Page 2 of 2
Posted: 11 Dec 2005, 16:40
by egnesund
känns lite onödigt att lägga ned så mycket grejjer om du inte ska dra på så mycket, matade på en m20b25 med en T03 turbo fick laddet runt 2500-3000 laddade 0,7 bar utan problem på original motor, samt med 284 graders dr.schrik kam för sug motor.
Gjorde inga modifieringar på varken soppa eller tändning (inte att rekomender) men de höll hela sommaren och den gick som ett skott, men som jag skrev innan tänding och bränsle skall moddas, annars slutar de alltid på samma sätt, men min poäng hur som helst är att gör de inte så krångligt. Mitt bygge gick på ca 3000kr för råmaterial och sen får man ju bygga allt själv men de är de värt och du lär dig så jävla mycket.
Lycka till
/Andreas
Posted: 11 Dec 2005, 17:56
by bmwpatrik
peppe wrote:Ticco wrote:peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Overkill är det aldrig på en 325 topp.
Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..
Sprack din fast den var svetsad? Har hört att alla dom toppar PPF har svetsat har hållt, men du kanske svetsade nån annanstans?
MVH Patrik
Posted: 11 Dec 2005, 18:48
by peppe
bmwpatrik wrote:peppe wrote:Ticco wrote:peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Overkill är det aldrig på en 325 topp.
Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..
Sprack din fast den var svetsad? Har hört att alla dom toppar PPF har svetsat har hållt, men du kanske svetsade nån annanstans?
MVH Patrik
Min var tyvärr sprucken innan.
Då PPF svetsar topparna så blir det kanon, inge snack om saken.
Posted: 11 Dec 2005, 20:00
by egnesund
Hej grabbar, kan nån förklara vad ni menar med att svetsa toppen, vart är de dom svetsar
antar ju att de är för att få bättre hållbarhet.
Posted: 11 Dec 2005, 20:43
by peppe
egnesund wrote:Hej grabbar, kan nån förklara vad ni menar med att svetsa toppen, vart är de dom svetsar
antar ju att de är för att få bättre hållbarhet.
Man lägger igen kylkanalerna på toppen, givetvis inte helt men så dom matchar mot blockets kylkanaler.
Topparna har ju avlånga kylkanaler, och blocket bara två små pluttar.
Så man lägger helt enkelt igen dem. För att styva upp, öka yta.
Posted: 11 Dec 2005, 23:17
by Mattias Sandgren
Packningen ger oftast vika in i kylkanalen dessutom, och när heta gaser kommer in där så spricker toppen. Jag har inte sett en fabriksny M20-topp men på M30 fixade BMW det här i början på 80-talet. M30 hade samma "problemdesign" i början men nu är det bara hål som matchar blockets kanaler.
Svetsning rekommenderas starkt på M20-toppar.
Posted: 12 Dec 2005, 11:22
by stian329
Såhär ser det ut: