Byter samtalsämne?
Tror du bytte samtalsämne först här med att dra in en ZR1:a i bilden när det handlade om en 60-tals camaro?
bullen! wrote:Inget är snabbare eller ger mer effekt än en "jänk". En europabil/japs är inte ens i närheten.
Amerikanska ideologin.. Ju större ju bättre!! (kolla på V8:orna....)
Har dom inte effekt nog? Större motor! Mer volym!!
EU/Japanska bilar har lägre litervolym och mer teknologi..
Tänk om jänkarna hade haft samma tankegång på deras motorer så hade dom plockat ur än mer effekt ur sina stora V8:or.
Dom bygger dom inte "effektivast" i jämförelse.
Tvivlar du? Kolla upp litervolym vs effekt istället och återkom!
ZR1:an är ju en bil de har lagt ner lite mer tanke på än de vanliga dock..
08:ans Camaro SS
6.2L, 6162cc (376.028 cu in)
431.9 PS (426.0 bhp) (317.7 kW) @ 5900rpm
69.1 bhp/litre, 1.13 bhp/cu in
07:ans Corvette Z06
7L, 7011cc (427.837 cu in)
512 PS (505.0 bhp) (376.6 kW) @ 6300rpm
72 bhp/litre, 1.18 bhp/cu in
07:ans Corvette ZR1
6.2L, 6162cc (376.028 cu in)
646.9 PS (638.0 bhp) (475.8 kW) @ 6500rpm
103.5 bhp/litre, 1.7 bhp/cu in
08:ans Ford Mustang GT
4.6L, 4601cc (280.77 cu in)
319.4 PS (315.0 bhp) (234.9 kW) @ 6000rpm
68.5 bhp/litre, 1.12 bhp/cu in
08:ans Dodge Challenger SRT8
6.1L, 6059cc (369.743 cu in)
430.9 PS (425.0 bhp) (316.9 kW) @ 6200rpm
70.1 bhp/litre, 1.15 bhp/cu in
07:ans Dodge Viper SRT-10 (ACR Har samma spec. detta är även en V10..)
8.4L, 8382cc (511.501 cu in)
608.3 PS (600.0 bhp) (447.4 kW) @ 6100rpm
71.6 bhp/litre, 1.17 bhp/cu in
08:ans M3 (E93)
4L, 3999cc (244.034 cu in)
419.8 PS (414.0 bhp) (308.7 kW) @ 8300rpm
103.5 bhp/litre, 1.7 bhp/cu in
98:ans M5 (E39)
4.9L, 4941cc (301.518 cu in)
399.5 PS (394.0 bhp) (293.8 kW) @ 6600rpm
79.7 bhp/litre, 1.31 bhp/cu in
03:ans M3 CSL (E46) (6cyl........ bör väl alla veta på detta forum.)
3.2L, 3246cc (198.083 cu in)
359.9 PS (355.0 bhp) (264.7 kW) @ 7900rpm
109.4 bhp/litre, 1.79 bhp/cu in
Daniel86 wrote:Så länge man inte vill kunna svänga så är jänk mest effekt för pengarna.
Svar ja, stor motor med volym lämpar sig ypperligt för effektuttag.
bullen! wrote:Men att säga att jänk inte kan svänga så är man ju ganska enkelspårig. Man kan köpa jänk över disk som är 100% original som kör ifrån allt på detta forum i en kamp på nurburgring. Corvette exempelvis. Får man sen modda bilen lite så...
Corvette som kommit ut på senare år har bättre väghållning än de äldre, punkt slut ja.
Jänkare har väl aldrig riktigt haft gott rykte om sig med väghållning på kurviga partier.
Sen så kan man jämföra priserna också.
Jämför du på vad ZR1 kostar och sen lägger ner samma summa på en E30 så kan du vinka hejdå till jänken.. för att dra en paralell.
Hur många av er här är det som har kommit upp i samma pris som en ny ZR1 kostar? alltså byggnadskostnad.
Utgångspriset i USA på ZR1 var väl på ~100.000 dollar.
Corvette Z06 kostade väl nånstans runt 850.000:- och ZR1 går väl på runt strax miljonen?
Hur mycket kostar en M3 och M3 CSL?
ecm_z28 wrote:8. Maserati MC12 7:24.29
9. Pagani Zonda F Clubsport 7:24.65
10. Ferrari Enzo 7:25.21
och sen har vi en ZR1...
11. Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4
inser ni skillnaden i pris på dessa bilar?! där snackar vi bang for the buck!
Ja det är mycket "bang for the buck" om man jämför mot de bilarna.. Maserati, Pagani, Ferrari..
Ohc det är väl rätt så solklart om man jämför ZR1 mot snabbaste BMW:n som var M3 E46 CSL.
11. Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4
40. BMW M3 CSL (E46) 7:50
ZR1: Power-to-weight 423.08 bhp/ton
M3: Power-to-weight 256.32 bhp/ton
ZR1:
0-60 mph 3.40s
0-100 mph 7.00s
Standing ¼mile 11.30s @ 131.00mph
Top speed 330km/h (205 mph)
M3:
0-60 mph 4.80s
0-100 mph 10.90s
Standing ¼mile 13.20s @ 110.00mph
Top speed 259km/h (161 mph)
Prestandamässigt så ligger M3:an redan där efter med hästlängder.
Bullen, tolka mig inte fel nu.. för det har du nog redan gjort!
Jag klankade inte ner på Corvetten, för den ÄR imponerande!
Den rastar bra många bilar lätt som du säger, no doubt.
Men om vi snackar gamla jänk så krävs en hel del mods för att få dom "som en vanlig bil" runt en bana.
Och ja, "Jänk kan svänga. T.o.m omodifierade originalbilar."!