Page 2 of 2

Posted: 17 Aug 2006, 14:19
by Marcus M2
bjørnm3: ska ta och sammaställa lite data vid tillfälle

robbz: Tack! Jag kör med org. vattenpump bara. Tittade på en elektrisk till att börja med, men många som testat detta avrådde mig. Mitt tips är att köra med org. Vill man köra med en elektrisk så får man nog köpa en av de bättre varianterna för att få det att fungera.
Har med nuvarande installationen inte haft några som helst problem. sitter en V40 T4 kylare bak med dubbla fläktar. Låg och pressade på autobahn i tysklan med nästan fullvara i 5 (länge) utan några som helst problem. Samma sak när jag körde i 30 graders värme i alperna i riktigt branta backar, inga problem då heller håller tempen klockrent.

Posted: 10 Sep 2006, 09:56
by robbz
ok, tack, nu har man lite kött på benen :wink:

/mvh

Posted: 10 Sep 2006, 23:40
by Turbo_Wanted
Lite O/T, Men måste fråga hur va reaktionerna i tyskland över bilen? :)

Posted: 04 Jan 2008, 23:54
by jsf
Vilken ventilkåpa har du? Sånn som Jakan racing?
Er det en nedkapat S38B38kåpa eller? Tycker det ser ut som en skarv på en bild jeg har sett på din hemsida.
Va det mycket jobb att tillpasse den? Tycker S14 blir tuffare med en sånn kåpa och dolda spolar.

Mycket snygg bil du har kokat ihop forresten :D

Posted: 05 Jan 2008, 09:48
by Turboá
Yes!
I look on Performance BMW magazin.
Bravó!
old, klassic, brutal motor...congratulation!
with a grating from Hungary....

Image
Image

Posted: 05 Jan 2008, 10:12
by jorgen
detta måste nog vara den mest välbyggda o grymmaste 02:an som finns!
Vill ha :)

Posted: 07 Jan 2008, 14:17
by Marcus M2
jsf: Det är en nedkapad 3,8 kåpa ja. Inga större problem att få till. Man får spänna den mot en topp när man svetsar bara.


Bilen står nu i ett garage övergiven.. Tog ett ordentligt ryck förra vinter och sommaren och uppdaterade den del brister. Fick den körbar igen i sommras, dagen innan jag skulle skriva på papperna till ett hus. Tyvärr så tar huset all tid, men det känns skönt att den står nyckelfärdig när suget blir för stort.

Nya spec är:

Wiseco Kolvar PPF
Verdi Stakar PPF
ARP ram och toppbultar PPF
MLS packning PPF
Stressborrat block
Balanserad vev
Grupp A lager
Grupp A Oljepump
Oljekylning av kolvar
Renoverad topp
Alla slitdelar i motorn nya
Sachs 618 tryckplatta PPF
BMW organisk lamell stumt centrum
Eringer bromsar fram med flytade skivor, Största som går i i 13” fälg 
Byggt klart bränslesystemet

Stort tack till PPF grabbarna som hjälpte mig få fram delar och för suverän support. Nu återstår att spänna upp bilen i bänken och vrida på ordentligt.