Hyfsad respons!

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Jonaz wrote:Bmw turbo går inte att jämföras med en jänk, men en jänk går inte att jämföras med en bmw turbo :wink:

Båda är grymma!!


Haha ordets gåva eller :D
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

dgyldmark wrote:
bullen! wrote:Jänk är bäst på allt. Men det har inte vi fattat ännu bara.


suck...


du tar ju alltid kostnaden i beaktning när du bedömmer om något är bra eller inte. Men inte ens då kan jag se nackdelar med "jänk".

Inget är snabbare eller ger mer effekt än en "jänk". En europabil/japs är inte ens i närheten.
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Post by Daniel86 »

Så länge man inte vill kunna svänga så är jänk mest effekt för pengarna.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Grefven

Post by Grefven »

Det är inte lönt att kriga om detta för vi kommer inte överens ändå.

Men att säga att jänk inte kan svänga så är man ju ganska enkelspårig. Man kan köpa jänk över disk som är 100% original som kör ifrån allt på detta forum i en kamp på nurburgring. Corvette exempelvis. Får man sen modda bilen lite så...

Men visst. Tänker man bara på cadillac-55 och dodge van så har ju de dåliga kurvegenskaper.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

bullen! wrote:Man kan köpa jänk över disk som är 100% original som kör ifrån allt på detta forum i en kamp på nurburgring. Corvette exempelvis. Får man sen modda bilen lite så...

Men visst. Tänker man bara på cadillac-55 och dodge van så har ju de dåliga kurvegenskaper.


Lite väl att ta i med att säga "kör ifrån allt på detta forum"..
Det finns nog en del bilar här som är mer eller mindre anpassade för bana och med rätt förare bakom ratten så har de betydligt bättre tid än originalbil.

Nu är inte detta en komplett lista, men lite ursaxat..

1. Radical SR8LM, 6:48
2. Radical SR8, 6:55
3. Gumpert Apollo Speed 7:11.57
4. Donkervoort D8 RS 7:14.89
5. Radical SR3 Turbo 7:19
6. Dodge Viper SRT-10 ACR 7:22.1
7. Gumpert Apollo Sport 7:24
8. Maserati MC12 7:24.29
9. Pagani Zonda F Clubsport 7:24.65
10. Ferrari Enzo 7:25.21
11. Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4
12. Nissan GT-R 7:26.70
29. Chevrolet Corvette Z06 7:42.9
40. BMW M3 CSL (E46) 7:50
42. Mercedes SL65 AMG Black Series 7:51
44. Ford GT 7:52
46. Mercedes CLK DTM 7:54
51. Chevrolet Corvette C5Z06 '02-'04 7:56
57. Audi RS4 (B7) 7:58
58. Chevrolet Corvette C6 7:59
59. Cadillac CTS-V 7:59.32
61. Bugatti EB 110 SS (US market version) 8:01
63. Audi R8 8:01.90
71. BMW M3 (E92) 8:05
77. BMW M6 8:07.76
86. Dodge Viper GTS 8:10
87. Alpina B6 S 8:10
94. Dodge Viper SRT-10 8:13
95. BMW M5 (E60) 8:13
100. Alpina B3 Biturbo 8:14
113. BMW Z8 8:18
114. Chevrolet Corvette C5 Comm. Edition Targa 8:18
120. BMW M3 (E36) 8:20
122. BMW M3 (E46) 8:22
Grefven

Post by Grefven »

Peka gärna på den bilen på detta forum som är snabbare. Loaded som är snabbast av alla på gatgodkända däck och tüvgodkända bilar. Den har klarat 7:22.

Ingen här är ens nära det. Och är en corvette några få billängder efter trots att den inte gär att svänga med? Klart jänk kan ta kurvor och det med bravur.

Att säga något annat är att tala utan att veta vad man pratar om.
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

jag tror det bullen försöker säga är att för under 1mille kr kan man köpa en splitterny corvette C6 Z06, som är kapabel till sub 7.50 tider på nordslingan om man bara vågar..

allt under 8min är SNABBT. sen att derek bell har kört 6.06 under kval en gång är en annan femma, men det är ännu ingen som ens varit i närheten av den tiden..

visst man kan gnälla i all oändlighet om att de finns snabbare bilar, tex supersportbilar som

8. Maserati MC12 7:24.29
9. Pagani Zonda F Clubsport 7:24.65
10. Ferrari Enzo 7:25.21

och sen har vi en ZR1...

11. Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4

inser ni skillnaden i pris på dessa bilar?! där snackar vi bang for the buck!

vad tror du loaded till exempel har kostat som är en fullrace bil? bara en m3 e46 CSL kostar stålar.. visst den har kört ifrån alla dessa fyra med sina tror de va 7.22 men endå är det en modifierad bil med massor av utvecklingstimmar och pengar bakom..

nä jag tycker det är bäst att inse att C5 och C6 börjar gå riktigt fort för att va produktionsbilar.. speciellt om dom har Z51 package (sportpaket typ som m-chassie)
Björn Strömberg
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

bullen! wrote:Peka gärna på den bilen på detta forum som är snabbare. Loaded som är snabbast av alla på gatgodkända däck och tüvgodkända bilar. Den har klarat 7:22.

Ingen här är ens nära det. Och är en corvette några få billängder efter trots att den inte gär att svänga med? Klart jänk kan ta kurvor och det med bravur.

Att säga något annat är att tala utan att veta vad man pratar om.


Några "få" sekunder är rätt mycket i race sammanhang, då är du rätt ifrån åkt.
Menade inget illa mot corvetten, för den är imponerande.
Det var väl lite utav vad jag ville få fram med, alla M3:or kan se sig slagna kortfattat och den höjs ju till skyarna som Gud's bil enligt alla BMW fanatiker här..

Men jämför man med gamla jänkare så kan jag hålla med om att de är "helt värdelösa" när det blir lite kurvigt.


Bara lite kuriosa för alla M3 E30 fans..
DTM Säsong 87-93

BMW M3 E30 vinster: 23
Mercedes Benz 190E vinster: 24

Känns det inte jobbigt att en så sportig bil inte fått fler vinster än en gubbräcer? :lol:
Grefven

Post by Grefven »

Varför byter du samtalsämne? Vilken bil här på forumet kan mäta sig med en zr1 på ringen var min fråga? En fråga som jag bara ställde för att det påstods att jänk inte kan svänga. Och jag exemplifierade t.o.m en bil man kan köpa över disk och inget racebygge med amerikanst v8.

Jag säger att ingen här och kanske 3 bilar på rejsa.nu kan klara det.

Jag blir gärna motbevisad. För det handlar inte om att jag ska ha rätt.


Jänk kan svänga. T.o.m omodifierade originalbilar.
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

Post by tony »

markus wrote:Nä dom är inte bäst på allt. Men bygga stora motorer med mycket effekt kan dom efter ca 50 års utvekling :wink:



ja men dom har snott mycket av tyskarna.. :lol:
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Tre Lingon jag tänkte på 245:an i bonusklippet....
3430cc sugis
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

de går ju inte jämföra en gammal corvette tex från 69 me dagens corvette.gamla gick ju mest rakt fram ,dagens är grymma på bana. tog bara corvette som ex,gäller väll dom flesta jänk. att dom har bättre väg egenskaper alltså.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Byter samtalsämne?
Tror du bytte samtalsämne först här med att dra in en ZR1:a i bilden när det handlade om en 60-tals camaro?

bullen! wrote:Inget är snabbare eller ger mer effekt än en "jänk". En europabil/japs är inte ens i närheten.

Amerikanska ideologin.. Ju större ju bättre!! (kolla på V8:orna....)
Har dom inte effekt nog? Större motor! Mer volym!!

EU/Japanska bilar har lägre litervolym och mer teknologi..
Tänk om jänkarna hade haft samma tankegång på deras motorer så hade dom plockat ur än mer effekt ur sina stora V8:or.
Dom bygger dom inte "effektivast" i jämförelse.

Tvivlar du? Kolla upp litervolym vs effekt istället och återkom!
ZR1:an är ju en bil de har lagt ner lite mer tanke på än de vanliga dock..


08:ans Camaro SS
6.2L, 6162cc (376.028 cu in)
431.9 PS (426.0 bhp) (317.7 kW) @ 5900rpm
69.1 bhp/litre, 1.13 bhp/cu in

07:ans Corvette Z06
7L, 7011cc (427.837 cu in)
512 PS (505.0 bhp) (376.6 kW) @ 6300rpm
72 bhp/litre, 1.18 bhp/cu in

07:ans Corvette ZR1
6.2L, 6162cc (376.028 cu in)
646.9 PS (638.0 bhp) (475.8 kW) @ 6500rpm
103.5 bhp/litre, 1.7 bhp/cu in

08:ans Ford Mustang GT
4.6L, 4601cc (280.77 cu in)
319.4 PS (315.0 bhp) (234.9 kW) @ 6000rpm
68.5 bhp/litre, 1.12 bhp/cu in

08:ans Dodge Challenger SRT8
6.1L, 6059cc (369.743 cu in)
430.9 PS (425.0 bhp) (316.9 kW) @ 6200rpm
70.1 bhp/litre, 1.15 bhp/cu in

07:ans Dodge Viper SRT-10 (ACR Har samma spec. detta är även en V10..)
8.4L, 8382cc (511.501 cu in)
608.3 PS (600.0 bhp) (447.4 kW) @ 6100rpm
71.6 bhp/litre, 1.17 bhp/cu in


08:ans M3 (E93)
4L, 3999cc (244.034 cu in)
419.8 PS (414.0 bhp) (308.7 kW) @ 8300rpm
103.5 bhp/litre, 1.7 bhp/cu in

98:ans M5 (E39)
4.9L, 4941cc (301.518 cu in)
399.5 PS (394.0 bhp) (293.8 kW) @ 6600rpm
79.7 bhp/litre, 1.31 bhp/cu in

03:ans M3 CSL (E46) (6cyl........ bör väl alla veta på detta forum.)
3.2L, 3246cc (198.083 cu in)
359.9 PS (355.0 bhp) (264.7 kW) @ 7900rpm
109.4 bhp/litre, 1.79 bhp/cu in


Daniel86 wrote:Så länge man inte vill kunna svänga så är jänk mest effekt för pengarna.

Svar ja, stor motor med volym lämpar sig ypperligt för effektuttag.
bullen! wrote:Men att säga att jänk inte kan svänga så är man ju ganska enkelspårig. Man kan köpa jänk över disk som är 100% original som kör ifrån allt på detta forum i en kamp på nurburgring. Corvette exempelvis. Får man sen modda bilen lite så...

Corvette som kommit ut på senare år har bättre väghållning än de äldre, punkt slut ja.
Jänkare har väl aldrig riktigt haft gott rykte om sig med väghållning på kurviga partier.

Sen så kan man jämföra priserna också.
Jämför du på vad ZR1 kostar och sen lägger ner samma summa på en E30 så kan du vinka hejdå till jänken.. för att dra en paralell.
Hur många av er här är det som har kommit upp i samma pris som en ny ZR1 kostar? alltså byggnadskostnad.
Utgångspriset i USA på ZR1 var väl på ~100.000 dollar.
Corvette Z06 kostade väl nånstans runt 850.000:- och ZR1 går väl på runt strax miljonen?
Hur mycket kostar en M3 och M3 CSL?

ecm_z28 wrote:8. Maserati MC12 7:24.29
9. Pagani Zonda F Clubsport 7:24.65
10. Ferrari Enzo 7:25.21

och sen har vi en ZR1...

11. Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4

inser ni skillnaden i pris på dessa bilar?! där snackar vi bang for the buck!

Ja det är mycket "bang for the buck" om man jämför mot de bilarna.. Maserati, Pagani, Ferrari..



Ohc det är väl rätt så solklart om man jämför ZR1 mot snabbaste BMW:n som var M3 E46 CSL.

11. Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4
40. BMW M3 CSL (E46) 7:50

ZR1: Power-to-weight 423.08 bhp/ton
M3: Power-to-weight 256.32 bhp/ton


ZR1:
0-60 mph 3.40s
0-100 mph 7.00s
Standing ¼mile 11.30s @ 131.00mph
Top speed 330km/h (205 mph)

M3:
0-60 mph 4.80s
0-100 mph 10.90s
Standing ¼mile 13.20s @ 110.00mph
Top speed 259km/h (161 mph)

Prestandamässigt så ligger M3:an redan där efter med hästlängder.
Bullen, tolka mig inte fel nu.. för det har du nog redan gjort!
Jag klankade inte ner på Corvetten, för den ÄR imponerande!
Den rastar bra många bilar lätt som du säger, no doubt.
Men om vi snackar gamla jänk så krävs en hel del mods för att få dom "som en vanlig bil" runt en bana.

Och ja, "Jänk kan svänga. T.o.m omodifierade originalbilar."! :wink:
User avatar
perf
Posts: 316
Joined: 20 Nov 2005, 17:08
Location: Gävle

Post by perf »

gäsp
135i -08
320Xd -09
Per Forsgren
070-7214976
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

dgyldmark wrote:
bullen! wrote:Jänk är bäst på allt. Men det har inte vi fattat ännu bara.


suck...



:lol:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Grefven

Post by Grefven »

det var många "tänk om" och "väl" i det långa inlägget. och man kan aldrig ta ett pris på något som faktor för att bestämma vad som är bäst. det kan man bara göra om man diskuterar vad som är förnuftigast. och det har vi inte gjort här.

jag säger (och mitt inlägg är postat nu och inte för 30 år sen. så lägg ner snacket om gamla 180hk smogjänk):

jo, en jänkebil går att svänga med.

en jänkebil rakt från produktionsbandet är snabbare på ringen än alla bilar här inne på PPF forumet.

topfuel är starkt och snabbt jänk.

sen om ni vill sväva iväg så gör det. men jag kommer bara försvara det jag sagt och det är sanningar som kan styrkas och har styrkts.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Bara för att bryta av lite här :) Lite småfrän ochså. http://www.youtube.com/watch?v=R1QGr9Yy ... re=channel
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply