står det ett S före utväxlingen så är det en bromsad diff.

Tyvärr är väl den brickan det första som stryker med av rosten då den inte direkt är skyddad.

Image

Image
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

nicke.t wrote:lite OT, hur mycke håller en AGA diff? om man har 4-500hk å svarvar runt rätt hårt me bilen. beror kanske lite om man har mycke vrid oxo? ja har lite dålig erfarenhet på diff`ar.
beroende på vilken klump du svetsar så kan dom hålla olika...

med gatdäck så håller det helt okey...

efter att jag köpte slicks till min så har jag rasat 3st svetsade klumpar (1st 188 och 2st 168) + 2 drivaxlar
Så nu blir det skottsäker :)

jag har runt 500 i maskin
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

På min sådan bricka står det ( S 3.15 ) och något mer, men det innebär alltså lamelldiff? Blev lite orolig nu när tråden kom upp så man själv inte gått på en nit :p
E36 328 M50 Turbo

Garaget Sida
http://www.garaget.org/?car=120288" onclick="window.open(this.href);return false;

PPF Sida
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=38843" onclick="window.open(this.href);return false;
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

S står för lamelldiff så du kan nog vara lugn :) Annars kan du snurra på en medbringare till drivaxeln och se så att den andra sidan snurrar åt samma håll = diffad. En öppen diff snurrar i regel åt olika håll om man gör det för hand.

Mvh
Post Reply